Nové generace modelů Škoda Superb a Kodiaq úspěšně prošly intenzivním testováním v mrazech za polárním kruhem. Funkce, kvalita a odolnost vozů byly sledovány při teplotách až minus 30 °C. Hlavní důraz byl při těchto testech kladen na jízdní stabilitu, komfort cestujících v extrémně chladných podmínkách a celkovou spolehlivost při dlouhé jízdě v zimě. Vozy musely obstát i v případech, kdy je třeba zvládnout zvýšenou hmotnost způsobenou vrstvou ledu a sněhu. Po dokončení zkoušek v extrémních mrazech vstupuje testování nových modelů do závěrečné fáze. Nový Superb a druhá generace modelu Kodiaq budou mít světové premiéry na podzim 2023.
„Testování v reálném prostředí v nejnáročnějších možných podmínkách zůstává i přes pokroky v počítačových simulacích zásadní součástí vývoje nových vozidel. Naše rozsáhlé testovací programy v klimatických podmínkách pouště s extrémně vysokými teplotami na jedné straně a v mrazivém prostředí za polárním kruhem na straně druhé zaručují, že se zákazníci značky Škoda mohou stoprocentně spolehnout na své vozy za jakéhokoli počasí. Současně můžeme díky těmto testům zajistit včasnou implementaci zjištěných poznatků do vývoje tak, aby vozy byly perfektně připraveny pro každodenní používání,“ říká Johannes Neft, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast technického vývoje.
Rozsáhlá škála testů pokrývající všechny komponenty vozu
Intenzivní testovací jízdy v extrémně chladných podmínkách jsou součástí standardního programu vývoje nových vozidel a Škoda Auto pravidelně provádí takové testy za polárním kruhem. Čtvrtá generace modelu Škoda Superb a druhá generace SUV Kodiaq nyní prokázaly, že si poradí s každou zimní výzvou. Pod drobnohledem byly všechny části testovaných vozů: podvozek, karoserie, motor, topení i kompletní elektronika.
Výkon vozu na sněhu
Pro posouzení vlastností vozu při jízdě v zimě zkoumá Škoda Auto vliv sněhu na karoserii i možné vnikání sněhu do motorového prostoru a do sání vzduchu. Všechny mechanické funkce vozu a elektronika musí bezchybně fungovat i při teplotách minus 25 stupňů Celsia. Motor by měl bez problémů startovat i při teplotách blížících se minus 30 stupňům.
Všechny dveře, kapota a páté dveře, stejně jako víko palivové nádrže a kryt nabíjecí zásuvky u plug-in hybridních modelů musí být možné otevřít i za takto nepříznivých podmínek.
Zkoušky chování vozu a asistenčních systémů
Při jízdě v reálném provozu se hodnotí řada aspektů chování vozu – například jak dobře se vypořádá s rozbředlým sněhem na silnici nebo jak se chovají přední a zadní nárazníky při nárazu do sněhové překážky. Jízda přes velké kusy ledu prověřuje odolnost zavěšení a podvozku jako celku. Testovací jezdci zjišťují, jak se vozidla chovají na zledovatělých a zasněžených vozovkách a jak dobře fungují asistenční systémy.
Součástí zkoušek je také hodnocení jízdní dynamiky, účinnosti pohonu všech kol i funkčnosti a jízdního komfortu zavěšení. Testovací jezdci kontrolují, zda převodovka řadí bezchybně nebo zda fungují stěrače a ostřikovače. Testuje se i osvětlení vozidla v noci a akustické vlastnosti zamrzlých částí. Vysokonapěťové baterie vozů s plug-in hybridním pohonem jsou nabíjeny ve zmrzlém stavu a následně se zjišťuje maximální dojezd. Pro přesné posouzení odolnosti vozidel v zimních podmínkách najezdí testovací jezdci desítky tisíc kilometrů.
Testování funkcí interiéru
Testovací program se zabývá také mnoha funkcemi interiéru, například výkonem topného systému při extrémně nízkých venkovních teplotách a úrovní tepelného komfortu. Testovací jezdci rovněž kontrolují, zda se okna mlží a jak rychle je lze odmrazit. Dále vyhodnocují, zda vyhřívání sedadel, volantu, vnějších zpětných zrcátek a čelního a zadního skla funguje podle očekávání.
Testují také nezávislé topení, pokud je jím vůz vybaven. Kromě toho zkoumají, jak dobře reaguje centrální dotyková obrazovka, když teplota v interiéru vozidla klesne pod bod mrazu.