V páté etapě letošní Rallye Dakar si Martin Macík se svou posádkou upevnil vedení, když Aleše Lopraise zradila technika. Do cíle dojel za tmy a na Macíka má ztrátu více než dvě a čtvrt hodiny. V celkovém hodnocení je na třetím místě a hned za ním je Martin Šoltys.
Maratonskou etapu završil Macík výhrou stylem start-cíl
Posádka černo-bílého kamionu ze Sedlčan ovládla druhou část maratonské etapy a stylem start-cíl si dojela pro další etapové vítězství. Bez zaváhání proletěli kamenitým terénem a cílovou pásku přeťali před dalšími dvěma kamiony EVO4 pocházejícími z technologického centra MM Technology. V celkovém pořadí zůstávají Martin Macík Jr., František Tomášek a David Švanda stále na prvním místě.
Pneumatiky byly alfou a omegou
Ačkoliv pneumatiky Prometeon odvádějí od začátku Dakaru skvělou práci, přeci jen se na nich ostré kamení trochu podepsalo. Předešlá noc se tedy pro posádku nesla ve znamení drobných oprav svépomocí a shánění rezervních pneumatik. Naštěstí na Dakaru vládne týmový duch, takže do terénu dnes Bohouš vyrazil v plné polní.
„Včera měl problémy snad úplně každý, včetně nás, dnes už to bylo o poznání lepší. Trasu jsme proletěli bez jediného vystoupení z kabiny, což nám hodně pomohlo k výhře. Klobouk dolů před Františkem, spousta soupeřů se tam motala, ale my jsme měli snad jen jeden zádrhel,“ vypráví pilot Martin Macík Jr.
Navigační chytáky, kam se podíváš
Z hlediska navigace nebyla etapa dlouhá 428 km opravdu žádný med. Nespočet chytáků a obtížně dohledatelných bodů se podepsal na výsledku snad celého startovního pole.
„Zatímco Martin na to šlapal, tak já jsem měl co dělat s navigací. Dneska nás vůbec nešetřili, ale musím se pochválit, protože jsme minuli jen jeden bod. Ten jsme ale rychle našli, takže na druhého Keese s další EVO4 jsme najeli snad 20 minut. Já mám dneska rozhodně radost a těším se na den volna,“ říká s úsměvem navigátor František Tomášek.
Únava materiálu odsunula Lopraise na třetí místo
Po sérii defektů, které ji přibrzdily o den dříve, prožila posádka Aleše Lopraise další dramatickou etapu i dnes. Do cíle dorazila s devadesátiminutovou ztrátou a v průběžném pořadí kategorie kamionů klesla na třetí místo.
První soutěžní týden Rally Dakar 2025 uzavřela pátá etapa, která ve čtvrtek 9. ledna dovedla soutěžní karavanu z maratonského bivaku v Úle do Háilu. I když se na dakarské závodění těšili celý rok, posledních několik dnů snili takřka všichni soutěžící o něčem úplně jiném. A teď je to tady! V pátek si v Háilu užijí zasloužený den odpočinku.
Za sebou mají sedm dní závodění, během kterých zdolali přes dva a půl tisíce kilometrů rychlostních zkoušek, na jejichž tratích strávili desítky hodin a v rámci dvoudenní etapy 48H Chrono dokonce i jednu noc.
Pět hodin a čtyřicet dva minut potřebovali Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem jen ve čtvrtek ke zdolání rychlostní zkoušky páté etapy, která měřila 428 kilometrů a provedla černo-červený Powerstar po náhorní plošině, kde se jelo velmi rychle, ale i pomalejším písčitým terénem, po horských stezkách a znovu i nemilosrdným kamením.
Iveco se startovním číslem 601 se na mezičasech dlouho drželo na druhé pozici, a jeho posádka si etapu velmi užívala, a to i díky vstřícnosti některých svých rivalů.
„Předně bych chtěl poděkovat Miklósi Kovácsovi a Williamu de Grootovi, kteří nám kamarádsky poskytli rezervy na dnešek, takže jsme mohli jet,“ říká Aleš Loprais, který měl včera tři defekty pneumatik a před dnešní etapou nemohl doplnit náhradní kola z vlastních zdrojů, neboť při maratonské etapě se závodníci museli obejít bez pomoci, vybavení a zásob svých týmů.
„Dnešní etapa byla jednou z nejhezčích, jaké jsem kdy jel. David skvěle navigoval, odsýpalo to, soupeře i vozidla z jiných kategorií jsme brali jednoho po druhém. Bylo to krásné, fakt nádherná etapa! Ale nakonec to pro nás nedopadlo tak, jak jsme si přáli, protože nám zůstalo jen jedno listové pero. Všechna ostatní praskla únavou,“ pokračuje frenštátský jezdec.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Provizorní oprava a opatrnější jízda v závěru testu stála posádku InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT spoustu času. Do cíle etapy dorazila s odstupem půldruhé hodiny od jejího vítěze a v průběžné klasifikaci kategorie kamionů klesla ze druhé na třetí příčku. Od vedoucího Martina Macíka ji nyní dělí 2 hodiny a 16 minut, na druhého Mitchela van den Brinka ztrácí lehce přes 20 minut.
„Jsou to takové emoce a zvraty, že se to ani nedá popsat. Padli jsme, což je škoda, ale nevzdáváme se a valíme dál. Stále věřím, že to dotáhneme tam, kam si přejeme. Uděláme pro to maximum,“ uzavírá Aleš Loprais.
Po dni odpočinku bude Rally Dakar 2025 pokračovat v sobotu 11. ledna sedmou etapou. Během následujícího týdne soutěžící čeká ještě 2 240 km rychlostních zkoušek rozdělených do sedmi etap. O drama zřejmě nebude nouze až do úplného závěru, protože poslední etapy se pojedou v dunách Pusté končiny.
Martin Šoltys je celkově už čtvrtý
Ve velké drama se pro tým Buggyra proměnila pátá etapa Rally Dakar. V druhém dílu maratonského klání, kdy se večer před startem posádky nemohly spolehnout na práci mechaniků, musela Aliyyah Koloc zvládnout celých 200 kilometrů v prachu a kamení. Kvůli poruše spojky svého vozu Red-Lined REVO T1+ musela jet na laně za Tatrou týmového kolegy Karla Posledního a do bivaku přijela teprve dvacetiletá pilotka s dalším ryze dakarským příběhem. Martin Šoltys se v Tatře Buggyra EVO3 posunul po dnešním pátém místě na skvělou průběžnou čtvrtou příčku.
Karel Poslední, hájící barvy Tatra Buggyra ZM Racing, bral pomoc 20leté pilotce jako samozřejmost. „Včera se nám po 100 km od startu utrhly všechny kabinové tlumiče. Dneska jsme na trati potkali Alču, jak tam stojí. Vzali jsme ji na lano, to je jasný. Dneska jsme nemohli jet extrémně rychle, to bychom se v kabině umlátili. Tak jsme aspoň pomohli,“ prohlásil dakarský nováček v Tatře Phoenix, který dnes obsadil 16. pozici a celkově je třináctý.
Nejlepší výsledek si dnes zajistil Martin Šoltys z Tatra Buggyra ZM Racing. V další navigačně náročné etapě sice posádka chvíli bloudila, ale stabilní jízdou si dokázala vybojovat pozici těsně pod stupni vítězů průběžného pořadí kategorie kamionů na Dakaru.
„Nešlo jet úplnou kudlu, protože jsme si po včerejšku nemohli dovolit další defekty. V kabině panuje výborná nálada. Jen Vlastík Miksch je pořád ještě nemocný. Stále mě mrzí ztráta z Chrono48. To beru na sebe, zapadnutí v duně byla moje chyba. Ale jsem rád, že se nám podařilo už hodinu stáhnout a jsme stále ve hře,“ prohlásil Šoltys.
Po dni volna přijdou dlouhé etapy
V druhé půlce dakarského klání čekají na závodníky významně delší etapy, než byla většina v první části. Víkend zahájí na trase dlouhé 605 km v závodním tempu a vydají se z Hailu směr oblast Al Duwadimi. Tam by měli kamenitý terén vyměnit za písek, a to i ve formě dun.
Celkové pořadí kamionů po 5. etapě od 1. do 15. místa:
Jezděte na ocelových obručích,když vám nejsou nejlepší pneumatiky dost dobrý, blbouni!