Veteránská rally Sachsen Classic se řadí mezi největší a nejprestižnější akce svého druhu v Evropě a v jejím startovním poli jsou pravidelně zastoupeny i historické vozy týmu ŠKODA Classic. Letošního již 18. ročníku se účastní hned pět vozů týmu ŠKODA Classic, které obohatí startovní pole veteránů z 20. až 90. let. Sachsen Classic startuje ve čtvrtek 19. srpna ve Cvikově a během tří dnů posádky ujedou více než 685 kilometrů. Nejdelší etapa (321 km) zavede v sobotu 21. srpna více než 150 historických automobilů poprvé přímo do Mladé Boleslavi, kde budou nejlépe k vidění kolem poledne před ŠKODA Muzeem.
„Účast na Sachsen Classic je pro nás již nejen tradiční, ale i srdeční záležitostí. Každý rok se snažíme startovní pole obohatit atraktivními modely z naší historie a letos tomu není u zvolené pětice jinak,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi a dodává, „Jsme moc rádi, že si účastníci dosyta užijí i zajímavou trasu na českém území, která je poprvé v historii tohoto závodu zavede přímo do Mladé Boleslavi. Právě tato sobotní etapa s názvem ‘120 let ŠKODA Motorsport’ je také důstojným připomenutím významného jubilea, které v tomto roce slavíme.“
Na startovní rampu tak vyjede ve čtvrtek 19. srpna i ŠKODA FELICIA z roku 1962 v zajímavé tyrkysové barvě. Tento kabriolet se řadí k nejhezčím vozům tuzemské automobilové historie a je vzpomínkou na uvolněná zlatá šedesátá léta. Také ŠKODA 1100 MBX De Luxe z roku 1969 je ukázkou tehdejšího technického a designerského umu. U dvoudveřového provedení oblíbeného ‘embéčka’ absentují B-sloupky karoserie, díky čemuž je po stažení bočních okének interiér nezvykle vzdušný. Tento do značné míry raritní model je dnes vyhledávaným a vysoce ceněným veteránem. Zbylé tři vozy hrají na sportovní notu. Duo modelů ŠKODA 110 R charakterizuje sportovně střižená karoserie kupé, která však nepostrádá notnou dávku elegance. Prodejně úspěšný vůz posloužil i jako technický základ pro slavné soutěžní a závodní vozy ŠKODA 180 RS, 200 RS a zejména ŠKODA 130 RS, které bylo přezdíváno „Porsche Východu“.
Legendy 125 let Škoda: kupé ŠKODA 110 R bylo „Porsche východu“
Nepřehlédnutelnou a nepřeslechnutelnou třešničkou na dortu je pak účast modelu ŠKODA 1100 OHC Roadster z roku 1957 s maximální rychlostí 200 km/h. Otevřený závodní speciál, který je jinak k vidění ve ŠKODA Muzeu, je jedním z pouhých dvou vyrobených exemplářů. Automobilka jej vyvíjela od jara 1956 s cílem navázat na účast v prestižním závodě 24h Le Mans, jehož se poprvé a naposledy zúčastnila v roce 1950. Politická situace však tehdy tento okruhový speciál na legendární závod nepustila. Uvedenou pětici vozů týmu ŠKODA Classic doplní ve startovní listině ještě dalších pět vozů značky ŠKODA v rukou jejich soukromých majitelů, resp. novinářských posádek. Mladoboleslavská automobilka tak bude mít mezí více než 150 vozy více než důstojné zastoupení.
Sachsen Classic startuje ve čtvrtek 19. srpna minutu po poledni z německého Cvikova a na posádky čeká „zahřívací“ pouze 110kilometrová etapa, během které zavítají mimo jiné i na známý závodní okruh Sachsenring. Pátek už bude s délkou přes 254 kilometrů skutečnou zatěžkávací zkouškou jak pro stroje, tak jejich posádky, které po náročných krušnohorských stoupáních projedou v podvečer cílem v Drážďanech. Odtud pak v sobotu 21. srpna minutu po sedmé ráno vyrazí na nejdelší etapu (321 km) s názvem ‘120 let ŠKODA Motorsport’. Ta se z velké části odehraje na českém území a už kolem 11 hodiny přivede první vozy do Mladé Boleslavi. Po pauze přímo uvnitř výrobního závodu se účastníci vydají od ŠKODA Muzea zpět do Drážďan, kde rallye skončí a večer na závodníky čeká slavnostní vyhlášení.
Právě jedinečná zastávka soutěže Sachsen Classic v Mladé Boleslavi je ideální příležitostí pro všechny příznivce automobilové historie. Prohlídku více než 150 účastnických vozů, které budou v sobotu 21. srpna před ŠKODA Muzeem projíždět od 11:50 do zhruba 14 hod, lze vhodně spojit i s návštěvou muzea, ve kterém kromě stále expozice probíhá i atraktivní výstava „Ve znamení elektromobility“, shrnující historii, současnost i budoucnost elektromobility z Mladé Boleslavi.