semafor

Řada řidičů neumí správně projet semaforem. Zhoršují kolony, zdržují a někdy i překáží složkám IZS

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o silničním provozu, ministerstvo dopravy - Foto: Pavel Srp - 7. 6. 2024


Zdá se to jako naprostá banalita. Průjezd semaforem, respektive křižovatkou přece není nic složitého. Tři barvy na semaforu jsou přece jasné. Jenomže se stačí rozhlédnout kolem sebe a všimnete si, že pro řadu řidičů je správný průjezd světelnou křižovatkou obrovský problém.

Oranžová, jako červená

Nejprve se budeme věnovat těm třem barvám. Pokud svítí červená, je všem jasné, že mají stát. Pokud zelená, je bez debat, že je možné jet. Problémy mají někteří s oranžovým (podle zákona však žlutým) světlem. Pokud se rozsvítí společně s červenou, znamená to, že se máte připravit k jízdě. U aut s manuální převodovkou tedy to, že máte zařadit jedničku a být připraveni se rozjet. Řada řidičů se k rozjetí ale začne chystat až ve chvíli, kdy jim padne zelená. A těch pár sekund na každém semaforu může úplně zbytečně prodloužit fronty, které u nich stojí. Především ve špičce se snažte i průjezd semaforem udělat co nejplynuleji a bez zbytečného zdržování sebe či ostatních.

A ještě jedno důležité pravidlo, které se týká oranžového světla musíme zmínit. Pamatujte, že spěchající řidiči by si vždy měli dobře rozmyslet, jestli semafor (a tedy i křižovatku) projedou ve chvíli, kdy se na semaforu rozsvítí před červenou právě žlutá barva. Ano, řada z nás si řekne, že to ještě stihne. Někteří s úsměvem pomyslí na to, že to ještě bylo zelené.

Těmto mýtům řidiči pořád věří. Ten s kelímkem na palubní desce je asi nevětší hloupost

Pamatujte však na to, že průjezd na oranžové světlo je stejným přestupkem, jako jet na červenou. A to znamená pokutu od 4 500 Kč do 5 500 Kč a 6 trestných bodů. „Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou nově ve správním řízení hrozí pokuta od 7 000 Kč do 25 000 Kč. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů,“ upozorňuje ministerstvo dopravy.

Na červenou někdy můžete

Další barvou, které se dnes budeme věnovat, je zelená. Možná si říkáte, co na tom je, zelená prostě znamená, že mohu jet. Ano i ne. Jet můžete ve chvíli, kdy to situace za křižovatkou dovolí, přesněji ve chvíli, kdy je za křižovatkou dost místa na to, abyste ji projeli. Pokud to nejde, třeba kvůli koloně, nemůžete semaforem do křižovatky i přes zelenou na semaforu vjet. A nejde o žádné doporučení. Zákon o silničním provozu totiž říká: „Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce.“ Pokud tedy na semaforu svítí zelená, ale nemáte kam jet, zůstaňte stát a počkejte, až se křižovatka uvolní.

A aby byl seznam kompletní, zmíníme i červenou. Pokud na semaforu svítí, musíte zůstat stát. Až na jednu výjimku. Projet semaforu na červenou můžete, dokonce musíte, ve chvíli, kdy se za vámi objeví vozidlo některých složek IZS se zapnutými majáky. Žádné pokuty se přitom bát nemusíte, ani ve chvíli, kdy je semafor osazen kamerovým systémem. Jen pamatujte, že do křižovatky musíte najíždět velmi pomalu a opatrně.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

20 názorů na “Řada řidičů neumí správně projet semaforem. Zhoršují kolony, zdržují a někdy i překáží složkám IZS”

  1. Dobrý den všem, včera mi přišla pokuta z jedné křižovatky. Stav na křižovatce. Dojížděl jsem ve večerních hodinách na světelnou křižovatku. V dálce za mnou jelo auto (později se ukázalo že v druhém pruhu). Blikla oranžová začal jsem brzdit a na červenou už jsem stál (bohužel předními koly za svislou bílou čárou křižovatky) Stál jsem na brzdě celou červenou a pak na zelenou pokračoval teprve dále. Dlouhá křižovatka a vpravo již uchystaná auta na jízdu. Nechtěl jsem je ohrozit a takto zastavil. Jelikož se do křižovatky necouvá, i když za mnou nikdo nestál (jen vedle dojíždělo jiné auto) zůstal jsem stát po celou dobu takto. Včera pokuta za nedodržení paragrafu § 70 odst. 2 písm. a) zákona č.361/2000 Sb. Chci se zeptat je nějaká šance na ospravedlnění a nebo musím nakrmit kasu města? Díky za postřehy.

  2. s tou oranzovou je to takovy pofiderni. nekdy tam padnout musi a je mene blbe jet na oranzovou nez na cervenou. jese jsem neslysel, ze by nekdo dostal pokutu pri jizde na oranzovou.

  3. „Řada řidičů se k rozjetí ale začne chystat až ve chvíli, kdy jim padne zelená.“ – a ještě pár vteřin po tom, oni totiž stále projíždějí křižovatkou řidiči, co do křižovatky vjeli na konec žluté. Vyrazit na vteřinu se zeleným světlem je velké riziko srážky, v Česku totiž platí: „Červená není zeď!“

  4. Po revoluci jsem se dostal z kraje roku 1990 do Vídně. Pominu plné obchody, pořádek v ulicích, udržované parky atd atd… Co mne překvapilo, to byl provoz v ulicích. A nejvíc světelné křižovatky. Zatímco u nás (a to se do dnes nezměnilo) projede za stejnou dobu na zelenou asi tak 15 aut, ve Vídni to bylo cca 30-40. Chtělo to jen od všech řidičů dávat pozor na zelenou. V ten moment se CELÁ kolona naráz rozjela, něco jako když startuje formule 1. Ne tak u nás v česku, teprve když se padne zelená zařadí první řidič jedničku, rozjede se, pak teprve zařadí ten druhý jedničku a tak dále a tak dál…

  5. Rád bych si nechal poradit od autora jak se zachovat.
    Např. Jedu v koloně, vjíždím do křižovatky na zelenou a těsně za křižovatkou kolona zastaví a já musím zastavit v křižovatce. To se často děje v ulici Průmyslová. Mám čekat před semaforem kde svítí zelená jestli budu mít místo na projetí za křižovatkou? Na velkých křižovatkách cca 40metrů i víc.. Pokud před vámi jede kamion nemáte šanci sledovat provoz před ním.

    1. Jestli si nejsem jistý, že se kolona za křižovatkou nezastaví, tak musím před křižovatkou přibrzdit (nebo i zastavit) a počkat, až budu mít jistotu, že křižovatkou projedu. Následně není problém auta dojet. V koloně nejedoou až tak rychle. Druhá věc je, že ti za Váma na vás budou troubit…

  6. Nedodělaný a zmatečný článek ohledně žluté, 361/2000 Sb, §70 odst 2d: je-li však toto vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě. Tj, PČR může prokázat pouze záznamem videa a kdo určí že bylo možné bezpečně zastavit?

  7. „Pokud tedy na semaforu svítí zelená, ale nemáte kam jet, zůstaňte stát a počkejte, až se křižovatka uvolní.“
    Pokud je ale člověk s takovým přístupem na křižovatce jediný, kdo má rozum, ostatní mu to daj brzo sežrat.
    Spíš by to chtělo nějaká odjezdová čidla nebo něco podobného, aby v případě ucpání nějaké odjezdové komunikace nedostal zelenou NIKDO, KDO CHCE JET TÍM SMĚREM, dřív, než by se příslušný odjezd dostatečně uvolnil. Při uvolnění by dostali na tu stranu zelenou ti, kteří by byli další na řadě. Ale co chceme v zemi, kde je obrproblém zavést něco, co jinde funguje UŽ OD 90. LET….
    Hlavně že nezapomenou strčit sedmsdesátku snad na každou druhou křižovatku mimo obce…

    1. Ať se ostatní třeba zblázní, vidím často na vytížené křižovatce Šverova/Žitavská ve špičce v Liberci jak to dopadá, zůstanou upřostřed křižovatky a celý cyklus světel se nikdo nehne. Zastavte takhle a počkejte na průjezd IZS, přeji hodně štěstí.

    2. S těmi čidly je to zajímavý nápad. Myslíte to tak, že na vjezdu do křižovatky by bylo čidlo, které by po vjetí auta do křižovatky pro auta za ním nastavilo červenou a až by projelo čidlem, které by bylo cca. 10 metrů za výjezdem z křižovatky (aby bylo jisté, že se tam ještě jedno auto určitě vejde) by zase pro jedno auto nastavilo zelenou?

      1. Ne, čidlo by bylo na výjezdu z křižovatky. Pokud by indikovalo, že na tomto výjezdu je plno, případně se provoz úplně zastavil, semafory by podle toho na tu stranu nepouštěly nic, dokud by se provoz neuvolnil. Takže ne otrocké zapínání zelené a následné uvíznutí takřka všeho v křižovatce, ale zapnutí zelené pouze pokud je na tu stranu volno.

  8. Kvůli průjezdu na oranžovou by rádi trestali, ale udělat něco pro to, aby se tyto průjezdy minimalizovaly (např. blikající zelená), to už je cu moc, že. Radši koberečky do strakovky… Bejt 100 let za opicema – to je jedno….

    1. Blbost. Nepotřebujeme blikající zelene svetlo, potřebujeme respektovat stávající pravidla. Na oranžovou prostě zastav, pokud to zvládneš. Opravdu máš pocit, že by s blikající zelenou ubylo „projizdecu“ tmavě oranžový? Žlutý samo.

      1. Věřím, že by jich bylo míň, min. o část těch, kteří oranžovou projedou jen proto, že jim tam skočila naschvál 20-30m před nima. Kdyby zelená párkrát zablikala, byla by to informace, že už dlouho nevydrží a v trochu větší vzdálenosti už by měl řidič větší šanci reagovat na to, že to zřejmě nestihne.
        Ale když oranžová skočí na vzdálenosti na hranici pro bezpečné zastavení bez jakéhokoliv varování….

  9. „těch pár sekund na každém semaforu může úplně zbytečně prodloužit fronty, které u nich stojí“
    Obzvlášť, když zelená má jenom nějakejch 10 sekund

  10. Daniel Sikora

    Proč nevysvetlite úplně vše o semaforech na křižovatce,tj.asi jen půlka či vysvětlujeme a myslíte řidiče běžte do …stakovyma informacemi,když to sami nerozumíte,potom ty řídící mají zmatek,ať se vrátí do autoškoly!!!

    1. Neznate-li ani tak zasadni věc ze zákona o provozu na pozemních komunikacích jako je průjezd světelné křižovatky, nepatříte na silnici. Mimochodem, v tom opravdu problém není. Každý moc dobře ví, že na žlutou se stojí, pokud nejsem natolik rozjetý, že to nezvládnu.

      1. Jasně pokud za sebou nebudu mít řidiče magora, který mě při zastavení na žlutou, navštíví kufr.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru