spatna_zachranna_ulicka

Řidiči stále nedělají záchranářskou uličku, uhýbají, až když vidí majáky. Nejvíce je to vidět ve městech

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 14. 10. 2025


Od roku 2018 platí upravená pravidla pro tvorbu záchranářské uličky. A stejně dlouho všechny složky IZS, pro které je určena, upozorňují na nutnost ji tvořit. A tvořit ji správně. Přesto se stále setkávají s tím, že řidiči nutnost tvorby takzvané „uličky pro život“ ignorují. A nejvíce je to patrné ve městech, kde tato povinnost platí také.

Už při zastavování v koloně

Na to, že tvorba záchranářské uličky v Česku řidičům moc nejde, naposledy upozornil vedoucí lékař Cévního Centra České Budějovice Tomáš Hauer na sociální síti X. „Do Prahy se už měsíce dostat nejde. Záchranářská ulička v ČR pořád problém. Řidiči ji tvoří, až kdy vidí majáky, ne apriori. Tim se strašně natahuje čas transportu. Myslete na ni, koukejte do zrcátek, buďte zodpovědní,“ napsal k videu, ve kterém je zachycen zbytečně zdlouhavý transport pacienta do nemocnice.

Každý řidič by si měl uvědomit, že záchranářskou uličku je potřeba tvořit už ve chvíli, kdy se do kolony dojíždí. Zároveň je potřeba před autem nechat dost prostoru na případnou další nutnou manipulaci s autem. „Je stále mnoho řidičů, kteří neumějí správně reagovat na vozidla se zapnutým výstražným zařízením. Mnohdy to bývá právě z neznalosti pravidel a zákonů. Ale najdou se i tací, kteří pravidla znají a nebojí se je porušovat. Nejednou se policisté setkají s takovými „střelci“, kteří se vydají přímo za vozidlem IZS projíždějícím vytvořenou záchranářskou uličkou. Zákon myslí i na tuto neohleduplnost řidičů. Za neoprávněné použití záchranářské uličky hrozí řidiči ve správním řízení pokuta až 2500 Kč,“ upozorňuje policie.

A jak má ulička správně vypadat? Zákon to popisuje takto: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; přitom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělicí pás. Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“

Ovšem zjednodušeně řečeno platí, že pravý a prostřední pruh se řadí doprava, levý ke svodidlům doleva. Pokud jsou jen dva jízdní pruhy, řadí se pravý doprava a levý doleva. Pokud je jen jeden pruh v každém směru, uhýbáte vždy doprava. Nezapomeňte, že ulička musí být dostatečně široká, tak, aby projeli i hasiči s velkými zásahovými auty.

Ignoraci záchranářské uličky v Česku nikdo nepokutuje. Na Slovensku či v Rakousku za to ovšem hrozí vysoké pokuty

A připomínáme také, že záchranářská ulička není jen pro policii, záchranku nebo hasiče. Využívat ji může také vojenská policie, dobrovolní hasiči, celní správa, ale třeba i vozy odtahových služeb, které jedou řešit nehodu či poruchu, která kolonu způsobila.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru