Zákazníci, kteří podporují trvale udržitelnou mobilitu, si nejčastěji pořizují hybridní vozy s možností vnějšího nabíjení. Podle údajů Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) vzrostly v prvním čtvrtletí roku 2020 jejich prodeje v Evropě o 133,9 %. Důvodem je jejich zařazení do kategorie vozidel s nulovými emisemi (pokud mají elektrický dojezd více než 40 km), atraktivní cena a všestranná využitelnost díky dvěma odlišným zdrojům hnací síly.
Přinášíme návod, jak maximálně využívat jejich nekonečné možnosti v každodenním životě, a to na příkladu modelu SEAT Leon e-HYBRID a jeho provozních režimů v závislosti na druhu jízdy.
Každodenní trasy dlouhé až 60 km: e-Mode
Hybridní vozy se rozjíždějí v elektrickém režimu a elektrický pohon využívají, dokud je v akumulátorech dostatečné množství elektrické energie. Poté začne pohon zajišťovat spalovací motor, aniž by musel řidič cokoli nastavovat nebo ovládat. Spalovací motor se připojí také v případech, kdy řidič požaduje vyšší výkon nebo po překročení určité rychlosti jízdy. „V případě modelu Leon e-HYBRID lze elektrický režim využívat až do rychlosti jízdy 130 km/h,“ říká Gerhard Lux, který ve společnosti SEAT nese odpovědnost za vývoj hybridních a elektrických pohonů. Lux dodává, že je „elektrický pohon vhodný pro každodenní jízdy dlouhé 50 až 60 kilometrů v městských oblastech i na dálnici. Tímto způsobem by byl vůz provozován vždy v elektrickém režimu“.
Jízdy o celkové délce více než 60 km: Auto Hybrid
Pokud přesáhne celková délka jízd kapacitu sady akumulátorů, začne plnit svou funkci hybridní režim. Elektromotor již není upřednostňovaným zdrojem hnací síly. V tomto případě je nejlepší zadat cíl jízdy do navigačního systému, aby mohlo vozidlo optimalizovat činnost poháněcího ústrojí na základě vypočtené trasy. „V režimu ‚Auto Hybrid‘ využívá vůz elektrickou energii uloženou v akumulátorech s přihlédnutím k datům z navigačního systému. V městském provozu bude dávat přednost elektrickému pohonu, který na dálničních úsecích ustoupí na druhou kolej. Cílem je dojet do cíle s možností nabíjení s vybitými akumulátory,“ vysvětluje Gerhard. Na složitějších trasách s různými zastávkami určuje funkce „Intelligent Hybrid“ nejlepší kombinaci obou zdrojů hnací síly, aby se optimálně využila disponibilní elektrická energie.
Jízdy bez pevného plánu: Manual Hybrid
Život nelze vždy plánovat, a tak někdy dopředu nevíme, kam budeme muset se svým vozem dojet. V průběhu dne například musíme podniknout několik jízd při plnění svých pracovních úkolů, nebo se můžeme spontánně rozhodnout, že se vydáme na výlet. V těchto případech nabízí Leon e-HYBRID několik možností. „Na výběr máte tři možnosti: zachovat aktuální stav nabití, vybrat si minimální stav nabití, který nesmí být překročen, aby se mohl použít, až bude zapotřebí, nebo zvýšit stav nabití,“ říká Gerhard.
Podrobnější pohled na hybridní pohon
K tomu, abychom mohli maximálně využívat výhody hybridního pohonu s možnostní vnějšího nabíjení, je důležité dobře znát jeho konstrukci a funkci. Externě nabíjitelný hybridní pohon má veškeré součásti pohonu vozidla se spalovacím motorem i elektromobilu.
Zdrojem hnací síly jsou dva různé motory. Jeden z nich spaluje palivo z palivové nádrže, zatímco elektromotor je napájen ze sady akumulátorů, která se nabíjí za jízdy rekuperací kinetické energie při zpomalování nebo po připojení vozidla k elektrické síti. „Motory mohou být v činnosti samostatně, pokud však řidič požaduje vyšší výkon, mohou pracovat i současně. U modelu Leon e-HYBRID je výsledkem kombinace obou motorů celkový nejvyšší výkon 204 koní,“ říká vedoucí vývoje hybridních a elektrických pohonů ve společnosti SEAT.
Leon e-HYBRID – čísla a fakta
- Elektromotor s výkonem 115 k (85 kW)
- Sada akumulátorů s kapacitou 13 kWh
- Dojezd až 64 km v elektrickém režimu ve zkušebním cyklu WLTP (72 km v kombinovaném cyklu EU)
- Zážehový motor s výkonem 150 k (110 kW)
- Palivová nádrž o objemu 40 litrů
- Celkový nejvyšší výkon hybridní soustavy 204 k (150 kW)