Škoda 720 měl být moderní automobil, který v Československu vznikal v 70. letech minulého století. Měl motor vpředu a pohon zadních kol, nezávislé zavěšení všech kol, bohatou výbavu, ale i povedený design. Do výroby se ale nakonec nedostal, škodovka pak ještě dlouho zůstala u modelů s motory vzadu.
Nový model měl konkurovat moderním západním automobilům, mohl se postavit i tehdejším modelům BMW, ale rozhodnutím státu se tomu nakonec nestalo. Vyrobeno bylo jen 15 funkčních exemplářů. Jeden z nich jsme nedávno viděli v depozitáři muzea Škoda.
Konstruktéři vyvíjeli Škodu 720 jako zcela nový model, na začátku nebyl žádný již existující automobil, který bylo třeba přepracovat, ale zcela čistý list papíru. A to se projevilo na elánu i nadšení inženýrů a vývojářů.
Auto dostalo moderní techniku, ale i zcela nově vyvinutý motor. Ten byl vymyšlen jako taková stavebnice, díky čemuž se dal jednoduše zvětšit jeho objem z 1250 a 1500 kubických centimetrů, které byly plánovány pro sériovou výrobu, až po 1800 či dokonce 2000 kubíků. Zatímco menší z motorů disponoval výkonem 52 kW a 97 Nm, větší a výkonnější patnáctistovka se mohla pochlubit 62 kW a 122 Nm točivého momentu.
Začátek vývoje
První náčrty proběhly už v roce 1967, kdy vznikl přísně tajný dokument o zcela novém modelu mladoboleslavské značky. Mělo jít o nástupce a zároveň rozšíření modelové řady tehdejší Škody 1000 MB, která měla motor vzadu a pohon zadních kol, a ze které byla odvozena modernizovaná Škoda 100/110. Značka tak měla prodávat dokonce dva modely, přičemž Škoda 720 měla na trh přijít v roce 1973.
Design sice původně navrhoval Josef Brokeš, tradiční návrhář české značky, ale jeho karoserie nebyla příliš tuhá. Oslovena tak byla západní designová studia. Jediným, které bylo ochotno provést zakázku dle zadání, byl Italdesign. Vzniklo několik karosářských variant, včetně sportovně vyhlížejícího kupé nebo praktického kombi.
Moderní nejen technikou
Nejen pohonné ústrojí a nezávislé zavěšení kol měly být na úrovní západních vozů. Pro model Škoda 720 byla plánována i velmi bohatá výbava, kterou nakonec dostaly škodovky až o více než třicet později. Některé prvky se do modelů mladoboleslavské značky ale nedostaly vůbec.
Jen považte, pro sedm set dvacítku se plánovalo s protiblokovacím zařízením brzd (ABS), klimatizací, automatickou převodovkou, ale dokonce i se vzduchovým odpružením.
Vyrábět se nebude!
Vše vypadalo nadějně. Vyrobeno bylo celkem 15 testovacích prototypů a testovací jezdci s nimi naljeli velké množství kilometrů, ale o budoucnosti Škody 720 nakonec rozhodli politici.
Začátkem roku 1972 byl totiž nad tímto revolučním modelem vynesen finální ortel: vyrábět se nebude. Důvodů bylo několik, ale prakticky všechny jsou z dnešního pohledu skoro až úsměvné, například by prý bylo auto moc konkurenceschopné na západních trzích. Oficiálně se rozhodnutí o tom, že se auto nebude vyrábět dostalo na veřejnost až na podzim 1972.
Největším problémem ale nakonec bylo to, že se sedm set dvacítky měly vyrábět v BAZu, tedy v Bratislavských automobilových závodech, kde však v roce 1973 zdaleka nebyli na takovou akci připravení. Vždyť výroba se tam nakonec rozbíhala až v první polovině osmdesátých let…
Zůstalo se tak pouze u jediného modelu: Škoda 100. Ta ve výrobě vydržela s dvěma velkými „modernizacemi“ (v zásadě nešlo o nové modely, protože stále využívaly původní koncepci) v podobě škodovek 105/120.
Prototypy existují
Některé z 15 vyrobených prototypů existují. Jeden z nich, červený s 1,5litrovým motorem se před několika lety objevil i v motoristickém pořadu České televize Auto Moto Revue.