Je to poprvé, kdy z výrobních linek martorellské továrny sjíždí SEAT Leon s jinou než pětidveřovou karoserií. Pětidveřový hatchback totiž přišel o dvojici zadních dveří a přijíždí jako stylové kupé. Seznamte se s novým Leonem SC. Není to však jediná nová karosářská varianta, protože koncem roku se můžeme těšit ještě na kombi ST.

Měli jsme jedinečnou možnost okusit tuto žhavou novinku mezi prvními v České republice a vyrazili jsme s ní stylově na 14.sraz SEAT KLUBu ČR, kde měl být hlavním lákadlem. A taky byl… Kolem auta se neustále srocovaly davy lidí a uznale pokyvovaly hlavou. A není divu. Nový SEAT Leon (ať už ve verzi s pěti nebo třemi dveřmi) je designově velmi povedeným autem. Ve třídveřové verzi se pak tváří sportovněji – sklon střecha v zadní části je o 19° ostřejší, rozvor náprav je kratší o 35 mm (2 636 mm Leon a 2 601 mm Leon SC), celková výška klesla o 13 mm (1 459 mm Leon a 1 446 mm Leon SC) a SC je celkově o pár mm širší.

K dispozici jsme měli vrcholnou verzi FR se zatím nejsilnějším benzínovým motorem 1,8 TSI o výkonu 132 kW/180 koní a s 250 Nm točivého momentu. Motor byl spojen s novou generací dvouspojkové sedmistupňové převodovky DSG. Velmi příjemná kombinace! SEAT Leon SC v této konfiguraci dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlost je až 224 km/h. Navíc s udávanou kombinovanou spotřebou 5,7 litru. Za více než šest stovek ujetých kilometrů (cca 70% dálnice a 30% okresky) jsme však jezdili v průměru o dva litry benzínu na 100 kilometrů více – nutno dodat, že auto mělo při převzetí najeto pouhých 544 km, takže by spotřeba měla klesat.

Perfektní je posaz za volantem. Sedačky jsou sice trochu užší, takže mohutnější postavy budou tlačit do stehen, pro střízlíky jako já jsou ale naprosto ideální. Nabídnou skvělé boční vedení v zatáčkách, ale jsou pohodlné i na delší cesty. Trochu horší to je pro cestující vzadu. Nemyslím ani tak místo, protože si tam relativně bez problémů sedne i člověk vysoký téměř dva metry a přesto mu zbývá prostor na hlavu i pro nohy, ale problém bude spíše s nastupováním. Přední dveře jsou vcelku krátké, takže nastoupování a pak hlavně vystupování chce trochu gymnastického cviku. Řidič i spolujezdec budou mít i po nastupování na zadní sedadla radost, protože sedačka se jim po odklopení a zpětném sklopení vrátí na původní místo.

Posádku máme v autě a já už jsem celý nedočkavý na jízdu. Zasouvám zcela nově tvarovaný klíč (mají ho i pětidveřový Leon, Octavia i Golf) a startuju motor. Na otáčkoměru vyletí otáčky, ale motor téměř není slyšet ani cítit. Řadím na automatické převodovce režim “D”, pouštím brzdu a rozjíždím se. Motor táhne už od nízkých otáček a převodovka v normálním režimu řadí hladce už kolem dvou tisíc otáček. Stačí přepnout jízdní režimy (SEAT Drive Profile – u FR ve standartní výbavě) na Sport a přeřazení se posune o pár tisíc otáček výše, zrychlí se odezva na sešlápnutí plynového pedálu, ztuhne posilovač řízení a do interiéru začne více pronikat zvuk motoru díky vychytávce jménem Sound actor (pro 1,8 TSI v základní výbavě). V tu chvíli vám do krve začne proudit adrenalin, tep se začne zrychlovat a…

…a vy si uvědomíte, že 1,8 TSI je (zatím) jedinou motorizací, která jednoduché zavěšení zadní nápravy vyměnila za nezávislé zavěšení Multilink. Při hmotnosti jen 1 290 kg, vysokém výkonu a výborně fungujícímu podvozku je zábava na okreskách zaručena! Leon SC perfektně reaguje na povely volantu (škoda, že má tak tenký věnec), brzdy jsou ostré a dobře se dávkují a tělo se v perfektních sedačkách ani nehne. Jen škoda, že nám celý víkend propršelo. I když na silnicích a dálnicích stály centimetry vody, s Leonem SC jsme se cítili jistě. Auto nijak výrazně neplavalo a jistě drželo zvolenou jízdní stopu.

Těch pár set kilometrů za volantem a tři dny společnosti jsme si náramně užívali. Už se těšíme na klasický redakční test a doufáme, že nám počasí vyjde! To auto nás baví… A moc!

-PS-