dalnice-d55-olomouc-kokory

Řidiči dostali novou trasu, stará už nestačila: D55 Olomouc–Kokory je otevřená

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, Ředitelství silnic a dálnic - Foto: Ministerstvo dopravy ČR - 20. 12. 2025


Olomouc a Přerov si po letech čekání oddechnou. Ředitelství silnic a dálnic otevřelo nový, 7,6 kilometru dlouhý úsek dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokorami. Jde o jeden ze dvou klíčových dílů, které mají propojit Olomouc s Přerovem a zároveň ulevit silnici I/55. Ta už dnes kapacitně nestačí a doprava se dlouhodobě tlačí přes obce.

Stavba běžela od jara 2023. Po valorizaci vyšla na 2,1 miliardy korun bez DPH a většinu nákladů by měla pokrýt dotace z Evropské unie. Nový úsek navíc není jen „další kus asfaltu“. Je to krok k tomu, aby se každodenní dojíždění i tranzit konečně přestaly lámat přes místa, která na takovou zátěž nikdy nebyla stavěná.

Proč se D55 řeší tak naléhavě

D55 je v této části přeložkou silnice I. třídy, která dnes spojuje Olomouc s Přerovem přes několik obcí. Denně tudy projede až 20 tisíc aut. Právě to je hlavní problém, doprava se míchá s místním provozem, přetěžuje křižovatky, přechody i průtahy obcemi a každý výkyv rychle znamená kolony.

Ministr dopravy Ivan Bednárik připomíná, že D55 je důležité spojení pro střední, jihovýchodní i jižní Moravu a má odvést provoz z přetížené I/55. Zároveň upozorňuje, že pro dokončení dálnice bude v dalších letech podstatné nastavit stabilní systém financování, aby se stavělo v realistických termínech a bez nečekaných rozpočtových zvratů.

dalnice-D55-Olomouc-–-Kokory
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Co nový úsek přináší řidičům už teď

Otevřený úsek Olomouc–Kokory je první polovina „mostu“ mezi Olomoucí a Přerovem. V praxi to znamená, že část dopravy se přesune z dosavadní trasy na novou dálnici. Pro řidiče je zásadní hlavně plynulejší jízda a menší riziko, že se provoz zasekne na průjezdech obcemi nebo na místech, kde se dnes tvoří špunty kvůli hustotě provozu.

Součástí úseku je šest mostů a také ekodukt. Trasa vede poblíž přírodní památky U Strejčkova lomu a Bílých hlín a protíná biokoridor, proto se stavělo s maximálním ohledem na přírodu. Ekodukt má zajistit průchodnost území, mimo jiné i přístup do bývalého vápencového lomu a k lokalitám s ohroženými druhy rostlin.

Další pokračování směrem na Přerov už se chystá

Aby spojení Olomouce a Přerova dávalo plný smysl, musí navázat ještě úsek Kokory–Přerov. Ten má mít šest kilometrů a stavět by se měl začít příští rok. Podstatné je, že většina pozemků je už vykoupená a vypsané je také výběrové řízení na zhotovitele stavby.

Ještě před samotnou výstavbou tu pracují archeologové. Při průzkumu objevili pozůstatky několika pravěkých osad včetně takzvaného hliníku, tedy místa, kde lidé kdysi těžili hlínu pro výrobu keramiky.

D1 je po 58 letech kompletní. Poslední úsek u Přerova se otevřel dřív, než se čekalo

Jakou roli má D55 v celé dálniční síti

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl připomíná širší význam D55. Dálnice má sloužit jako důležité propojení napříč Moravou, plynule navazuje na rozestavěnou D35, z Olomouce míří přímo na Přerov, napojuje se na D1 a dál pokračuje na jih směrem do Zlínského kraje a následně až k Hodonínu a Břeclavi.

Podle ŘSD by severní část D55 měla být hotová v roce 2029. Celá D55 má mít nakonec přes 100 kilometrů a po dokončení má odvést část tranzitní dopravy z dlouhodobě přetížené brněnské aglomerace. I když se má D1 kolem Brna do budoucna rozšířit na šest pruhů, podle ŘSD zůstane vytížená, a právě proto má D55 pro moravskou část České republiky význam hlavně pro severojižní dopravní vztahy.

Rozestavěno je přes 200 kilometrů, další stovky čekají na soutěže

ŘSD uvádí, že ke konci roku bude mít rozestavěno celkem 203,9 kilometru nových staveb. Z toho je 137 kilometrů dálnic a 66,9 kilometru silnic I. třídy. Ve výběrových řízeních je pak dalších 142,6 kilometru dálnic a silnic I. třídy.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru