rallye-dakar-2022-po_4etape-ales_loprais- (1)

Čtvrtá etapa Rally Dakar 2022 byla pro posádku Instaforex Loprais Praga Teamu mimořádně dramatická. Po nezaviněné kolizi s jednou z bugin absolvovala Praga V4S DKR #508 většinu nejdelší rychlostní zkoušky letošního ročníku bez tlumičů pravého zadního kola. Přesto Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Petr Pokora uhájili pátou příčku průběžného hodnocení kategorie kamionů.

Ve středu 5. ledna pokračoval 44. ročník slavné maratonské rally etapou z Kajsumy do Rijádu (708 km). Posádka Aleše Lopraise se hned v úvodu nejdelšího měřeného úseku (465 km) celé soutěže dostala bez vlastního přičinění do problémů.

„Dnešní etapu bych zařadil mezi pět nejtěžších, co jsem kdy absolvoval. Při validování jednoho z waypointů mezi osmým a desátým kilometrem nám do pravého zadního kola vrazila jedna bugina,“ popisuje Aleš Loprais. „Hned jsme zastavili a zásadní je, že se nikomu nic nestalo, ale kluci udělali fatální chybu. Prostě do nás vlítli a jejich stroj už asi nepokračuje. Navigátor připustil, že udělali stupidní chybu, ale ukázali nám, ať pokračujeme dál a že oni jsou v pohodě.“

Přečtěte si také:  Závodní speciál Škoda 1100 OHC poháněl 1,1litrový čtyřválec s výkonem 92 koní. Byl určen pro vytrvalostní závody

Červenobílá Praga však musela po několika kilometrech zastavit znovu. „Po nárazu nám z pneumatiky unikal vzduch, měli jsme pomalý defekt. A pokračovalo to dál, protože po padesáti kilometrech se nám utrhl první tlumič a po dalších padesáti i druhý, takže jsme jeli skoro čtyři sta kilometrů bez tlumení pravého zadního kola. Byl to úplně jiný styl jízdy, auto odskakovalo výrazně výš, dál a do strany. Ve finále jsem měl radost, že jsme dojeli do dun, kde si auto trochu odpočinulo,“ pokračuje frenštátský závodník. „Dnes to bylo vabank. Celou dobu jsem se modlil a jsem rád, že jsme to zvládli. Stálo při nás štěstí a všichni svatí. Za to děkuju a děkuju taky celé posádce, protože byla super sehraná, skvěle jsme se podporovali.“

rallye-dakar-2022-po_4etape-ales_loprais-2

Navzdory všem potížím dojeli Loprais s Valtrem a Pokorou do cíle speciálky jako šestí s odstupem šestnácti a půl minuty od nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva s Kamazem. V celkovém součtu sice klesli za dnes čtvrtého Januse van Kasterena (Iveco), přesto udrželi pátou příčku celkově.

Horké chvilky totiž prožila i celá řada Lopraisových soupeřů, včetně Nikolajevova týmového kolegy Andreje Karginova. Vítěz Dakaru z roku 2020 se už v první polovině testu potýkal s problémy s převodovkou a přibližně čtyřicet kilometrů před cílem uvízl na více než hodinu v bahně. Celkem ztratil téměř hodinu a půl a v průběžné klasifikaci se propadl ze třetího na sedmé místo.

Po třetině rally ztrácí průběžně pátý Loprais 58 minut na vedoucího Dmitrije Sotnikova (Kamaz), od čtvrtého van Kasterena jej dělí devět a čtvrt minuty a před Martinem van den Brinkem (Iveco), který se vyhoupl na šesté místo, má k dobru více než půl hodiny.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia WRC měla pohon všech kol, výkon 300 koní a točivý moment až 600 Nm

Ve čtvrtek 6. ledna je na programu pátá etapa se startem a cílem v Rijádu. Soutěžící opět čeká rychlý začátek speciálky (395 km), ovšem nebezpečí na šotolinových cestách tentokrát roste kvůli většímu množství kamení. Pořadím a rozestupy by mohla výrazněji zamíchat pasáž v dunách v závěru měřeného úseku.

Přidat komentář