dakar_2021-po2etape-ourednicek-kripal

Druhá etapa Rallye Dakar v Saudské Arábii nabídla první pořádné duny. Tomáš s Davidem v nich obstáli na výbornou, přibrzdil je ale malý problém s nakopnutým zadkem na dunkách. Větší časovou ztrátu ale znamenaly oprava prasklé poloosy a zhasínání motoru.

Přečtěte si také:  Nejrychlejší česká žena. Google dnes připomíná památku legendární závodnice Elišky Junkové

Etapa do Wadi Ad-Dawasiru byla první, při které startovní pole vyjíždělo do měřeného úseku v takzvaném míchaném pořadí. „Nejdřív odjeli motorkáři a po nich čtyřkolky, pak byla pauza a po ní startovaly auta, kamiony a buginy pohromadě. Takže všechno se to tam na trati motá dohromady a dlouho trvá, než se startovní pole roztáhne pro bezpečnější předjíždění,“ přibližuje pilot Tomáš Ouředníček.

A když se to spojí se startovní pozicí mezi auty hodně vzadu, je zaděláno na opravdu výživnou a problematickou rychlostní zkoušku. „Kvůli defektům a problémům s řídící jednotkou v první etapě jsme startovali na chvostu v třicetivteřinových intervalech. Pekelně se prášilo. V autě navíc bylo natankováno palivo na celou etapu, tedy 420 litrů benzínu. Takže bylo hodně těžké. No a hned na začátku nás čekaly duny. Spousta aut a kamiónů tam hned zapadla.“

Česká posádka Toyoty Hilux ale zvládla průjezd písečnými kopci na jedničku. „Podařilo se nám ani jednou nezapadnout. V dunách jsme neudělali jedinou chybu. Jenže na dvou malých dunkách po sobě jsem už jel celkem rychle a nakoplo nám to zadek. Takže auto letělo po čumáku a vypadalo to, že půjdeme přes boudu. Naštěstí jsem rychle zareagoval, ale jak Toyota spadla zpátky na kolo, tak prasklo a utrhl se i celý zadní blatník. Takže jsme jeli celý den bez něj,“ vysvětluje Tomáš.

To ale nebyly jediné problémy Tomáše s Davidem, které je stíhaly při druhé etapě. Dvakrát se auto samo úplně zastavilo. „Asi nějaký problém v řídící jednotce. Včera na tom mechanici dělali celou noc, ale pořád nevíme, co je příčina. I tak jsme jeli v dobrém tempu. Bohužel někde za kontrolním průjezdním bodem 2 (CP2) zařval motor a bylo jasné, že odešla poloosa. My jsme takovou opravu na Toyotě ještě nedělali, ale naštěstí to nebyl žádný problém. David to s mou pomocí zvládl asi za 25 minut. Rekord to není, ale napoprvé to šlo. I tak mě popadly černé myšlenky, protože to v kombinaci se zmíněným zhasínáním motoru bylo stresující. David povzbuzoval, že to dáme. Ke konci už nás čekali hlavně rychlé vypalovačky, kde se hodně prášilo.“

Přečtěte si také:  Legendy motorsportu si vyzkoušely závodní škodovky: 130 RS, Fabii WRC2 a elektrickou Fabii RE-X1

Časová zdržení kvůli technickým problémům znamenala ve druhé etapě v hodnocení aut 51. místo. Celkově je Tomáš s Davidem na 49. místě. Je ale rozhodně na čem stavět. Třeba na precizní navigaci. „Dneska to byl takový pěkný náročný Dakar s výbornou prací Davida. V jednom okamžiku jsme předjeli kamion a dvě buginy, které totálně bloudily. A David mě poslal tam, kde ještě nikdo nejel a bylo to správně. Nejen za to mu patří dík, ale i za to, že má pořád dobrou náladu. V bivaku dnes budeme řešit problémy s elektronikou i zničenou kapotáž, aby auto vypadalo opět ‚jedle‘. Snad v úterý odstartujeme v plné síle,“ doufá pilot týmu Ultimate Dakar Racing Tomáš Ouředníček.

V úterý se jede třetí, tentokrát okružní, etapa Wadi Ad-Dawasir – Wadi Ad-Dawasir s měřeným úsekem dlouhým 403 kilometrů.