První (jízdní) dojmy: Škoda Octavia

Autor: Pavel Srp - 2. 2. 2013


Právě dnes, 2.února 2013, odstartovala škodovka (i když už ne tak slavnostně jako v případě Rapida) prodej nové generace svého bestselleru – modelu Octavia. Auto veřejnosti poprvé ukázala teprve před dvěma měsíci v prostorách zrekonstruovaného Škoda Muzea. Od té doby jsme už ale měli několik možností, jak si auto naživo prohlédnout. Škodovka s novou Octavií, Rapidem a modely s pohonem všech kol objížděla s akcí Škoda Park významná česká lyžařská střediska. Ani my jsme neodolali a byli jsme se podívat hned na prvním Škoda Parku v Harrachově.

Nemohli jsme si samozřejmě nechat ujít první možnost svezení, takže jsme tentokrát vyrazili na den otevřených dveří k pražskému prodejci Přerost a Švorc. Zahájení prodeje nové Octavie tady bylo spojeno s bohatým doprovodným programem, v rámci něhož se mohla nežnější část přítomného osazenstva nechat proměnit od známého stylisty Káji Pavlíčka, pro děti byl připraven dětský koutek a vystoupení kouzelníka a pánové mohli obdivovat nejen zaměstnankyně, ale i moderátorku Martu Ondráčkovou.

To, proč jsme tady, však je Nová Octavia. Ta je na pohled velmi podobná Rapidu, což se ještě více projeví, pokud obě auta budou stát vedle sebe. Na Octavii je ale jasně vidět, že je prostě a jednoduše dražší. Na první pohled a z dálky rozdíl, hlavně zepředu, pozná jen cvičené oko. Škoda.

Trochu rozporuplné pocity mám z interiéru, je jednoduchý a přehledný, ale napadá mě otázka: není jednoduchý a přehledný až moc? Všude jen samé geometricky přesné plasty a souměrnost. Ovládání je však zcela intuitivní a vždycky víte, kde co najdete. Umístění i rozložení ovladačů se již po generace v podstatě nemění a tlačítka najdete stále na stejných místech. V tomto případě jde tedy o evoluci.

A evoluce se odehrává také pod kapotou. Zákazníci mají zatím na výběr z pěti benzínových a tří naftových agregátů s výkony od 63kw/85 koní až po 132 kW/180 koní. Později přijde ještě vrcholná verze RS, která oproti aktuální generaci (s benzínovým motorem) posílí. Prosakují informace o tom, že novou Octavii RS bude opět pohánět přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr, konkrétní čísla zatím zveřejněna nebyla.

Přečtěte si také:  Použité akumulátory z testovacích prototypů Škoda Enyaq iV slouží jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici

Revoluci znamenají použité asistenty, které bychom v minulých generacích hledali marně. Připlatit si můžete za adaptivní tempomat, Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy řidiče), Intelligent Light Assistant (automatické přepínání dálkových a potkávacích světel), Lane Assistant (systém pro udržování vozu v jízdním pruhu), Traveller Assistant (rozpoznání dopravních značek), Automatic Parking Assistant (automatické parkování) a podobně.

Já už v ruce držím klíč – po mnoha letech s novým tvarem – od předváděcího kousku ve výbavě Ambition s naftovou jednašestkou pod kapotou za cenu od 479 900 Kč (celý ceník najdete tady). Odemykám auto, otevírám dveře a usedám na sedadlo řidiče. Otočením klíčku ve spínací skříňce k životu probouzím 105 koňských sil (77 kW, 250 Nm, komb. spotřeba se STOP/START jen 3,8 l/100 km). Po velmi krátké projížďce po pražských silnicích musím říci, že práce se spojkou i se všemi ostatními pedály je naprosto bezproblémová, řazení je přesné a rychlosti na svá místa zapadnou než bys řekl švec, a řízení není přeposilované. Na větší soudy si netroufnu, na ty si budeme muset počkat až po delší zkušenosti.

Podle prvních statických dojmů – i těch pár ujetých kilometrech – si myslím, že ani nová generace Škody Octavia, stejně jako ty předešlé, se v autosalonech moc neohřeje a lidé (a hlavně asi firmy) ji budou kupovat jak diví. S nadsázkou bych Octavii označil za dodělaného Rapida a je to na ní vidět. Navíc se základní cenou jen 334 900 Kč…

-PS-

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek