skoda_enyaq_iv-reditelsky_vuz-red_car-tour_de_france
ŠKODA ENYAQ iV letos vede cyklisty na Tour de France coby mobilní dispečink ředitele závodu Christiana Prudhomma.

Je to vlastně jednoduché: z auta, které veřejnost ještě neviděla, uděláte hvězdu jedné z nejsledovanějších sportovních akcí na planetě. Právě tak se nová ŠKODA ENYAQ iV proměnila v ředitelský vůz Tour de France.

Elektrické SUV ŠKODA ENYAQ iV se kvůli tomu, aby mohlo vést cyklisty ve třech etapách letošního ročníku Tour de France, muselo ze sériové podoby proměnit v mobilní dispečink ředitele závodu Christiana Prudhomma. To obnášelo třeba vyříznutí kusu střechy. Jak ředitelský „červený“ vůz vznikal, se podívejte ve videu:

Značka ŠKODA je dlouholetým hlavním oficiálním partnerem slavného cyklistického závodu a zajišťuje organizátorům vozový park. Do něj patří i ředitelský červený vůz, který se před nasazením na trasu závodu potřebuje přizpůsobit potřebám ředitele Tour de France. Proměna toho letošního se odehrávala v naprostém utajení nedaleko Mladé Boleslavi, kde byl ENYAQ iV vyroben. Detaily odhalil Martin Smutný z firmy Best Modell, která ve spolupráci s automobilkou modifikaci provedla.

Přečtěte si také:  7 zásadních faktů, kterými se může pochlubit elektromobil Lexus UX 300e

Skleničky na šampaňské? Simply Clever

Jaké úpravy jste na voze dělali?

Vůz nese šest antén, z toho čtyři na střeše a dvě na boku, držák na vlajky, speciální klakson, reklamní bannery, pět rádiových okruhů a celou řadu další elektroinstalace.

Co bylo nejsložitější?

Nejtěžším úkolem bylo vyříznutí střešního okna tak, aby to vyhovovalo řediteli Tour de France. Museli jsme najít správnou pozici a pak vyříznout střechu tak, aby se neponičila, to byla opravdu velká výzva. Vše muselo sednout přesně na první dobrou.

Podle čeho jste správnou pozici hledali?

K práci nám posloužilo hned několik indicií. Měli jsme k dispozici řešení střešního okna z ředitelského vozu SUPERB. Umístění okna jsme konzultovali i s organizátory Tour de France. Klíčovým kritériem bylo, aby se ze sedačky dalo dobře zvednout do stoje. Nejdřív jsme museli celý vůz odstrojit, vyříznout otvor i stávající výztuhy, střešní okno přivařit, utěsnit, připojit k napájení a vyrobit nové obložení stropu. Aby se měl ředitel čeho držet, zvedli jsme střešní hagusy tak, aby se daly pohodlně sevřít do dlaní.

Jestli se nepletu, v ředitelském voze nikdy nechybí ani lednice na šampaňské…

Ano, je to tak, ředitel Prudhomme na palubu svého vozu zve významné hosty a vítá je tam skleničkou šumivého vína. Lednici na dvě lahve šampaňského proto veze i ENYAQ iV. Vhodnou lednici jsme sháněli poměrně dlouho, ale povedlo se. Kromě lednice a posunu střešního okna jsou v ředitelském voze na elektřinu také majáky nebo radiostanice, díky níž je ředitel ve spojení se všemi významnými složkami závodu. Do kufru vozu jsme proto umístili dvě baterie, které tato zařízení napájejí.

Přečtěte si také:  Tipy na víkend: veterány na pláži, tuning i vzpomínka na Elišku a Čeňka Junkovy

Má ENYAQ iV pro Tour de France i nějaká Simply Clever řešení, která jsou pro automobily ŠKODA typická?

Simply Clever řešením jsou podle mě držáky skleniček na šampaňské, které jsme si vyráběli sami na 3D tiskárně. Navrhovali jsme je tak, aby se skleničky pohodlně zavěšovaly.

Ovlivnila vaši práci skutečnost, že úpravy probíhaly ještě před premiérou modelu ENYAQ iV?

Nebylo to pro nás nic nového. Pro ŠKODA AUTO zpracováváme modely automobilů, které se teprve připravují a vyrábět se budou až v budoucnosti, takže jsme zvyklí na práci v nejvyšším stupni utajení.

Jaký máte z výsledku pocit?

Myslím, že se nám to povedlo, a mám upřímnou radost. V oboru jsem již dlouho, ale ENYAQ iV pro ředitele Tour de France je pro nás přesto svým způsobem výjimečnou novinkou, protože se jako jedna z mála našich prací ukáže na veřejnosti. Nepočítám-li modely pro ŠKODA Muzeum, mimo úzký okruh zaměstnanců automobilky naše modely nikdo jiný nevidí. ŠKODA ENYAQ iV pro Christiana Prudhomma je pravým opakem, protože se objeví v přímém přenosu během jedné z nejsledovanějších sportovních událostí planety. Tour de France jsem sledoval i v minulosti, ale nyní si nenechám ujít žádnou etapu.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Kona Electric (2020)

Martin Smutný

Martin Smutný, původně umělecký truhlář, před třemi lety s kolegou firmu Best Modell založil a působí v ní jako vedoucí výroby. Zaměřují se především na modelování karoserií budoucích modelů aut v měřítku 1:1. Firma často spolupracuje s designéry značky ŠKODA a s oddělením EGV, které připravuje prototypy. Zabývá se také renovací veteránů. Designéři Best Modell jsou autory zlaté skulptury, která zdobí výstavu ke 125 letům automobilky v mladoboleslavském ŠKODA Muzeu.