Jen, co se zima přihlásila o slovo, zkolabovala doprava snad ve všech krajích Česka. Především ve městech se nedalo projet ani v časech, kdy je jindy doprava celkem přijatelná. Přestože řidiči hojně nadávají na všechny dopravní uzavírky, rekonstrukce a následné kolony, měli by si sáhnout do svědomí. Řadu kolon totiž způsobuje i jejich chování. Najedou do křižovatky, odkud nemohou odjet a zcela zablokují provoz.
Problémové křižovatky
Takové ucpávání křižovatek vede ke vzniku „špuntů“ a ještě delších kolon. Jde především o situace, kdy řidiči najedou do křižovatky i ve chvíli, kdy musí vidět, že ji neprojedou a zůstanou v ní stát. Jasně, chápeme, padla zelená, tak proč stát na místě?
Připomeňme si ale, co říká zákon: „Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce.“ Co to přesně znamená? Pokud vám padne zelená a vy už vidíte, že v křižovatce zůstanete stát a neprojedete ji, vůbec do ní nevjíždějte a zůstaňte stát. Ve chvíli, kdy vjedete do křižovatky (protože přece máte zelenou), a zůstanete tam stát, vytvoříte svým autem špunt, přes který se následně nedostanou auta z jiných směrů. I kvůli tomu pak právě vznikají ty dlouhé kolony, které se v konečném důsledku třeba i několik minut vůbec nepohnou.
Umíte správně odbočovat? Odbočit doleva s více pruhy není tak jasné, jak se zdá
„Policisté se dlouhodobě setkávají s porušováním paragrafu, který upravuje jízdu křižovatkou. Podle toho řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To ovšem neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností stanovených zákonem. Následkem porušování tohoto ustanovení dochází k ucpávání křižovatek a snižování plynulosti silničního provozu a zvyšování rizika kolizních situací,“ řekl před časem policejní tiskový mluvčí Daniel Vítek.
Závěrem dovolte jednu malou prosbu. Pokud někdo zůstane stát na zelenou, protože fakticky nemá kam jet, netrubte, negestikulujte a hlavně jej neobjíždějte. Nejen, že je to zbytečné a agresivní, ale také nezákonné. A to i ono troubení, které řidič smí použít jen je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí.
Takhle jsem jednou stál v Jihlavě a křižovatka byla pořád ucpaná, tak vám nezbývá nic jiného než tam vjet a ucpat jí taky. O Praze ani nemluvím, jenom to předjíždění kolon po kolejích.
Takových ucpaných křižovatek projíždím denně několik. A když zůstanu stát, začnou na mě troubit a vyhrožovat z okýnek. Někdy tak stojím třeba i na pěti zelených za sebou, protože je pořád ucpáno z jiných směrů. A když řidiči začnou vytrubovat toho, kdo dělá špunt, tak ten začne rozhazovat rukama, že za nic nemůže, za to mohou ti před ním, že nejedou. Úplný Blbákov.
Máte pravdu, pokud nevjedu do křižovatka na zelenou i když je ucpaná, tak jsem za vesničana a to mám pražské číslo.
Tady jde o naprostou neschopnost policie… Policie v oné křižovatce má být a dát takovému „vykukovi“ pořádně mastnou pokutu… Až bude takových opokutovaných dost, tento nešvar ze silnic zmizí…
To by ale museli být všichni slušní a znalí zákona. V praxi by hlavně v Praze člověk nikam nedojel, protože když zůstane stát, další desítky pospíchálků to tam pošlou a zablokují stejně. Jsem rád, že tam už jezdit nemusím.
Pokud vám padne zelená a vy už vidíte, že v křižovatce zůstanete stát a neprojedete ji, vůbec do ní nevjíždějte a zažijete od dravců za volantem divy.
Takže radši do křižovatky vjedete a budete ji blokovat?
Vážení, když tak všechno víte, prosím, vysvětlete mi proč ve chvíli, kdy nejdou semafory zmizí kolony, které jestliže semafor funguje jsou ze všech stran
Přímo to neschvaluju, ale když se to nepřežene (dá se najet až k odjezdu), někdy se to udělat musí, aby se člověk někam pohnul. Kolikrát si říkám, že by policajt byl mnohem lepší než semafor, který otrocky přepíná světla podle nastavených intervalů.