Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares tvrdí, že tlak na automobilky, aby urychlily přechod na elektromobilitu, bude znamenat ztrátu velké spousty pracovních míst, ale i zhoršení kvality aut. Je to prý za tím, co je schopen automobilový průmysl zvládnout.
Carlos Tavares šéfuje koncernu Stellantis, který ovládá 14 různých značek (Abarth, Alfa Romeo, Citroën, Dodge, DS, FIAT, Chrysler, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM a Vauxhall. Jde o jednoho z nejlepších a nejschopnějších automobilových manažerů současnosti, takže pokud něco řekne, měli bychom to brát vážně. A je to také člověk, který se rozhodně nebojí své názory vyjadřovat, navíc jasně, zřetelně a bez alibismu. A udělal to i teď.
V rozhovoru na konferenci Reuters Next, na němž se řešila budoucnost elektromobility a efektivity výroby elektrických aut, kritizoval fakt, že je dnes až příliš velký tlak na to, aby se automobilový svět stal zcela elektrickým. Náklady na to ale podle něj budou vyšší, než dokáže automobilový průmysl vůbec zvládnout.
Carlos Tavares odhaduje, že to bude až o 50 % více, než kolik stojí vývoj klasických aut se spalovacími motory. „Neexistuje způsob, jak můžeme přenést 50 % dodatečných nákladů na konečného spotřebitele, protože většina střední třídy to nebude schopná zaplatit,“ řekl Tavares.
Výrobci automobilů by tak mohli buď auta prodávat za více peněz, ale to by jich prodali výrazně méně, anebo akceptovat nižší marže. Obě tyto cesty ale povedou ke škrtům v rozpočtech. A souhlasí s tím i odbory v Evropě a v Severní Americe, které už varovaly před tím, že to bude znamenat opravdu velkou spoustu zrušených pracovních míst.
Cena pro zákazníka, kterou za nové auto u prodejce zaplatí, promítá i vývoj. Automobiloví výrobci musejí mít na elektromobily stále dostatek času k tomu, aby je otestovali nejen co do jízdních vlastností, ale také toho, aby nové technologie fungovaly tak, jak mají. Pokud nebudou mít dostatek finančních prostředků, varuje Tavares, že se testování zkrátí a zrychlí, což se negativně projeví na kvalitě aut.
Stellantis na urychlení vývoje elektrických aut do roku 2025 vyčlenil 30 miliard eur. Financovat z toho chce nejen vývoj nových elektrických vozidel, výstavbu továren na výrobu baterií, ale také na investice do surovin a nových technologií.
Kritickým bodem je totiž i cena surovin, z nichž se elektromobily vyrábějí. Očekává se, že ty časem klesnou, což by mohlo cenu elektrických aut snížit. Očekává se, že ceny aut se spalovacími motory a elektromobilů se srovnají v druhé polovině tohoto desetiletí. Před nedávnem se ovšem objevil názor na to, že to nemusí nutně být zlevněním elektromobilů, ale naopak cenovým a daňovým zatížením spalovacích aut.
Tavares nakonec i říká, že vlády by se měly v rámci klimatické politiky zaměřit také na to, aby se vyčistil energetický sektor a rozvíjela se infrastruktura dobíjecích stanic.
Potřebujou pověsit,magoři.