Audi znovu píše historii motoristického sportu, tentokrát se soutěžním vozem Audi RS Q e-tron. V nejnáročnější pouštní rallye na světě tak poprvé zvítězil prototyp s elektrickým pohonem, nízkými emisemi, vysokonapěťovou sadou akumulátorů a generátorem elektrické energie. První vítězství v Rallye Dakar zajistila značce Audi s náskokem 1 hodiny a 20 minut po 7900 kilometrech španělská posádka Carlos Sainz/Lucas Cruz. Do cíle dojela také posádka Mattias Ekström/Emil Bergkvist.
„Srdečně blahopřeji týmu Audi Sport k vítězství v Rallye Dakar,“ říká Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „Značka Audi tak vytyčila v motoristickém sportu další milník. Vítězství v nejnáročnější pouštní rallye na světě s elektrifikovaným pohonem je zjevný důkaz ‚náskoku díky technice‘ a ukazuje cestu do naší elektrické budoucnosti.“ Audi RS Q e-tron disponuje elektrickým pohonem všech kol. Jeho napájení zajišťuje vysokonapěťová akumulátorová baterie a generátor elektrické energie, který je poháněn palivem reFuel získávaným z odpadu, čímž se oproti konvenčním palivům snižují emise CO2 o 60 procent.
„Po pouhých třech letech jsme s naším revolučním elektrifikovaným pohonem úspěšně překonali jednu z největších výzev v motoristickém sportu. Navazujeme tak na dlouhou řadu průkopnických výkonů, které značka Audi podávala po celá čtyři desetiletí v motoristickém sportu. Děkuji celému týmu za tento výjimečný výkon, který odvedl v tomto mimořádně těžkém ročníku Rallye Dakar,“ říká Oliver Hoffmann, člen představenstva společnosti AUDI AG odpovědný za technický vývoj. Značka Audi se na Rallye Dakar postavila tvrdé konkurenci značek Toyota a Ford a zkušeného týmu Prodrive.
Posádka Carlos Sainz/Lucas Cruz si zajistila velký náskok a od šesté etapy se držela nepřetržitě v čele. Pro oba Španěly, kteří dojeli jako první do cíle již v ročnících 2010, 2018 a 2020, to znamená úspěch s již čtvrtou značkou a druhou z koncernu Volkswagen. Dvojnásobný mistr světa v rallye Sainz a jeho zkušený spolujezdec si však nemohli být úspěchem jisti až do samého závěru. V posádce Sébastien Loeb/Fabian Lurquin z týmu BRX měli zdatné pronásledovatele, kteří svou časovou ztrátu trpělivě zmenšovali, dokud nedošlo v předposlední den k poškození jejich vozu. „Byl to velkolepý týmový výkon,“ říká šéf oddělení motoristického sportu značky Audi Rolf Michl. „Všichni táhli za jeden provaz, aby značce Audi umožnili tento historický výsledek. Tomuto úžasnému týmu patří velký dík. Dnes jsme pro Audi napsali novou kapitolu, ale také jsme se zapsali do historie Rallye Dakar.“
Rallye Dakar 2024 se vyznačovala denními etapami s délkou přesahující často 400 kilometrů, dvěma maratonskými etapami s omezeným nebo dokonce zcela zapovězeným servisem, délkou měřených úseků 4600 kilometrů a celkovou délkou trasy 7883 kilometrů. Týmy musely vynakládat veškeré síly, aby si poradily s terénem plným ostrých kamenů, šotolinovými cestami, ale také obrovskými dunami v Pusté končině, rozlehlé písečné poušti na Arabském poloostrově, a do úzkých je přiváděla také často obtížná navigace. Carlos Sainz, který se ve svých 61 letech ohlíží na čtyři desetiletí dlouhou kariéru v automobilových soutěžích, dokázal s Lucasem Cruzem vybojovat celkem osm denních vítězství ve dvanácti etapách.
Hned zkraje soutěže se velmi dařilo také dvěma dalším posádkám značky Audi. Švédové Mattias Ekström/Emil Bergkvist zvítězili v úvodním prologu a po šesti etapách v polovině soutěže strávili odpočinkový den na druhém místě za dvojicí Sainz/Cruz. Defekt zadní nápravy v sedmé etapě je však připravil o veškeré šance. Stéphane Peterhansel, držitel rekordních 14 dakarských vítězství, byl krátce před polovinou soutěže na šestém místě po svém 50. etapovém vítězství v kategorii osobních vozů a 83. etapovém vítězství celkově. Porucha hydraulického systému v šesté etapě jej spolu s jeho francouzským krajanem Edouardem Boulangerem odsunula na 22. místo.
Obě posádky následně udělaly všechno pro úspěch týmu Audi Sport. Vedoucí oddělení motoristického sportu ve společnosti Audi Rolf Michl a Sven Quandt, šéf partnerského týmu Q Motorsport, který zajišťoval účast na Rallye Dakar, realizovali v náročném 46. ročníku legendární rallye dokonalou strategii. Vedení týmu se mohlo vždy spolehnout na své zdatné posádky, ať šlo jejich o taktický sestup v pořadí před druhou maratonskou etapou, aby nemusely na trať vyjíždět jako první, nebo o podporu vedoucí dvojice Carlos Sainz/Lucas Cruz. Členové týmu rovněž odváděli neúnavnou a spolehlivou práci po celou dobu fyzicky náročné, dlouhé a tvrdé rallye. Posádka Ekström/Bergkvist dokončila soutěž mezi padesáti nejlepšími.
Společnost Audi Sport vyvinula z velmi hospodárného prototypu Audi RS Q e-tron vítězný automobil za pouhé tři roky. Pod technickým vedením Dr. Leonarda Pascaliho stanovila společnost Audi Sport další historický milník inovativním pohonem. Poté, co pohon všech kol quattro v 80. letech navždy změnil soutěžní sport a následně získával řadu vítězství a titulů i na závodních okruzích, prokázala značka Audi velkou inovační sílu v Le Mans. Mimořádnou inovační sílu a „náskok díky technice“ ztělesňoval mimo jiné hospodárný pohon TFSI nebo elektrifikovaný pohon všech kol e-tron quattro spolu s dalšími technologiemi, jakými jsou světlomety Matrix LED či laserové světlomety Audi. Ve Formuli E debutoval následně první zcela elektrický závodní vůz Audi. Značka se čtyřmi kruhy se nakonec připravila na extrémní výzvy Rallye Dakar a jako první výrobce je úspěšně překonala s elektrickým pohonem.