Sankce na Rusko byly uvaleny a stále platí. A Rusko má kvůli tomu občas problémy, třeba v rámci automobilového trhu. Vždyť v dubnu meziročně klesl o 84 %. Situace se má ale změnit, zachránit by ji mělo porušování autorských práv.
Sankce mají na Rusko a jeho ekonomiku zásadní vliv. V rámci automobilového průmyslu byla omezena výroba i prodej evropských značek na tamějším trhu a evropští výrobci tam auta zpravidla ani nedovážejí. Renault, který vlastní podíl v ruské automobilce AvtoVAZ, řeší, co s ním udělá.
Do Ruska také EU zakázala dovoz aut nad 50 tisíc eur, což ve výsledku způsobilo, že v dubnu bylo podle analytické agentury Autostat zaregistrováno jen 28 tisíc automobilů, což je meziroční pokles o 84 %. Byl to nejslabší duben za posledních 15 let.
Sankce vrací Rusko do automobilového pravěku. Bude vyrábět i auta bez katalyzátorů
Rusové se tak snaží koupit auto všemi možnými způsoby a snaží se sankce obejít. Využívají i šedého importu aut ze zemí, které na Rusko neuvalily sankce, hlavně ze států bývalého Sovětského svazu jako je Kazachstán nebo Bělorusko. A právě kvůli tomu muselo Rusko přijmout dekret 506. Tím totiž omezuje možnosti vlastníku a vykonavatelů autorských práv a duševního vlastnictví. Co to znamená? Je to vlastně legalizace šedých dovozů bez oficiálního souhlasu výrobců a importérů v Ruské federaci.
Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejnilo seznam zboží, které je možné dovážet bez povolení držitelů autorských práv. V tom lze najít například modely značek Land Rover, Jaguar, Bentley, Hummer, Tesla, Mercedes-Benz, Maybach, Lexus, Infiniti, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Rolls-Royce, Maserati ale i Bugatti. Nechybí ani náklaďáky Peterbilt a Kenworth.
Současně s tím je možné začít opět dovážet i díly a komponenty značek Volvo, Hyundai, Volkswagen, Cummins, Deutz, Scania, MTU, Michelin, Goodyear, Continental, Bridgestone, Mahle, Bosch, ZF, BorgWarner, Caterpillar, Siemens a dalších.
Tak pokud toto platí dle rusů pro auta, tak totéž by mělo platit i pro přeprodej ruských zbraní.