Společnost ŠKODA AUTO vyrobila třináctimiliontý motor. Zároveň se v motorárně v Mladé Boleslavi rozbíhá výroba nového agregátu, kterým je 1,0 TSI. Tento přeplňovaný benzínový tříválec patří do řady EA 211. Automobilka vyrábí motory této řady ve čtyřech objemových variantách. Motor se čtyřmi ventily na válec, jehož blok je odlit z hliníku, se vyznačuje kompaktními rozměry a mimořádně kultivovaným a tichým chodem. Výroba agregátů v mateřském závodě společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi se datuje od roku 1899, kdy zakladatelé značky, pánové Václav Klement a Václav Laurin, vyrobili první motor určený pro motocykl.

„Milník v podobě 13 milionů agregátů vyrobených ve společnosti ŠKODA AUTO je ztělesněním inženýrského umění a výkonosti našich zaměstnanců,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast výroby a logistiky. „Náš mateřský závod patří k těm lokalitám automobilového průmyslu, které mají ve výrobě a vývoji agregátů nejdelší tradici. Se zahájením výroby přeplňovaných tříválcových motorů TSI řady EA 211 nyní otevíráme další kapitolu této úspěšné historie.“

První agregát z dílny společnosti Laurin & Klement, která byla založena roku 1895 v Mladé Boleslavi, byl jednoválec o výkonu 1,25 koňských sil určený pro motocykly Slavia. Předtím zde byla vyráběna jízdní kola také pod značkou Slavia. V roce 1905 byl zkonstruován první automobil, kterým byla Voiturette A, vybavená kapalinou chlazeným motorem o objemu 1005 cm³ o výkonu 7 koňských sil. V roce 1997, tedy šest let po vstupu značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, dodala společnost ŠKODA AUTO poprvé motory z Mladé Boleslavi sesterským koncernovým značkám.

Výroba motorů řady EA 211 začala v roce 2012. Tato modelová řada se vyznačuje hliníkovým blokem motoru a dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců, ovládajícími po čtyřech ventilech v každém válci. Výfukové svody jsou integrované v hlavě válců.

Nový motor 1,0 TSI dále rozšiřuje paletu této řady. Moderní tříválcový motor má odlehčené kované ojnice a hliníkové písty. Nevyžaduje použití vyvažovací hřídele a přesvědčí příkladně kultivovaným chodem. Oproti čtyřválcovým motorům srovnatelného výkonu je kompaktnější, lehčí a pracuje s menším vnitřním třením a proto výrazně hospodárněji.

V minulých letech společnost ŠKODA AUTO výrazně rozšiřovala výrobní kapacity svého hlavního závodu, ať už se jednalo o výrobu vozů, nebo o výrobu motorů. Dnes v Mladé Boleslavi vzniká až 2 300 pohonných jednotek denně. Ve výrobě motorů pracuje zhruba 1 400 zaměstnanců.

Přečtěte si také:  Lexus slaví 10 let modelu LFA stylovým sfouknutím svíček z narozeninového dortu

Do vývoje a výroby motorů ŠKODA AUTO průběžně investuje. V roce 2014 uvedla automobilka do provozu své nové motorové centrum. Hned v následujícím roce byly zahájeny práce na jeho rozšíření – nová část bude uvedena do provozu v březnu 2017.

Vedle motorů vyrábí značka ŠKODA také převodovky pro vlastní modely i modely sesterských značek. V Mladé Boleslavi se vyrábí manuální převodovky MQ 100 a MQ 200, automatické převodovky DQ 200 pochází z Vrchlabí, kde byla nedávno vyrobena 1,5miliontá převodovka DSG od roku 2012.

Milníky výroby motorů ŠKODA v Mladé Boleslavi

  • 1997: ŠKODA poprvé dodává motory do koncernu Volkswagen; první pohonnou jednotkou byl benzínový motor o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW/50 koní pro malé koncernové vozy.
  • 2001: V Mladé Boleslavi začíná výroby motoru 1,2 HTP řady EA 111
  • 2009: Rodina agregátů řady EA 111 byla rozšířena o přeplňované benzínové motory 1,2 TSI.
  • 2012: V Mladé Boleslavi začala výstavba Motorového centra s 21 novými zkušebními stavy pro motory a komponenty, do provozu bylo centrum uvedeno v dubnu 2014. Nová modelová řada motorů EA 211 začíná s verzemi 1,2 TSI a 1,4 TSI.
  • 2014: Řadu EA 211 rozšiřují atmosférické benzínové motory 1,6 MPI a 1,0 MPI. Výroba třímiliontého motoru 1,2 HTP.
  • 2015: ŠKODA pokládá základní kámen pro rozšíření Motorového centra v Mladé Boleslavi. Modelová řada EA 211 dosahuje mety 500 000 vyrobených exemplářů.
  • 2016: Další jubileum – výroba miliontého agregátu řady EA 211.
  • 2017: Zahájení výroby moderního tříválcového motoru 1,0 TSI řady EA 211.