Revoluce po 30 letech, do výroby se má konečně dostat elektromagnetický systém odpružení

Autor: Pavel Srp - 18. 5. 2018


30 let je opravdu dlouhá doba nejen v životě člověka. Mnohem delší doba je to ale v rámci techniky, zejména v automobilovém průmyslu. Jedna z podobně starých revolučních novinek by se měla v příštím roce konečně dostat do výroby.

Vzpomínáte si, čím jsme jezdili před 30 lety? Po silnicích u nás tehdy jezdili nové škodovky, říkalo se jim emka, Favorit ještě nebyl na světě a adaptivní podvozek (i když vlastně adaptivní cokoliv) bylo prakticky neznámé řešení. I když ne až tak úplně, protože BOSE už tehdy vyvinulo elektromagnetický systém odpružení. Šlo o převratné řešení z hlediska komfortu a jízdních vlastností. Automobil s takovým odpružením nerozhodily ani větší nerovnosti a prakticky mu chyběly i náklony v zatáčkách. Projekt se ale tehdy do výroby nedostal hlavně kvůli své technické náročnosti a astronomickým nákladům.

Posuňme se vpřed do dnešních dní. Dnes tuto technologii vzkřísila společnost ClearMotion, která ji před časem od BOSE získala a rozhodla se do ní dále investovat. V současné chvíli funguje tak, že se u každého kola nachází zařízení složené ze tří částí: magnet, malý elektromotor a samotná ovládací část.

Když ovladač zaznamená nerovnost, bude na ni reagovat elektromotor, který v pouhých pěti milisekundách vytvoří v tlumiči ten správný tlak. Ten mění jednoduše přečerpáváním kapaliny do tlumiče nebo z něj. Výsledkem jsou prý jízdní vlastnosti bez jakýchkoliv rázů od kol a jízda je nesmírně hladká. Navíc dochází při akceleraci, brzdění a zatáčení jen ke zcela minimálnímu či dokonce žádnému náklonu karoserie.

Stále je to ale prý pomalé řešení. ClearMotion chce, aby systém reagoval tak rychle a proaktivně, jako tomu bylo u původního systému od BOSE. Tlumič by měl být na nerovnost připraven ještě předtím, než na ni kolo najede. Auta vybavená tímto podvozkem tak prý budou sbírat velmi podrobné informace a data o povrchu silnic, po nichž jezdí, a následně budou data sdílet do cloudového úložiště. Podvozek by tak měl příště nerovnosti znát dopředu a mohl by se tak na ně připravit s předstihem.

Podle společnost ClearMotion ale nehledíme do mnohaleté budoucnosti, její vedení totiž slibuje, že se do výroby tento adaptivní podvozek dostane již v příštím roce. Která automobilka bude ale tím průkopníkem zatím není známo.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru