Automobilový průmysl dostal díky celosvětové koronavirové epidemii velkou ránu. Drtivá většina automobilek byla nucena odstavit své výrobní závody. Částečně kvůli bezpečnosti, ale také proto, že stejné odstávky měli dodavatelé dílů potřebných k výrobě aut. Jak se ale ukazuje, zásah vyšší moci bude mít mnohem tvrdší dopady, než se původně zdálo.
Ve velkých potížích je třeba McLaren, který měl ještě před několika měsíci plány týkající se velkých investic do svého týmu F1. Ty jsou prozatím pasé, ale jak to tak vypadá, potížím se nevyhne ani ta část značky, která produkuje supersportovní silniční auta.
Epidemiologická odstávka si vyžádala obří půjčky v řádu miliard eur. McLaren byl dokonce nucen zastavit své sídlo. Celé je to pak o matematice. Zatímco náklady na udržení firmy jsou stále stejně velké, kvůli půjčkám dokonce větší, výdělky jsou na bodu mrazu.
I proto je automobilka nucena přistoupit k masivnímu propouštění. Výkonný ředitel automobilky Paul Walsh vydal prohlášení, v němž vysvětluje, že je společnost nucena propustit minimálně čtvrtinu zaměstnanců, tedy více než 1000 lidí. McLaren se prý snažil udělat vše pro to, aby tento smutný konec nenastal, ale bohužel se nepovedlo. Je pak otázkou, kdy a jestli vůbec se tato malosériová značka vzpamatuje a dostane se do černých čísel.
Renault nad propastí
I francouzská značka se potýká s problémy. Největší potíží je už dlouho chystané spojení se značkou Nissan, které se kvůli složitému vyjednávání hodně táhne. Teď do toho všeho přišel koronavirus a vypadá to, že Renault čekají smutné časy.
Značka musí hodně šetřit a první, čím začne, je redukce modelové nabídky. Podle informací agentury Reuters už je jasné, že z nabídky definitivně zmizí modely Espace a Scénic. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, ostatně MPV je vymírající druh, ovšem tím Renault nekončí. Dále chce zcela ukončit produkci modelu Talisman a čím dál tím víc se mluví také o konci sportovní divize Alpine. Ta je přitom při „obnoveném životě“ jen asi tři roky.
Aby toho nebylo málo, plánuje francouzská automobilka také uzavření několika továren, což s sebou ponese velké propouštění. Podle ČTK chce automobilka do roku 2024 propustit na 5000 lidí, což by mělo vést ke snížení nákladů o asi dvě miliardy eur. Jestli to ale pomůže, ukáže až čas.