Nový Volkswagen Amarok už je od konce minulého týdne oficiálně v prodeji i v České republice. My jsme se s ním poprvé krátce svezli a zjistili jsme, že jezdí opět o něco komfortněji. A co ještě jsme v rámci prvních minut za jeho volantem odhalili?
Nová generace = úplně nové auto
Druhá generace pick-upu Volkswagen Amarok je úplně nové auto, s tím původním nemá společného vůbec nic. Volkswagen na něm spolupracoval s Fordem, přičemž na jeho základech auto stojí. Oproti Fordu Ranger je ale Volkswagen Amarok (nejen) na pohled vlastně úplně jiné auto.
Co se týká pohonného ústrojí, v nabídce jsou tři motorizace, které se pojí s jednotlivými výbavami. Nejnižší výbava Amarok může být spojena pouze s nejslabší motorizací 2,0 TDI (125 kW a 405 Nm) s šestistupňovou manuální převodovkou. Vyšší výbava Life dostane pod kapotu výkonnější čtyřválcový naftový dvoulitr biturbo (151 kW a 500 Nm) a jako u jediné verze bude na výběr mezi 6° manuálem a 10° automatem. Všechny vyšší výbavy (Style, Pan Americana a Aventura) už mají pod kapotou výhradně třílitrový šestiválec TDI s 10° automatem (177 kW a 600 Nm).
Pro všechny Amaroky bez výjimky je standardem pohon všech čtyř kol 4MOTION. S výjimkou základní motorizace má řidič k dispozici čtyři režimy čtyřkolky: 2H (pohon pouze zadních kol), 4A (pohon zadních kol s automatickým přiřazením přední nápravy v případě potřeby), 4H (stálý pohon všech kol, který by se neměl používat na silnici) a 4L (stálý pohon všech kol s redukcí). Nejslabší motorizace nemá režim „4A“, takže na silnici by měla jezdit výhradně na zadní pohon a na čtyřkolku přepojovat až v terénu nebo na površích s výrazně sníženou adhezí (bláto, sníh a podobně). Ve standardní výbavě je uzávěrka zadního diferenciálu.
TIP: Půjčovna SUV
Základem je stále žebřinový rám, ale mezigeneračně auto znatelně narostlo. Na délku teď naměříme 5350 mm (+ 96 mm). Na šířku má druhá generace 1910 mm široký a vysoký je 1751 až 1884 mm (záleží na tom, jaká kola a pneumatiky dostane). Velmi výrazně byl prodloužen rozvor náprav, protože mezi nimi přibylo 173 mm, takže teď je 3270 mm. To se pozitivně projevilo na zkrácení předního i zadního převisu, čímž narostly nájezdové úhly. Vpředu je nájezdový úhel 30°, vzadu 26° a přejezdový je 21°.
Praktičnost na jedničku
Pick-upy jsou primárně pracovní stroje, ačkoliv právě i v případě Volkswagenu Amarok to není jejich primární účel, protože speciálně v nejvyšší výbavě Aventura jde o velmi stylové auto s bohatou výbavou. Ani to ovšem není ochuzeno o nákladový prostor. V nabídce je v České republice pouze jediná karoserie se čtveřicí dveří a jediným rozměrem korby. Ta má ložnou plochu dlouhou 1624 mm a mezi podběhy širokou 1227 mm. Naložit se na ní dá jedna europaleta, která se pak dá připevnit pomocí až šesti kotevních prvků. Využít se ale dá i kolejnice, kam se dají dát posuvná okna, případně jiné příslušenství, jímž se dá náklad také upevnit. Oka unesou v tahu až 400 kg, kolejnice pak 250 kg.
Mezigeneračně vzrostla užitečná hmotnost, takže Amarok uveze o 190 kg víc (celkem 1190 kg). Pokud by to nestačilo, můžete za něj zapřáhnout až 3,5 tunový vlek, přičemž celková hmotnost soupravy může být až 6500 kg. Pokud byste potřebovali naložit i něco na střechu anebo z Amaroku udělat expediční speciál a dát na něj střešní stan, potěší vás fakt, že střecha ve statickém zatížení unese až 350 kg (stálé zatížení je 85 kg).
První jízda
Pro první krátké seznámení jsme měli jen několik desítek minut. Posadili jsme se do dvou aut: tím prvním byl Amarok 2.0 TDI se 151 kW s automatem ve výbavě Life a tím druhým pak Aventura s 3.0 TDI.
Se čtyřválcovým Amarokem jsme vyrazili mimo silnici, na lesní cesty. Přestože to byla verze s pokročilejším pohonem všech čtyř kol, většinu cesty zvládla ve vlhkém lese na pohon pouze zadních kol a to i přestože jsme měli prázdnou korbu a běžné silniční pneumatiky. Pouze ve dvou kopcích bylo potřeba přeřadit na „4A“, který si pohon čtyřkolky hlídal sám. Díky automatické převodovce tak řidič neměl prakticky žádné starosti a hlídal si jen práci s plynovým pedálem a volantem.
Z auta je poměrně slušný rozhled, přesto přes dlouhou kapotu přímo před auto nevidíte. Řešením je pořízení některé z vyšší výbavy, protože ty nabízejí pokročilý kamerový systém. Náš terén byl ovšem jednoduchý, protože šlo o používané lesní cesty bez trčících pařezů a podobně.
Druhé auto bylo šestiválec v nejvyšší výbavě a tím jsme vyrazili na silnice. Už nastartování překvapilo tím, jak je kabina odhlučněná. Už u čtyřválce nebylo uvnitř auta motor skoro slyšet, ale u šestiválce je to ještě na jiné úrovni. Nezmění se to ani při jízdě, kdy jsou nejhlasitějším zvukem v kabině větráky klimatizace, protože při rychlostech kolem stovky není nijak nepříjemný ani aerodynamický hluk. Na silnici je Amarok jistý, odpružení je tužší, nikoliv však tvrdé. Amarok na silnicích potěší směrovou stabilitou nejen v přímém směru, ale i v zatáčkách. Nepůsobí těžkopádně a nevadí mu ani rychlejší tempo. Jeho chování ještě více připomíná SUV, a že má lehkou korbu a listové odpružení jako by za jízdy neplatilo.
Závěr a cena
Nový Volkswagen Amarok neslevil nic z kvalit, které nastavil v první generaci, naopak je ještě vylepšil. Ceník startuje na 1 203 893 Kč s DPH s nejslabším čtyřválcem s manuální převodovkou. Vyšší výbava s bi-turbo čtyřválcovým motorem vyjde minimálně na 1 169 914 Kč a za nejlevnější šestiválec ve výbavě Style dáte nejméně 1 305 169 Kč. A Volkswagen připravil ještě dvě verze, přičemž ta s názvem Pan Americana sází spíše na off-roadové určení a vyjde na 1 458 435 Kč, ta s názvem Aventura je hlavně na styl. Její cena začíná na 1 504 497 Kč. Všechny ceny jsou s DPH. Pokud by vás o druhé generaci Volkswagenu Amarok zajímalo ještě něco více, najdete to v tomto našem starším článku.