Škoda zahajuje v Bratislavě výrobu zcela nového Superbu

Škoda vyrobila v roce 2024 po celém světě více než 925 tisíc aut, o 4,2 % víc než v předchozím roce

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 23. 1. 2025


Škoda Auto v roce 2024 vyrobila ve svých závodech po celém světě více než 925 000 vozů, což představuje meziroční nárůst o 4,2 %. Vedle toho automobilka vyprodukovala více než 280 000 bateriových systémů pro elektrické a plug-in hybridní vozy koncernu Volkswagen, více než 1 milion převodovek a téměř 500 000 motorů. Závod v Mladé Boleslavi k tomuto úspěchu přispěl výrobou 575 000 vozů Škoda. V roce 2024 byla spuštěna výroba rekordního počtu nových a modernizovaných modelů, včetně vozů Scala, Octavia, Kylaq, Kamiq a Kodiaq. Automobilka zároveň pokračovala v posílení zahraničních aktivit: v souvislosti se zahájením výroby SUV Kylaq, třetího vozu vyráběného „v Indii pro Indii“, byla navýšena kapacita v Puné. Vyvrcholily rovněž přípravy montáže vozů ve Vietnamu; v Kazachstánu opustily montážní linku první vozy Kodiaq smontované z částečné rozložených sad (SKD).

„Rok 2024 byl z pohledu výroby jedním z nejnáročnějších let v historii automobilky Škoda Auto, a to zásluhou spuštění výroby rekordního počtu nových vozů, rozšiřováním našich kapacit v zahraničních závodech a další optimalizací výrobních procesů. Rád bych poděkoval celému týmu zaměstnanců ve výrobě i logistice za to, s jakým nasazením se zhostili svých úkolů a přispěli k vynikajícímu výsledku. Vloni jsme učinili důležité kroky pro zlepšení naší konkurenceschopnosti a efektivity, včetně logisticky náročného přemístění části výroby modelu Octavia do Kvasin. Díky tomu se na naší unikátní flexibilní lince v Mladé Boleslavi, kde vznikají jak vozy se spalovacími motory, tak elektromobily, uvolnila kapacita pro novou modelovou řadu Elroq,“ říká Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku.

Výroba automobilů v České republice

Domácí závody se i nadále nejvíce podílejí na celosvětové výrobě automobilů Škoda. V Mladé Boleslavi vloni vzniklo 575 000 vozů (+3,4 %), navzdory náročnému přesunu části produkce nejžádanějšího modelu Octavia.

V Mladé Boleslavi se vloni vyráběly modely Fabia, modernizované vozy Scala, Octavia a Kamiq, spolu s plně elektrickou dvojicí Enyaq a Enyaq Coupé, které se navzdory rostoucí konkurenci a zpomalení poptávky po elektromobilech napříč celým sektorem těšily zájmu zákazníků. Škoda Auto v roce 2024 vyrobila bezmála 80 000 vozů řady Enyaq.

Výrobní linka v Mladé Boleslavi se řadí mezi ojedinělá zařízení v koncernu Volkswagen díky možnosti souběžné výroby vozů se spalovacími motory na platformě MQB a elektromobilů na platformě MEB, což zvyšuje flexibilitu výroby a usnadňuje rychlou reakci na vývoj poptávky. V závěru roku proběhly finální přípravy na zahájení sériové výroby zcela nového modelu Elroq, jehož výrobní kapacita je stanovena až na 600 vozů denně.

Velmi dobrý výsledek vykázal i závod v Kvasinách, který vloni oslavil 90 let existence. Škoda Auto zde vyrobila 248 000 vozů. Program zahrnuje především modely Karoq a zcela nový Kodiaq, během roku zde přibyla modernizovaná Octavia.

Továrny Škoda slaví. Té v Kvasinách je 90, té ve Vrchlabí 160 let. Vznikaly tady dnes už veterány, ale i závodní auta

Výroba motorů, převodovek a bateriových systémů

Mladoboleslavský závod je rovněž významným výrobcem komponentů. Vloni zde vzniklo téměř 500 000 motorů úsporné řady EA 211 a 355 000 přímo řazených převodovek MQ 200. Automobilka si také připomněla 125 let vlastního vývoje a výroby motorů: dosaženou produkcí 15 milionů motorů patří Škoda Auto k producentům pohonných jednotek s nejdelší tradicí na světě.

Důležitou součástí programu je kompletace bateriových systémů pro plug-in hybridní a elektrické vozy, jejichž výroba se postupně navyšuje. V roce 2024 opustilo rozšířenou linku v Mladé Boleslavi 227 000 trakčních akumulátorů pro elektromobily na platformě MEB, které využívají nejen vozy Škoda, ale také další značky koncernu, jako Volkswagen, Audi nebo SEAT/CUPRA. Dalších 53 600 baterií závod vyrobil pro plug-in hybridní modely. V prosinci 2024 dosáhla Škoda Auto milníku 1 000 000 bateriových systémů vyrobených od roku 2019.

Uhlíkově neutrální závod ve Vrchlabí si v roce 2024 připomněl 160 let existence a jeho produkce dosáhla 710 600 sedmistupňových automatických převodovek DSG 200. Ty se používají jak ve vozech Škoda, tak v modelech koncernu Volkswagen.

Zahraniční výroba a její význam pro značku Škoda

V Indii je Škoda Auto zodpovědná za obchodní i výrobní činnost celého koncernu Volkswagen a jeho značek. Země představuje pro značku Škoda další pilíř mimo Evropu a budoucí exportní centrum do zemí sdružení ASEAN, na Blízký východ, do Austrálie nebo na Nový Zéland.

V roce 2024 Škoda Auto ve svých dvou indických závodech vyrobila 32 800 vozů. V závodu v Puné se vyrábějí modely Slavia a Kushaq a v prosinci 2024 byla zahájena produkce zcela nového SUV Kylaq a o 30 % navýšena výrobní kapacita. Model Kylaq přispěje k dosažení 100 000 vozů prodaných v Indii v roce 2026. Místní logistické centrum připravuje modely Slavia a Kushaq na plně rozložené montážní sady (CKD), které se následně budou kompletovat v nově vybudovaném závodu ve Vietnamu. Na lince ve městě Čhatrapati Sambhádžínagar (dříve Aurangábád) probíhala vloni výroba SUV Kodiaq.

Skoda-Auto-vyrobila-v-roce-2024-na-celem-svete-vice-nez-925-000-vozu_infografika
Zdroj: Škoda

Na Slovensku, v závodu koncernu Volkswagen v Bratislavě, vzniká od prosince 2023 nová generace modelu Superb. Během roku 2024 opustilo linku 54 500 vozů této řady. Vývoj modelu Superb byl souběžně se sesterským vozem Volkswagen Passat svěřen značce Škoda v rámci programu Beta+.

V Číně probíhala výroba vozů Škoda ve městech Čchang-ša, Ning-po a Nan-ťing. Portfolio v roce 2024 tvořily modely Octavia, Octavia Pro, Kamiq, Kamiq GT, Karoq, Kodiaq a Superb, jejich celková produkce činila 15 200 vozů. Na Ukrajině v Solomonovu pokračovala montáž SUV Karoq.

Strategie internacionalizace pokračuje naplno rozšířením o nové závody Škoda Auto

Ve Vietnamu – jednom z nejrychleji se rozvíjejících trhů v regionu ASEAN – se v roce 2024 intenzivně připravovala výroba modelů Slavia a Kushaq z kompletně rozložených sad (CKD) dovezených z Indie. Plánované spuštění sériové produkce proběhne v prvním čtvrtletí letošního roku. Vietnam je pro automobilku branou do dalších zemí společenství ASEAN.

V Kazachstánu se z částečně rozložených sad (SKD) vyrábí modely Kodiaq, Karoq, Kamiq a Octavia. Vloni se zde vyrobilo prvních více než 1 400 vozů od opětovného vstupu značky Škoda na trh. V roce 2025 plánuje Škoda rozšířit lokální montáž na bázi SKD i o další model, konkrétně o novou generaci modelu Škoda Superb.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru