Ve čtvrtek byla na programu Rally Dakar 2019 první část maratónské etapy vedoucí z Arequipy do Tacny. Tuto 664 kilometrů dlouhou peruánskou výzvu posádky absolvovaly bez servisní pomoci. Byla to opět náročná etapa – spousta odstavených aut, velmi rozbitá trať a všudypřítomný fesh fesh.
Tomáš Ouředníček a David Křípal ve speciálu Ford Raptor #332 dokončili první maratónský úsek na 35. místě a v celkové klasifikaci jsou nyní na 22. příčce. Martin Prokop s Janem Tománkem jsou celkově na 11. příčce.
Čtvrteční i páteční maratónské etapy jsou náročnou prověrkou jak pro posádky, tak pro jejich techniku. Závodníci se musí spolehnout sami na sebe a musí si vystačit s náhradními díly, které vezou. Po dnešní první části je čeká noc mimo technické zázemí a bez velkého servisu musí vše opravit tak, aby byli schopni dokončit zítřejší druhou maratónskou etapu.
„Dnešní etapa byla pekelná. Odstartovali jsme a po 13 kilometrech jsme měli defekt zadního kola. Přestože jsme si pracně vydobyli dobrou startovní pozici, která byla pro dnešek zásadní, tímhle defektem jsme o ni přišli. Zatímco jsme měnili kolo, předjelo nás několik kamionů a aut. Navíc celá rychlostní zkouška byla ve fesh feshi. Strašně se prášilo a nebylo vidět ani na předek auta. Bylo opravdu těžké někoho předjet. Fesh fesh byl tak měkký a zrádný, že jsme několikrát zapadli. Pak nás při předjíždění v oblaku prachu vytlačilo Mitsubishi a vletěli jsme do obrovské díry. Byla to opravdu strašná rána! Mysleli jsme, že bude po nás a že auto poletí přes střechu. V první chvíli to vypadalo na konec Dakaru. Naštěstí Raptor dopadl na všechny čtyři kola. Přední ližina je totálně prohnutá a plynový pedál taky. David plyn částečně opravil kladivem od místních fanoušků, ale pořád je s ním problém. Když sešlápnu plyn naplno, odstaví se. A jelikož jsem to předtím nevěděl, v dalším těžkém fesh feshi jsem sešlápl plný plyn a auto se zastavilo. Tahle etapa nás zase hodně prověřila. Musím říct, že v některých chvílích jsme ani nedoufali, že to zvládneme dojet,“ komentoval průběh první části maratónské etapy Ouředníček.
„Trať byla díky svému povrchu strašně těžká. Nejen fesh fesh, ale taky velké kameny – to je strašná rozbíječka na auto. Měli jsme projíždět jedním hodně úzkým, čtyřkilometrovým kaňonem, kde byl fesh fesh. Ale hned na začátku stály čtyři zapadené auta. S Tomášem jsme museli najít jinou variantu. Vyšplhali jsme na obrovskou horu nad kaňonem, jeli jsme po jeho vrcholu a hledali waypoint. Nakonec jsme ho našli a objeli spoustu zapadených aut, takže to bylo super. Teď si musíme sami opravit auto, abychom mohli zítra zase bojovat,“ řekl k etapě navigátor David Křípal.
Ford Raptor #305 Martina Prokopa byl 16. nejrychlejším vozem této etapy a v celkovém hodnocení posádka zůstává na 11. místě. Pro Martina Prokopa bylo prvních 300 kilometrů cesty podle jeho slov super. Potom ale cesta zavedla závodníky opět do fesh feshe, kde jeho Fordu praskla poloosa. To je v takovém prostředí velký problém, navíc vzhledem k faktu, že se jim nedařilo uzamknout diferenciál. Nakonec se ale i hrubou silou povedlo a do cíle se dojet dalo. Posádka Martin Prokop a Jan Tománek si zatím stále drží 11. příčku v celkovém hodnocení.
https://www.facebook.com/MartinProkopOfficial/videos/377099376169820/
Dnes se závodníci vrací 714 kilometrů dlouhou trasou zpátky do bivaku v Arequipě, kde zůstanou celou sobotu a užijí si den volna.
Průběžné pořadí Rally Dakar 2019
Kategorie automobilů po 4. etapě:
1. NASSER AL-ATTIYAH #301 (Toyota)
2. STEPHANE PETERHANSEL #304 (Mini)
3. NANI ROMA #307 (Mini)
11. MARTIN PROKOP #305 (Ford)
22. TOMAS OUREDNICEK #332 (Ford)