V rámci dvouletého výzkumu, na kterém spolupracují společnosti Scania, Uppsala University, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express a Dalakraft, se na veřejných komunikacích testuje unikátní hybridní nákladní automobil s návěsem pokrytým solárními panely. Solární energie výrazně snižuje provozní náklady a lokální emise, protože nákladní vůz si část energie pro vlastní pohon vyrábí sám.
„Cílem společnosti Scania je vytvořit podmínky k přechodu na udržitelný přepravní systém. Během této spolupráce slouží solární panely vůbec poprvé k výrobě elektrické energie pro pohon nákladního automobilu. Sluneční záření jako obnovitelný zdroj energie může výrazně snížit emise v dopravě. Je úžasné udávat směr vývoje nákladních vozidel nové generace,“ říká Stas Krupenia, vedoucí výzkumné kanceláře společnosti Scania.
V rámci tohoto výzkumu slouží nákladní vozidlo k ověření možnosti výroby solární energie a stanovení, o kolik se sníží emise oxidu uhličitého díky použití solárních panelů. Výzkumníci vyvinuli speciálně pro nákladní automobily nové, účinné a lehké solární panely. Kromě toho také zkoumají způsob propojení nákladních automobilů s elektrickou sítí, a vytvářejí modely toho, co se stane, když se několik nákladních automobilů, jako je tento, společně připojí k elektrické síti.
„Jedná se o vzrušující projekt, v němž se akademická obec a zástupci průmyslu společně snaží snížit dopady kamionové dopravy na klima. Výsledky provozu tohoto unikátního nákladního automobilu budou velmi zajímavé,“ říká Erik Johansson, vedoucí projektu a profesor fyzikální chemie na univerzitě v Uppsale.
5000 kilometrů prodlouženého dojezdu ročně
Osmnáctimetrový přívěs kamionu je téměř celý pokryt solárními panely, jejichž plocha a výkon odpovídají instalaci na rodinném domě. Ve Švédsku solární energie prodlouží hybridnímu nákladnímu vozu dojezd až o 5000 kilometrů ročně. V zemích, kde je více slunečních hodin, jako je Španělsko, může vozidlo ve srovnání se švédskými poměry zdvojnásobit množství získané solární energie, a tím i dojezd.
Součástí projektu je také výzkum nových, lehkých tandemových solárních článků, které jsou založeny na kombinaci solárních článků společnosti Midsummer a nových perovskitových solárních článků. Ty nabízejí vyšší účinnost přeměny slunečního světla na elektřinu. Toto řešení by mohlo zdvojnásobit množství vyrobené solární energie ve srovnání se současnými panely.
„Náš výzkum účinných a lehkých solárních článků bude skutečně důležitý, zejména pokud jde o jejich uplatnění v budoucích nákladních automobilech,“ pokračuje Johansson.
„Tenkostěnné panely jsou vynikající pro užitková vozidla“
„Nasazení našich solárních panelů umožní vznik udržitelných nákladních vozidel. Díky elektrifikaci vidíme velký potenciál pro snížení emisí z těžkých vozidel. Elektřina vyrobená solárními panely ušetří palivo a redukuje emise oxidu uhličitého. Chceme být spolehlivým partnerem a to nám tento průlomový projekt umožňuje,“ říká Erik Olsson, vedoucí oddělení Corporate Development společnosti Midsummer
S tím souhlasí i Daniel Sandh, generální ředitel společnosti Eksjö Maskin & Truck: „Pohonné hmoty představují v současné době pro přepravní společnosti stále větší náklad a vše, čím můžeme přispět k jeho snížení, bude pro společnost dlouhodobě přínosem.“
Projekt se z části zabýval rovněž vyhodnocením dopadu solárního dobíjení na elektrickou síť a posouzením možnosti prodeje přebytků. Možnost obousměrného nabíjení není zcela jednoduchá a legislativa je zatím nejasná.
Scania testuje autonomní nákladní vozidla v dálničním provozu
„Mysleli jsme si, že budeme moci přebytky energie vyrobené nákladními vozidly odkoupit, bohužel to v současné době není možné. Ale to, že se solární články stanou součástí řešení dobíjení kamionu, je fantastické. Jako společnost obchodující s elektřinou vidíme, že pro zvládnutí přechodu na nové pojetí energetiky jsou zapotřebí všechny obnovitelné zdroje energie,“ říká Sverker Ericsson, ekonom obchodu s elektřinou ve společnosti Dalakraft.
Plug-in hybrid s výkonem 560 koní a 100 m² solárních panelů
Vozidlo bude nyní testovat v provozu na veřejných komunikacích přepravní společnost Ernsts Express AB. „Obecně celé odvětví čelí velkým výzvám, a to zejména v oblasti pohonných hmot. Pohon využívající energii z obnovitelných zdrojů elektřiny je budoucností. O to větší význam má tento projekt pro ekologicky smýšlející dopravní společnost,“ říká Lars Evertsson, generální ředitel společnosti Ernsts Express.
Nákladní automobil na solární pohon byl vyvinut v rámci výzkumného projektu financovaného vládní agenturou pro inovace Vinnova, jehož cílem je vyvinout nákladní automobily, u nichž solární energie sníží dopad na klima. Tento vůz je plug-in hybrid o výkonu 560 koní. Na 18metrovém návěsu je nainstalováno 100 metrů čtverečních tenkých, lehkých a flexibilních solárních panelů s maximální účinností 13,2 kWp (špičkového výkonu). Odhaduje se, že při provozu ve Švédsku vygenerují ročně 8 000 kilowatthodin (kWh). Celková kapacita akumulátorů je 300 kWh, z toho 100 kWh na nákladním vozidle a 200 kWh na návěsu.