Jak jsme koncem roku 2012 slíbili, vyzkoušeli jsme pro vás Kurz bezpečné jízdy pořádaný na Autodromu v Mostě.
Objednání účasti a veškerá komunikace s vedením kurzů proběhla bez jakýchkoliv problémů a my ještě jednou děkujeme za vstřícný přístup a poskytnutí vyčerpávajících informací. Nyní ale ke kurzu samotnému.

Je sobota ráno. Počasí značně pochmurné, což je pro kurz bezpečné jízdy to pravé. Sedám do testované Fiesty a vyrážím. Dle domluvy dojíždím před devátou hodinou do Mostu na polygon, kde se celý kurz bude odehrávat. Po vstupu mě již vítá sympatická recepční, u které potvrzuji účast a dostávám možnost objednat si něco dobrého k obědu. První velké plus.

Chvíli na to se přesouváme do učebny. Zde si nepředstavujte nepříjemná (či naopak příjemná) léta ze školních lavic. Učebna je vyzdobena fotografiemi z autodromu, příjemnými křesly a projektorem, na který bylo přehledně vidět i ze zadních lavic. Představuje se nám náš dnešní průvodce, instruktor Ing. Stanislav Procházka, který ve stručnosti shrne dnešní program skládající se z teoretické a praktické části a pouštíme se do první 45ti minutové hodiny teorie. Nyní si možná říkáte: „Co bych se asi tak mohl dozvědět nového? Autoškolu mám za sebou a za volantem už jsem strávil nějaký ten pátek…,“ ale opak je pravdou. Já osobně jsem již obdobný kurz absolvoval a i dnes jsem se dozvěděl další, velice užitečné informace. Na obsáhnutí celé teorie bych potřeboval článků mnohem více, a tak alespoň ve stručnosti, co jsme se dozvěděli.

Probrali jsme zásady správného sezení, nastavení sedačky, volantu i bezpečnostních pásů. Nejčastější krizové situace na silnicích a jak se v nich zachovat, aby nikdo nepřišel k úhoně. Metody brždění. Jak a proč kontrolovat technický stav vozidla. Vyvrátili jsme nejčastější mýty. A tak dále. Až neuvěřitelné, když si nyní procházím, jaké informace jsme dostali za pouhé dvě hodiny.

Vše bylo doprovázeno velice povedenou prezentací s video ukázkami. Pan instruktor velice profesionálně odpovídal na všechny dotazy, kterých, díky vyčerpávajícímu obsahu, nebylo mnoho, a sem tam přidal nějakou humornou historku. Pojďme ale na druhou část, pro mnohé tu zábavnější, praktické cvičení na polygonu.

Přečtěte si také:  Ford Fiesta přijíždí po modernizaci. Dostala mild-hybridy, LED-Matrix světlomety a nechybí ani ST

Na druhou část dorazil i zbytek redakce, a tak jsme se po krátké pauze a rozdělení do dvou skupin seřadili na startu. Každý vůz dostal vysílačku a pan Procházka zkontroloval, jak jsme dávali pozor, při lekci správném nastavení pozice sedačky a volantu. Vše v pořádku a můžeme vyrazit. Rozjíždíme se a pomalu projíždíme celý polygon za doprovodu výkladu a dozvídáme se, jak to tu funguje, a co se kde bude dít. Zastavujeme u prvního cvičení.

Pro rozehřátí začínáme jednoduchým slalomem mezi kužely v kruhu. A už nyní zjišťujeme, že trocha sněhu, která na trati zůstala, dokáže i při tak jednoduchém úkonu, jakým je objíždění kuželů, pěkně zavařit. Dokroužíme a jdeme na další část – krizové brždění. Rozjíždíme se na předem domluvenou rychlost a na značce prošlapáváme brzdový pedál až na podlahu. Naše Fiesta se celá klepe a snaží se, co jí síly stačí, aby zastavila. Vše v pořádku. Naštěstí šlo jen o cvičení, ale najednou procitáme. „Ono to opravdu nezastaví na místě.“ A tím vše jen začíná. Opět nebudeme prozrazovat vše, co jsme zažili, doporučujeme si to zažít na vlastní kůži, opravdu to stojí za to!

Vyzkoušeli jsme si za různých podmínek brždění a vyhýbání se nečekaným překážkám, které naštěstí nahradily vodní stěny. Na vlastní kůži jsme poznali, co udělá rozdíl v rychlosti pouhých 5 km/h při nutnosti řešit krizovou situaci. Velice zábavný a přínosný byl cvik na desce, která vám po přejetí utrhla zadní nápravu, a tak jsme se naučili práci s volantem a to, jak ukočírovat nečekaný smyk. A spoustu dalšího.

Všechna cvičení byla rozdělena přibližně do 45ti minutových částí s hodinovou pauzou na oběd. My jsme ji využili k vyzpovídání dalšího instruktora, Jakuba Michaloviče, který odpovídal na všechny naše všetečné dotazy nejen k dnešnímu kurzu. Zjistili jsme například, že v Mostě se nepořádají jen kurzy bezpečné jízdy, ale podobných kurzů je mnohem více. Momentální nabídku si můžete prohlédnout na internetových stránkách mosteckého polygonu. A už dnes vám můžeme s radostí říct, že jsme v Mostě nebyli naposledy a brzy pro vás připravíme test kurzu sportovní jízdy.

Přečtěte si také:  Ford si na testování v nejnáročnějších podmínkách najal robotické řidiče. Mají jména po slavných osobnostech automobilky

Tím se dostáváme až na konec celého dne. Odevzdáváme vysílačku a jdeme si vyzvednout účastnický certifikát. Ještě krátce pohovoříme s instruktorem, poděkujeme za příjemný den a spoustu užitečných informací a zkušeností a vyrážíme k domovu.

Abych celý kurz shrnul. Ohromné množství stravitelně naservírovaných informací a zkušeností. Osobně bych takové kurzy nařídil povinně. Vyzkoušíte si na vlastní kůži, co vše se může přihodit na silnici, a zjistíte, jak se váš čtyřkolový miláček chová při nečekaných situacích.

Tak neváhejte a vezměte sebou své partnerky/partnery a vyrazte se přiučit něco, co vám může zítra zachránit život. A když si na nás vzpomenete, podělte se s námi o své zážitky budoucí či minulé – co vám přinesl kurz bezpečné jízdy? Nebo za sebou již máte nepříjemný zážitek, při kterém by se některé zmíněné zkušenosti hodily?

střih videa: Jakub Jeník/-MB-

Comments are closed.