Vyzpovídali jsme člověka, který díky svým neuvěřitelným výkonům rozvířil vody českého driftu. V loňské sezóně nastoupil jako úplný nováček s BMW M3 E36, které zvládlo odjet jen dva závody, jelikož nevydržel motor. Marcel nelenil a BMW vylepšil motorem RB25DET z Nissanu Skyline. S výkonem 370 koní s přehledem vyhrál titul mistra v kategorii STRET a ještě poslední dva závody zvládl potrápit i jezdce z kategorie PRO.
Na rovinu – na letošní rok se opravdu těším a doufám, že takových jezdců jako je Marcel bude přibývat!
Kdo nebo co tě přivedlo k driftům?
Hlavně táta (pozn. redakce: Jan Baláž). Jelikož byl v Čechách jako jeden z prvních drifterů, tak jsem měl šanci jezdit na závody s ním, když jsem byl menší a pak to šlo vše samo… Byla na prodej kastle a začal jsem stavět.
Na závodech jsou při nepovedené kvalifikaci nebo i při battlu výmluvy typu, že byl problém s technikou, s autem… Od tebe jsem za celou sezónu nic takového neslyšela, jak je to možné?
Nevím, mně to funguje, tak by bylo hloupý se vymlouvat se na něco, co funguje. Nevím jak to dělají ostatní, že když o něco jde, tak se to rozbije.
Ty jsi vloni jezdil poprvé, že?
Sezónu předtím jsem zvládl dva závody – z toho jednu gymkhanu, což byl můj první závod. Tam jsem byl celkově druhý. A pak jsem stihl ještě Sosnovou kde jsem byl v kategorii STREET druhý.
Můžeme říct, že loňská sezóna pro tebe byla první, když pomineme dva závody v předchozím roce. A na to, že jsi byl nováčkem, tak jsi hned ukořistil mistra v kategorii STREET. Prozraď nám, jak se takového úspěchu dá dosáhnout?
Docela se to povedlo. :) Asi nejvíc mi pomohlo, že táta jezdí dlouho a já mohl jezdit na závody s ním, sedět s ním v autě, takže spoustu věcí jsem měl odkoukaných a spoustu věcí mi poradil. Díky tomu jsem se nakonec dost věcí nemusel učit tak dlouho jako ti, co začínají sami. Ve většině situací jsem věděl, co mám dělat, jak to auto řídit, ovládat. Takže to, že jsem se měl od koho učit a na koho se dívat, mi pomohlo nejvíc.
Takže driftování se dá okoukat?
Určitě to je hodně znát. Když máš dělat něco, co jsi v životě neviděla, tak to nejde snadno. Když jsi u toho přímo a ještě ti to někdo dobře vysvětlí, tak to je hodně velký plus.
Letos chystáš na autě nějaké úpravy? Postupuješ do kategorie PRO, takže nebude potřeba něco vylepšit?
Loni jsem jel poslední dva závody už s profíkama a ten pro mě první na Slovensku jsem vyhrál. V Brně vlastně ani nevím, kolikátý jsem byl. Ale úpravy neudělám žádné a ani je neplánuji. Jen jsme dali auto do kupy a opravili jsme to, co jsem za ten rok rozbil a pomlátil. Jinak nic extra.
A jaké jsou tvé dojmy, že jsi vyhrál celou sérii, po první odjeté sezóně přecházíš do kategorie PRO? Dost lidí jezdí ve STREETU už nějakou tu chvíli a přijdeš ty, hned získáš mistra a po první sezóně jdeš do kategorie PRO.
Tak takhle by to snad mělo být, že jo? Street je pro nováčky, a ten, kdo odjede celou sezónu a umístí se nějak dobře, už by měl jít podle mě automaticky do kategorie PRO. Třeba kdyby to dojel ve STREETu celkově do třetího místa, měl by automaticky postoupit.
Já jsem měl v plánu tak jako tak, že i kdybych se neumístil nebo to celé vyhrál, jít další sezónu do PRO, abych se někam posunul. Chci mít motivaci se zlepšovat. Radši budu prohrávat mezi profíkama a budu vědět, že jsem do toho závodu dal maximum, než abych si honil triko někde mezi streetařema. Tam bych třeba vyhrál, ale měl bych to bez snahy. To by mě ani nebavilo.
A co zahraničí? Zkusil sis závody i tam nebo tě to někam teprve láká?
Tak určitě mě to láká, ale bohužel je to všechno otázka peněz a času. Jediný závod v zahraničí, kde jsem byl, bylo na Slovensku, ale tam to bylo spojené s CDS, takže se to úplně jako zahraničí počítat nedá. Ale chtěl bych na závody do Polska nebo do Německa. Tam to musí být úžasný.
Zajímal by mě tvůj názor jakožto mladého kluka, který je profi závodníkem: Jak se díváš na nabádání mladých kluků, kteří nejsou zas až tak úplně vyježdění, aby si zkusili drifty na parkovištích a nebo i veřejných komunikacích?
Každý si to asi někdy zkusil… Když to dělají na parkovišti, tak mi to tak úplně nevadí. Někde večer na parkovišti je to rozhodně lepší než na silnici, kde se může něco stát. A u nás v České republice není moc míst, kde by se dalo normálně přijet na uzavřenou plochu nebo okruh a tam si zablbnout.
To ti budu trochu oponovat – dělají se akce, kde není problém přijet a „vyřádit se“. Ale je pravda, že se to úplně nedostane do široké veřejnosti, takže se o tom nedozví moc lidí.
No právě. O tom ví málokdo, že třeba v Hradci jsou okruhové dny, a že si tam zaplatíš tisíc korun a můžeš se celý den vozit. Tam to máš jedno, co se stane. Můžeš si vyzkoušet co dokážeš, co dokáže tvoje auto, ale o tom ví málo kdo… Tady právě chápu ty kluky, kteří o tom nevědí, že si jdou zablbnout někam na parkoviště. A zase furt lepší na parkovišti než na silnici za provozu…
Díky, a do nového sezóny ti přeju vše nejlepší!
Barbara Kazumi