Dnešní etapa v Empty quarter byla pro většinu posádek drsná. Martin Macík ji vyhrál, Aleš Loprais dojel pátý, Karel Poslední 13., ale Martin Šoltys ji bohužel nedojel. Zradila ho technika.
MM Technology
Po odloženém startu se Martin Macík Jr., František Tomášek a David Švanda vydali s Bohoušem do neprozkoumaných dun. Kamiony otvíraly etapu, ale posádka černobílého speciálu si s navigací poradila a vyjela si první místo. To jí patří i v průběžném celkovém pořadí, a to stále s náskokem více než dvou hodin.
Z vysokých dun má právoplatně každý závodník obavy. Ty se násobí v momentě, kdy třída kamionů startuje do naprosto čistého terénu bez jakýchkoliv stop po předchozích vozech. Proto je důležité jet s rozvahou a vybírat si pečlivě cestu.
„Všichni si duny náramně užíváme, já teda asi nejvíc. Posílali jsme to tam, jeli jsme si vlastní stopu, František královsky navigoval, takže jsme se museli jen jednou trochu vyhrabávat. S tím nám pomohl Mitchel van den Brink, za kterým jsme pak dojeli až do cíle, takže tomu patří velké díky,“ sděluje své dojmy pilot Martin Macík Jr.
Pokud si na dunu špatně najedete, může se stát, že na ní hodně dlouho zůstanete viset. Proto je možná víc než v jakémkoliv jiném terénu důležité moci se spolehnout na svého navigátora. A František Tomášek posádku dnes jednoznačně podržel.
„Bylo to poměrně náročné, protože před vámi je zkrátka jen písek. První dva kamiony jeli někudy, kudy mi to nesedělo, takže my jsme to vzali jinudy a byla to správná volba. Jednou jsme se trochu sklouzli, ale jinak čistá práce a Martin dneska za volantem válel,“ říká navigátor František Tomášek.
Čas mezi dunami už se krátí, do konce Dakaru zbývá poslední etapa. Ta bude krátká a svižná, s cílem v bivaku. Můžeme se tedy těšit na spanilou jízdu a spoustu emocí po dojezdu.
Aleš Loprais
„Je jasné, že jsme dnes zaplatili daň za včerejší vítězství, ale jsme tu proto, abychom závodili, a ne abychom hráli šachy nebo taktizovali. Takže včerejší vítězství je naše, ale dnes jsme tudíž otevírali trať. A nebylo to vůbec jednoduché. Duny byly rozbité, místy měkké, takže jsme některé museli najíždět i několikrát. Pochopitelně jsme tím malovali stopu ostatním, zatímco sami jsme něco ztratili,“ řekl po dojezdu etapy Aleš Loprais.
Se svou posádkou v 11. předposlední etapě letošního Rallye Dakar skončili na pátém místě, celkově jsou pořád třetí.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Tatra Buggyra Racing
Martin Šoltys dnes poznal hořkost Dakaru. Pilot týmu Tatra Buggyra ZM Racing v soutěži úspěšně bojoval o čtvrté místo, ale v 11. etapě přišla vážná technická porucha. Proto se musel vrátit z dun zpět na start a zítra dojede do cíle mimo celkové pořadí. Karel Poslední skončil s druhým truckem Buggyry na 13. místě etapového pořadí, průběžně je jedenáctý.
Na Martinu Šoltysovi byla patrná únava i velké rozčarování. Fatální technická závada ho připravila o pravděpodobně nejlepší dakarský výsledek v kariéře.
Čtvrtá největší poušť světa kladla na jeho posádku velké nároky od prvních kilometrů. „Hned na začátku etapy byly těžké duny. Vyjeli jsme skoro až nahoru, ale bohužel nahoře jsme zapadli. Tatru jsme vykopali, popojeli a jak jsme neměli rychlost, tak jsme znovu zapadli. Kopali jsme dvakrát, ale povedlo se nám dostat kamion ven.“
Pak ale přišla závada, která připravila Šoltysovu posádku o slibné umístění. „Nahoře na nejvyšší duně nám bohužel praskla kloubová hřídel. No a to je konec. Na místě bychom to nebyli schopni spravit, takže jsme se otočili a sjeli jsme dolů. Tím pro nás dnešní etapa skončila. Na průjezd etapy byl časový limit šest a půl hodiny a to bychom i s opravou nestihli. Navíc jsme tu poloosu ani s sebou neměli. Tam bychom to dělali tři čtyři hodiny a kluci v bivaku to udělají v poklidu,“ vysvětlil Martin Šoltys, který chce ale i tak dojet celou délku Rally Dakar.
„Po dnešku jsem byl hodně zklamaný a smutný. Auto celých 14 dní fungovalo perfektně. Byli jsme rozhodnuti, že už to zabalíme a zítra nebudeme pokračovat. Ale když jsem přijel do bivaku a viděl mechaniky, jak jsou smutní, své rozhodnutí jsem přehodnotil. Budeme zítra pokračovat, a že budeme bojovat i v poslední etapě těch 60 km. Budeme se snažit aspoň o etapové umístění, protože jinak jsme už mimo celkové pořadí. Na druhou stranu je to jenom Dakar, život jde dál a pojedeme zase příští rok,“ dodal jezdec Tatry Buggyra EVO3.
Karel Poslední je v dunách nováčkem, o to složitější pro něj tedy byly kilometry v tak náročném terénu. „Duny za světla jsou dobré, ale ne v Empty Quarter. Od začátku to bylo strašné. Všechno bylo rozježděné, asi dvakrát jsme hrabali. Všude kolem byly obrovské trychtýře. Tam kdybychom zahučeli, byl by konec. Některé výjezdy jsme dávali natřikrát, protože písek byl hrozně rozžhavený a sypal se. Jsme rádi, že jsme to nakonec dali, protože to byla asi nejhorší etapa z celého Dakaru,“ řekl pilot Tatry Phoenix.
Celkové pořadí mezi kamiony od 1. do 15. místa: