Pavel Turek několik let působil na manažerské pozici v rámci světového šampionátu závodu Formule 1. Pracoval pro tými McLaren nebo Red Bull, ale po 7 let to byl také komentátor závodů pro české televizní diváky. Jak Pavel Turek hodnotí první polovinu letošní sezóny F1?
Letošní sezona pro mě začala už v lednu, a to na svatbě Miky Häkkinena s Češkou Markétou Kromatovou ve finském Rovaniemi. Přítomen byl i Valtteri Bottas, a právě v tento den mu Mercedes potvrdil, že se pro nadcházející ročník stane jeho pilotem namísto Nika Rosberga – mistra světa sezony 2016, který prakticky hned po zisku titulu ukončil kariéru. Veřejně pak bylo partnerství mezi Bottasem a Mercedesem oznámeno o několik dní později.
Jinak se úvod sezony nesl v podobném duchu jako konec té loňské. Hlavním tématem byla snaha konkurentů o dostihnutí Mercedesu. Největší naděje se dávaly Red Bullu, který v ročníku 2016 díky efektivnímu vývoji svého vozu postupně přeskočil Ferrari a po Mercedesu byl druhým nejlepším týmem. Rakousko-britské stáji navíc s návrhem vozu opět výrazněji pomohl její technický guru Adrian Newey, který vždy při změně pravidel dokázal využít skulinek pro zisk výkonu navíc.
V předsezonních testech se jako nejrychlejší jevilo Ferrari. Každý, kdo sleduje formuli 1, však ví, že výsledné časy nemusejí znamenat prakticky nic – nikdo neví, kdo jezdí s jakým množstvím paliva, co testují jednotliví piloti… navíc vloni panovala po zimních testech obdobná situace, aby si Mercedes posléze dojel pro jasný titul mistrů světa. Odborníci i fanoušci tak přistupovali k prvnímu závodu s jakousi opatrností: favoritem byly opět Stříbrné šípy. Diskuze se ale netočily jen okolo formy jednotlivých týmů. Žhavým tématem byly dohady o tom, jak nová pravidla, která navýšila mechanický, ale i aerodynamický přítlak vozů, změní závodění. Nakonec se ukázalo, že blíže pravdě byli spíše skeptici. Ti se obávali, že při jízdě za jiným vozem bude docházet k větší ztrátě potřebného přítlaku a výsledkem bude náročnější předjíždění.
Právě tento jev se také přičinil o vítězství Sebastiana Vettela během úvodního podniku sezony, Grand Prix Austrálie. Pilot Ferrari setrval na dráze o několik kol déle než Lewis Hamilton, jenž se po svém pit stopu zasekl za Maxem Verstappenem, kterého i přes větší rychlost svého vozu nedokázal předjet. O vítězství Ferrari se tak hovořilo spíše jako o štěstí a na přímé porovnání sil si fanoušci museli počkat. To ale dlouho nepřicházelo. Vinu na tom nesly nejrůznější okolnosti, například výjezdy safety caru, zdržení za jinými vozy a tak dále. Nicméně objevily se první náznaky – jednou zvítězilo Ferrari, podruhé Mercedes. Postupem času tak začalo být jasné, že oba týmy si jsou výkonnostně velice blízko a rozhodovat bude vždy profil konkrétního okruhu. Naopak oproti očekávání Red Bull za oběma rivaly výrazně zaostával.
Dalším týmem, který výrazně zaostával, byl McLaren. Dodavatel pohonných jednotek, japonská Honda, se po dvou letech neúspěchů s minimalistickým konceptem size-zero rozhodl přestoupit ke zcela odlišné filozofii stavby agregátu. To namísto zlepšení přineslo pouze extrémní poruchovost, nízký výkon a tím pádem i doslova mizerné výsledky. Není divu, že pilot McLarenu Fernando Alonso označil jako nejlepší moment první poloviny sezony svůj start ve slavném závodě Indianapolis 500. Právě otázka pilotů byla hlavně u předních týmů hodně ožehavou. Zatímco jezdci Mercedesu Lewis Hamilton a Valtteri Bottas podávali vyrovnané výkony a oběma se podařilo vyhrát, Ferrari táhl zejména Sebastian Vettel – populární Kimi Räikkönen až na výjimky zaostával. Došlo i na kontroverzní momenty napříč jednotlivými týmy, když Sebastian Vettel v Baku údajně úmyslně vrazil do Lewise Hamiltona, za což se později musel veřejně omluvit. Důležitější ale je, že právě tito dva piloti šli do letní pauzy pouze se čtrnáctibodovým rozdílem ve prospěch Němce, navíc ani třetí Bottas neztrácel příliš.
Trio závodníků s šancí na boj o titul mistra světa, mezi něž se občas připlete Kimi Räikkönen či tým Red Bull, to slibuje zajímavou podívanou do zbytku sezony. Ferrari si ale musí dát pozor – blíží se limitu povoleného počtu komponentů pohonné jednotky, za jehož překročení tým čeká penalizace. Navíc přijdou tratě v Belgii a Itálii, na kterých má Mercedes díky motoru teoreticky navrch. Scuderia však prý ví, co musí zlepšit. Čeká nás tak zřejmě velká bitva o titul mezi dvěma týmy – tedy něco, co bylo k vidění naposledy v roce 2012 mezi Red Bullem a Ferrari.