Škoda 1000 MB byla revoluční model, přinesla totiž samonosnou karoserii, ale také přesunula motor dozadu a přidala pohon zadních kol. Ve své době to bylo moderní auto nejen ve východním bloku, ale celosvětově. Tento sedan teď slaví 60leté výročí. Slavit ho mohou i tisíce majitelů v České republice, protože u nás je stále registrováno více než 16 tisíc eMBéček.
60 let
Psal se 21. březen 1964, kdy se společně s novou částí závodu v Mladé Boleslavi (vybudovanou přímo pro jeho výrobu) představil zbrusu nový model Škoda 1000 MB. Zásadní byl zejména tím, že jej poháněl ve své době nejmodernější litrový motor, který se nacházel v zádi lehké samonosné karoserie a poháněl zadní kola. Jeho předchůdce, kterými byly modely Škoda Octavia a Felicia, totiž poháněl motor umístěný vpředu.
Motor byl speciální zejména tím, že se při jeho výrobě využívalo tlakové lití bloku motoru (ten vážil jen 105 kg) i pláště čtyřstupňové manuální převodovky z hliníkové slitiny podle patentu českého inženýra Josefa Poláka z roku 1922. To mimo jiné zkrátilo dobu výroby, snížilo její energetickou náročnost a výrazně zlepšilo hygienické podmínky na pracovištích. Motor byl tedy uložen podélně za zadní nápravou. Šlo o kapalinou chlazený řadový čtyřválec OHV s objemem 988 cm³, který zpočátku poskytoval výkon 27 kW/37 koní. V roce 1966 došlo ke zvýšení výkonu na 32 kW/43 koní a nabídku tehdy rozšířila verze Škoda 1100 MB s 38 kW/52 koní z 1,1litrového objemu.
Moderní na tu dobu byla i karoserie, která vznikala ze 665 výlisků spojených 6900 bodovými svary. Hmotnost tohoto sedanu se podařilo dostat na pouhých 755 kg. I díky tomu dokázala Škoda 1000 MB dosáhnout rychlosti až 120 km/h. Mimochodem, rozměry karoserie jsou 4,17 metru na délku, 1,62 metru na šířku a 1,39 metru na výšku.
Pokroková byla i standardní výbava, k níž patřila například lůžková úprava sedadel. Vůz měl dva zavazadlové prostory: jeden za zadními sedadly, přístupný i během jízdy, v přídi vozu pak druhý o objemu 220 litrů. Pod jeho podlahou bylo rezervní kolo, přístupné po odklopení části masky. Pro vyjmutí rezervy tak nebylo třeba vykládat zavazadla.
Vývoj byl náročný
Samotnému finálnímu produktu předcházel náročný vývoj i testování. Na počátku totiž bylo třeba vůbec určit, jaký pohon bude auto mít. Uvažovalo se totiž nad třemi druhy: motor vpředu a pohon zadních kol jako u předchozích modelů, ale také motor vpředu a pohon předních kol a nakonec i motor vzadu a pohon zadních kol, což nakonec vyhrálo. Ke všem těmto koncepcím vznikly i testovací prototypy.
Jen do května 1962 ujelo 50 prototypů celkem 1 598 840 kilometrů, mimo jiné při extrémních mrazech na území Sovětského svazu. Zkoušky brzdové, palivové a chladicí soustavy se odehrávaly na Kavkaze, kde trojice vozů čelila teplotám až 45°C ve stínu.
Škoda 1000 MB mohla být předokolka, ale nakonec to neprošlo. Testy ale přesto byly náročné
Mezi lidmi je stále 16 tisíc eMBéček
Do roku 1969 brány mladoboleslavské automobilky opustilo celkem 443 tisíc kusů, které putovaly do celého světa. Že bylo tohle auto oblíbené, dokazuje i fakt, že v České republice je stále registrováno na 16 tisíc aut, jejichž průměrný věk je 56,5 roku. Podle statistik českého ministerstva dopravy se v posledních 10 letech počet registrovaných vozidel takřka nemění.
Pokud byste dnes Škodu 1000 MB chtěli koupit, tak si musíte připravit minimálně 50 tisíc až 70 tisíc korun. Za to ale pořídíte ty nejlevnější kusy, které čekají na renovaci. Pokud byste chtěli pěkné auto, připravit si musíte přibližně tři sta tisíc. Existují ale i kusy, na které by vám nestačilo ani půl milionu. Mezi ty patří například výkonnější 1000 MBG anebo dokonce kupé 1100 MBX.