Je tomu 70 let, co byl ve výrobním závodě SEAT v barcelonské čtvrti Zona Franca vyroben první vůz SEAT 1400, pouhé tři roky od založení španělské společnosti SEAT. Tento ikonický model stál na počátku historie automobilky, která postupně uvedla na trh také cenově dostupnější modely, jež postavily Španělsko na kola, a položila tak základy úspěšné budoucnosti společnosti SEAT S.A., jak ji známe dnes.
SEAT slavnostně zprovoznil montážní linku 5. června 1953 a na konci téhož roku na ní pracovalo 925 zaměstnanců. Od té doby vyrobila společnost SEAT S.A. více než 20 milionů vozidel. Jen závod Martorell vyrobil za 30 let více než 12 milionů vozů rozdělených mezi celkem 45 modelů.
Společnost SEAT S.A. prožívá historicky nejúspěšnější období. V prvních devíti měsících dosáhla rekordních finančních výsledků s provozním ziskem 501 milionů eur, a to díky úspěchům značky CUPRA i přínosům značky SEAT, která od ledna do září 2023 dodala celkem 221 700 vozů, což je o 21,6 % více než ve stejném období předchozího roku. Společnost, která jako jediná navrhuje, vyvíjí, vyrábí a prodává automobily ve Španělsku, kromě toho investuje 3 miliardy eur do průmyslové, organizační a kulturní transformace s cílem přejít od spalovacích motorů k elektrickému pohonu.
Nejlepším příkladem vývoje značky je SEAT Leon. Tento model vyráběný již ve své čtvrté generaci je stoprocentně síťově propojeným vozem s přístupem k internetu a vynikající technickou výbavu, která zaručuje vysokou úroveň komfortu, konektivity a bezpečnosti. SEAT Leon je nabízen s motory na benzin i naftu, ale také s částečně hybridními a externě nabíjitelnými hybridními pohony. Plug-in hybridní Leon e-HYBRID s výkonem 150 kW (204 k) je nejvýkonnější a současně i mimořádně ekologickou verzí této modelové řady.
SEAT od samého počátku uváděl na trh automobily navržené a vyvinuté pro zákazníky a jejich potřeby. V roce 1953 představený model SEAT 1400 otevřel cestu k vyšší úrovni mobility stylem amerického vozu a luxusem a elegancí, které byly u vozů té doby mimořádně ceněny. Současný SEAT Leon přebírá ducha prvního vozu značky SEAT a oživuje jej v jednom z nejvyspělejších vozů, které kdy sjely z výrobních linek závodu Martorell. Jak se během těchto 70 let vyvíjel design a konstrukce?
Od modelu 1400 po Leon: vývoj automobilu
Design se vyvíjel stejně, jako se měnily potřeby zákazníků. V padesátých letech převládal chrom, velké kruhové světlomety, nenápadné zadní svítilny a ladné, elegantní křivky velkých plechových panelů. V současnosti konstruktéři a designéři spolupracují na maximalizaci aerodynamiky, bezpečnosti, dynamiky, viditelnosti a komfortu. SEAT Leon zanechává čistější a vyhraněnější estetický dojem. Bílé světlo výkonných světlometů LED nenamáhá zrak a interiér nabízí velkorysý prostor navzdory kompaktním vnějším rozměrům karoserie, v níž jsou nenápadně ukryty početné technické systémy.
Spojitá sedadla v interiéru byla nahrazena anatomicky tvarovanými samostatnými sedadly, která poskytují tělu vynikající oporu a zajišťují komfortní cestování i na velké vzdálenosti. Prioritu v jejich konstrukci hraje také bezpečnost. Zavazadlový prostor modelu SEAT 1400 byl sice velký, ale velkou část jeho objemu zabíralo náhradní kolo. SEAT Leon má v současnosti níže uloženou podlahu a specifickou prohlubeň pro náhradní kolo – nouzové nebo plnohodnotné – i subwoofer audiosystému. Výsledkem je mnohem větší objem zavazadlového prostoru navzdory krátkému převisu karoserie. Kombi Sportstourer nabízí ještě větší zavazadlový prostor – neuvěřitelných 620 litrů, resp. 470 litrů ve verzi e-HYBRID v důsledku uložení sady akumulátorů.
Z hlediska vývoje mechatroniky uplynulo dlouhých 70 let. Hospodárný SEAT Leon s plug-in hybridní technikou o výkonu 204 koní je v současnosti vrcholem z hlediska plnění emisních, hlukových a bezpečnostních předpisů i snadnosti řízení výkonného automobilu. Spalovací motory modelů SEAT 1400 a Leon e-HYBRID však mají shodný zdvihový objem 1395 cm³. Tím však veškerá podobnost končí. Současný motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW/150 koní je kombinován s elektromotorem o výkonu 85 kW/115 koní integrovaným do automatické převodovky DSG. To umožňuje modelu SEAT Leon ujet až 64 km na elektřinu s nulovými lokálními emisemi.
SEAT 1400 je historie individuální dopravy ve Španělsku
První vůz vyrobený společností SEAT nabízel atraktivní vzhled díky vnějšímu designu inspirovanému tehdejšími americkými automobily. Zadní část vozu byla zaoblená a velmi elegantní, se zužujícími se zadními svítilnami. Byl to také jeden z prvních modelů, v němž bylo zavedeno zakřivené jednodílné sklo čelního okna a systém topení.
SEAT 1400 nabízel více než dostatečný výkon pro své použití především v roli služebního vozu státních úřadů a vozidla taxislužby. Díky spotřebě paliva 10,5 litru na 100 km zajišťovala palivová nádrž o objemu 48 litrů značný dojezd.
Komfortní sedan byl poháněn čtyřválcovým motorem o zdvihovém objemu 1395 cm³ ve spojení se čtyřstupňovou manuálně řazenou převodovkou. Hnací síla byla přenášena na kola tuhé zadní nápravy vybavené diferenciálem. Díky nejvyššímu výkonu 44 k dosahoval vůz nejvyšší rychlosti 120 km/h.
SEAT 1400 byl jedním z prvních vozů v Evropě se samonosnou karoserií. Jednalo se o tzv. pontonovou karoserii, tedy nikoli o samostatný podvozek s přišroubovanou karoserií. Součástí zavěšení zadní nápravy byly vinuté pružiny, které zvyšovaly komfort odpružení i jízdní stabilitu. Zadní náprava byla navíc příčně ustavena panhardskou tyčí. Toto uspořádání bylo ve své době velmi moderní.
Do konce první výrobní série modelu SEAT 1400 v roce 1954 bylo vyrobeno 1345 vozů, ale to byl teprve začátek. Modelová řada 1400 pokračovala uvedením modelu 1400 A v roce 1954, 1400 B v roce 1956 a 1400 C v roce 1960 spolu s řadou speciálních verzí – rodinných karosářských variant, užitkových verzí a dokonce i skříňového vozu. S každou verzí se zvyšoval výkon a zlepšoval design, který pomohl tomuto modelu i značce SEAT upevnit vedoucí postavení na trhu.
Model 1400 přispěl k obrovskému růstu společnosti SEAT. Přestože byly výrobní počty zpočátku nízké, do konce roku 1954 bylo dodáno 959 vozů a o rok později se roční výroba přiblížila k hranici 3000 vozů, přičemž téměř 100 % komponentů bylo tuzemského původu. V roce 1956 vzniklo 7000 vozů a o rok později již 10 000 vozů. Za celý životní cyklus tohoto modelu se prodalo 98 978 vozů, a značka SEAT si tím zajistila své místo na trhu i v historii španělského automobilového průmyslu.
SEAT Leon, ideální kompaktní vůz
Tento model se vyrábí již po čtyři generace a je základem nabídky španělské značky. Pro zákazníky je k dispozici jak s pětidveřovou karoserií hatchback, tak s ještě prostornější karoserií kombi Sportstourer. Leon je díky svým dynamickým jízdním vlastnostem, atraktivnímu designu, prostornému interiéru a moderním technologiím etalonem v kompaktním segmentu z hlediska komfortu, konektivity i bezpečnosti. Nabídka čtyř různých druhů poháněcích jednotek uspokojí jakékoli požadavky zákazníků, kteří mají na výběr zážehové motory TSI, vznětové motory TDI, hybridní pohony eTSI s ekologickým označením ECO a částečně hybridní technikou s napětím 48 V a plug-in hybridní pohon e-HYBRID, který umožňuje v režimu čistě elektrického pohonu jízdu s nulovými lokálními emisemi.
Nejnovější plug-in hybridní verze kombinuje zážehový motor 1.4 TSI o výkonu 110 kW/150 koní s elektromotorem o výkonu 85 kW/115 koní. Nejvýkonnější verze modelové řady Leon poskytuje celkový nejvyšší výkon 150 kW/204 koní a maximální točivý moment 350 Nm, který je přenášen prostřednictvím šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky DSG. Díky kapacitě vysokonapěťové sady akumulátorů 13 kWh se podařilo snížit emise CO2 na pouhých 25 až 29 g/km, což v některých zemích přináší majitelům daňové zvýhodnění. Plug-in hybridní Leon ujede ve 100% elektrickém režimu až 64 km a v kombinovaném cyklu průměrně spotřebuje 1,1 až 1,3 litru na 100 km.
SEAT Leon poskytuje cestujícím rozmanité možnosti, jak zůstat ve spojení se svým digitálním životem i uvnitř vozu. Součástí jeho výbavy je digitální panel sdružených přístrojů s 10,25“ displejem, informační a zábavní systém s 8,25“ nebo 10“ obrazovkou a řešení pro konektivitu v podobě bezdrátového systému Full Link (Android Auto a Apple CarPlay) a SEAT Connect, který umožňuje získávat data z cloudu a ovládat některé funkce pomocí chytrého telefonu s dálkovým přístupem k vozu. U plug-in hybridní verze lze na dálku ovládat nabíjení vysokonapěťové sady akumulátorů nebo třízónovou klimatizaci.
SEAT Leon je vybaven nejvyspělejšími asistenčními systémy včetně adaptivního a prediktivního tempomatu, asistenta pro automatické nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců a cyklistů, asistenta pro rozpoznávání dopravních značek, automatického parkovacího asistenta, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu a asistenta pro částečně automatizovanou jízdu 2. úrovně.
SEAT Leon byl navržen a vyvinut v technickém centru společnosti SEAT S.A., v jejím hlavním areálu Martorell v Barceloně, kde je i vyráběn.
Technické údaje prvního modelu SEAT 1400
Motor | |
Počet válců/ventilů | 4 válce/8 ventilů |
Vrtání x zdvih | 82 x 66 mm |
Zdvihový objem | 1395 cm³ |
Příprava směsi | Jednoduchý karburátor Solex nebo Weber s manuálně ovládaným sytičem |
Chladicí soustava | Kapalinové chlazení, ventilátor poháněný řemenem, vodní čerpadlo |
Převodovka | Čtyřstupňová mechanická převodovka se zpětným chodem |
Zavěšení kol | Vpředu: nezávislé zavěšení s dvojicemi příčných ramen, vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a stabilizátorem Vzadu: tuhá náprava s čtvrteliptickými listovými pružinami, vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a panhardskou tyčí |
Pneumatiky | 5,90 x 14 |
Brzdy | Bubnové vpředu i vzadu |
Vnější rozměry (délka x šířka x výška/rozvor náprav) | 4240 x 1655 x 1575 mm/2650 mm |
Pohotovostní hmotnost | 1130 kg |
Technické údaje modelu SEAT Leon 5D e-HYBRID
Hybridní soustava | Celkový nejvyšší výkon | 150 kW/204 koní | ||
Celkový nejvyšší točivý moment | 350 Nm | |||
Elektromotor | Nejvyšší výkon | 85 kW/115 koní | ||
Nejvyšší točivý moment | 330 Nm | |||
Zážehový motor | Nejvyšší výkon | 110 kW/150 koní při 5000 až 6000 ot./min | ||
Nejvyšší točivý moment | 250 Nm při 1550 až 3500 ot./min | |||
Počet válců/ventilů | 4 válce/16 ventilů | |||
Vrtání x zdvih | 74,5 x 80 mm | |||
Zdvihový objem | 1395 cm3 | |||
Převodovka | Šestistupňová dvouspojková automatická převodovka DSG se zpětným chodem | |||
Zavěšení kol | Vpředu: nezávislé zavěšení na vzpěrách McPherson s adaptivními hydraulickými tlumiči DCC a vinutými pružinami Vzadu: nezávislé víceprvkové zavěšení s adaptivními hydraulickými tlumiči DCC a vinutými pružinami | |||
Pneumatiky | 225/45 R 17 nebo 225/40 R 18 | |||
Brzdy | Vpředu kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové brzdy | |||
Doba nabíjení sady akumulátorů | Konektor Mennekes (Typ 2); střídavý proud, nabíjecí výkon až 3,6 kW | 3 hodiny 33 minut | ||
Domácí zásuvka; střídavý proud, nabíjecí výkon až 2,3 kW | 5 hodin | |||
Dojezd | 100% elektrický režim | Až 64 km | ||
Celkový kombinovaný dojezd | Až 740 km | |||
Vnější rozměry (délka x šířka x výška/rozvor náprav) | 4368 x 1799 x 1460 mm/2682 mm | |||
Provozní hmotnost (včetně řidiče) | 1621 kg |