Škoda muzeum: Designový jazyk vozů L&K a Škoda

Škoda v muzeu v Mladé Boleslavi vystavuje koncepty. Ukazuje na nich proměny svého designového jazyka

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 3. 7. 2023


Designový jazyk Modern Solid formuje budoucí automobily značky Škoda. Navazuje na dlouhou tradici péče o vzhled vozů Laurin & Klement a Škoda. Vývoj jejich tvarů můžete nyní vidět na jednom místě – bránu do světa designu otevírá mimořádnou výstavou Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi.

Začalo to v 19. století elegantními liniemi i pečlivou povrchovou úpravou jízdních kol či líbivým a přitom vysoce účelným tvarem rámu motocyklů. Skutečným odrazovým můstkem a nositelem originálního designového jazyka se však stal až první automobil: „Věnujme pozornost Voiturettě Laurin a Klement! Vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní; jest to dokonalé malé vydání velkých vozů. Prodloužená, nízká a velmi pohodlná,“ soudil v prosinci 1905 respektovaný novinář Vilém „Henry“ Heinz v historicky první odborné recenzi Voiturette A.

I další exponáty Škoda Muzea dokládají vybroušené estetické cítění svých tvůrců. Ti se málokdy uchýlili k extravaganci. Srdce širokého spektra zákazníků na všech světadílech dokázali získat zpravidla neokázalým, přesto nezaměnitelným vzhledem automobilů vkusných proporcí, odrážejícím soudobé karosářské trendy.

Autoři (dlouho) neznámí

Nad tvůrci původního designového jazyka portfolia éry Laurin & Klement (1905-1925) i prvních desetiletí pod značkou Škoda visí velký otazník. Skromně stáli v pozadí úspěchu české značky. Ostatně samotné karoserie dlouho bývaly Popelkou, stávaly méně než 10 % ze základní ceny samostatně pojízdného podvozku! Ten si zákazníci mohli nechat „obléknout“ v některé z mnoha nezávislých karosáren. Ale drtivá většina motoristů si raději vybrala z nabídky samotné automobilky, známé vysokou estetickou úrovní i kvalitou materiálů a zpracování.

Profese automobilového designera se od práce konstruktéra a technologa výroby karoserií oddělila až ve druhé polovině 20. století. Ale i později využívala řada světových automobilek služeb externích průmyslových designérů, renomovaných sochařů či grafiků. Zvláště v 50. – 90. letech 20. století hrála prim italská studia. Původní návrh sedanu Škoda 720 ID mladého Giorgetta Giugiara se sice z politických důvodů v sériové výrobě nikdy nerealizoval, zato Škoda Favorit podle návrhu týmu Nuccia Bertoneho byla ve své době nejmodernějším autem Východního bloku.

Další vývoj již probíhal v rámci koncernu Volkswagen, jehož součástí je Škoda Auto od roku 1991. Silné zázemí a bohaté zkušenosti strategického partnera umožnily vytvořit samostatné oddělení Škoda Design. Jeho inspirativním sídlem je mladoboleslavská vila z roku 1890, stojící na břehu Jizery, neméně inspirativní je i pracoviště v samotném srdci Prahy. Škoda Design zaměstnává lidi 30 různých národností. Vždyť stejně jako kdysi je Škoda globální značkou, jejíž design musí respektovat specifický vkus a hodnoty zákazníků ve více než 100 zemích světa.

Pozvánka na výstavu

Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi je nově k vidění poslední z trojice reprezentativních výstav úspěšného cyklu „Jak vzniká automobil v proměnách času“, tentokrát na téma „Designový jazyk vozů L&K a Škoda“. Velkoformátové panely s průvodními texty, designovými skicami a řadou fotografií vyprávějí příběh vzniku vozu jako celku i jeho důležitých částí: kol, volantů nebo třeba světlometů. Zaujmou také proměny použitých přírodních a syntetických materiálů, pozornost si zaslouží také dlouhá cesta od prvních autorádií k dnešním multimediálním systémům.

Za vidění stojí unikáty ze sbírek Škoda Muzea: předválečná proudnicová Škoda 935 Dynamic, domácí poválečné prototypy, zhmotnění návrhů italských designových studií nebo výstavní koncepty, které vznikají od začlenění značky Škoda do koncernu Volkswagen. Ty zastupuje pětice Škoda Octavia Combi (1997) týmu Dirka van Braeckela, Škoda Yeti (2005) Thomase Ingenlatha, Škoda Joyster (2007) s rukopisem Jense Manskeho, Škoda Vision S (2016) z éry Jozefa Kabaně či Škoda Vision iV (2019) současného šéfdesignéra Olivera Stefaniho. Ten ostatně stojí také za nejnovější kapitolou dlouhého příběhu designového jazyka značky Škoda. Před několika týdny automobilka představila šestici budoucích elektrických modelů, které už budou plně vycházet z nového designového jazyka značky, Modern Solid, jehož principy naznačil už studie Vision 7S a její pojetí budou rozvíjet sériové modely v nejbližších letech. Ale to je už hudba budoucnosti.

Nová výstava ve Škoda Muzeu – Designový jazyk vozů L&K a Škoda – je pro veřejnost otevřena do 22. listopadu 2023.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru