Pokud se alespoň občas díváte na televizi, jistě vám neunikly aktuálně vysílané reklamní spoty na nový Volkswagen Touran. Objevily se před pár dny a obzvláště některé z nich jsou velmi zábavné. Touran ale sám o sobě spíše než na zábavu sází na prostor v interiéru, kvalitní motorizace a moderní design. Měli jsme možnost vyzkoušet si ho během národní dynamické premiéry.

Nový Volkswagen Touran prošel velkou řádkou změn, které se dotkly jak designu v exteriéru a interiéru, tak několika technologických vychytávek. Začněme u exteriéru. Touran o něco povyrostl (v interiéru je o 63 mm delší) a zvětšil se i zavazadlový prostor. Ten tak v pětimístném provedení nabízí vážně hezkých 743 litrů, což ho řadí na špičku ve své třídě. Ale i když se zvětšovalo, konečná hmotnost vozu klesla díky použitým materiálům o více než 60 kilogramů!

prvni-jizda-volkswagen-touran-p1

Ale to nejdůležitější pro všechny ty početné rodiny, pro které je Touran primárně určený, není nějaká úspora hmotnosti. Když převážíte dvě nebo tři děti a spousty věcí k tomu, potřebujete spoustu odkládacích přihrádek všeho druhu. A tady Touran opravdu vyniká, protože jich nabízí rovnou 47 ve všech velikostech na všechno možné i nemožné. Celkové pojetí vnitřního prostoru je tak trochu neuvěřitelné. Garantuji vám, že dostatek místa na nohy, ramena i kolena bude mít každý. Volkswagen myslí zejména na rodiče s dětmi, takže potěší i takový detail, jako otevírání dveří do takřka 90 stupňů. Jen u obchodního centra na parkovišti je potřeba dávat pozor. Jinak ale s nějakým naložením dětské sedačky nebo velkého nákupu nebudete mít žádný problém. Pokud by vám náhodou pro pasažéry nestačila jen druhá řada sedadel, můžete si připlatit za třetí, ta bude schovaná v kufru pod podlahou. Je, jak už to tak bývá, spíše nouzová, na žádné dlouhé cestování to není, ale jízdu na ní zvládne i průměrně vzrostlá dospělá osoba.

V interiéru bude nadmíru spokojený i řidič. Nově tvarovaná přístrojová deska je v porovnání s předchůdcem ještě více orientována právě na něj. Měkký povrch horní části přístrojové desky je vyroben technologií povrchového pěnění plastů a do této plochy je zapuštěna uzavíratelná odkládací schránka. Doprostřed byly integrovány výdechy ventilační soustavy s chromovanými rámečky (nad středovou konzolou) a spínač výstražných světel. Pod ním je ozdobné obložení, které se rozprostírá jako křídlo napříč celou šířkou přístrojové desky. Na straně spolujezdce je do ozdobného obložení integrována uzavíratelná odkládací schránka, která může v závislosti na výbavě sloužit jako doplňkový odkládací prostor nebo multimediální schránka (přehrávač CD, rozhraní USB, Bluetooth handsfree, atd.). Uprostřed ozdobného obložení ve tvaru křídla je umístěn panel informačního a zábavního systému v leskle černém rámečku. Pod ním následuje ovládací panel klimatizace a lišta s tlačítky (mj. systém start-stop, volič jízdních režimů, elektrické ovládání zadního víka, parkovací asistent Park Assist). Ergonomicky i vizuálně je pracoviště řidiče charakterizováno směrem dopředu stoupající středovou konzolou. Před řadicí pákou se nachází odkládací přihrádka, do níž může být na přání integrována schránka pro připojení odloženého chytrého telefonu k vnější anténě. Rozhodně jde o nesmírně pohodlné a přehledné pracoviště. Nový Touran se řadí mezi výborně promyšlená MPV také díky prvkům, jako jsou nové a ve vozech Volkswagen poprvé realizované systémy „Car-Net Cam Connect“ (přenos obrazu dění v zadní části interiéru prostřednictvím systému „GoPro®) a „elektronického zesilování hlasu“ (komunikace se spolucestujícími vzadu prostřednictvím mikrofonu systému handsfree a reproduktorů vozidla).

Přečtěte si také:  Volkswagen a Audi kvůli koronaviru mění svá loga. Naštěstí jen dočasně

Pod kapotu se nastěhovala pětice motorizací. Dva benzínové agregáty o objemu 1.2 TSI (81 kW/110 koní) a 1.4 TSI (110 kW/150 koní) a tři naftové – 1.6 TDI (81 kW/110 koní), dvojice 2.0 TDI (110 kW/150 koní a 140 kW/190 koní). S výjimkou vstupního motoru (1.2 TSI) lze všechny motory nového modelu Touran kombinovat s dvouspojkovou převodovkou DSG. Jedná se o šestistupňové a sedmistupňové převodovky. Kromě počtu převodových stupňů pro jízdu vpřed se obě převodovky DSG vzájemně liší také druhem spojek. Zatímco v sedmistupňové převodovce DSG nalézají uplatnění dvě suché spojky, v šestistupňové skříni pracují spojky v olejové lázni.

prvni-jizda-volkswagen-touran-p2

Krátce jsme se svezli s Touranem s motorem 1.6 TDI a manuální šestistupňovou převodovkou ve výbavě Comfortline. Jak už jsme zmínili výše, ten prostor, který se kolem vás rozprostře po usednutí za volant, je báječný. Z auta je krásně vidět a po dlouhé době musím říct, že ani nijak zvlášť nepřekáží A-sloupek. Volkswagen umí připravit posádce velice příjemné prostředí. Řidič bude spokojený s intuitivním rozmístěním ovladačů a také z velice dobře tvarovaných sedaček, které zcela jistě ocení také spolujezdec, ale vzadu už možná obzvláště dospělé osoby budou při delší cestě protestovat. Najdete tu totiž trojici samostatných sedaček v poněkud menším rozměru. Usadit se tak na delší výlet alespoň trochu pohodlně bude oříšek. Jinak ale budete nadšení z nepřeberného množství přihrádek, odkládacích prostor a nenápadných držáků.

Po nastartování nás příjemně přikvapila míra odhlučnění auta. I když bylo opravdu studené ráno, kdy teploty padaly pod bod mrazu, Touran se nijak zvlášť nepříjemně neprojevoval. Pochvalu zaslouží příjemné nastavení podvozku. Na předních sedadlech nebudete o spoustě výmolech a dírách ani vědět. Na těch zadních, jak už to u podobných vozů bývá zvykem, nějaké to poposkočení například při přejezdu zpomalovacího pásu cítit bude. Není to ale rozhodně nic hrozného. Dokonce i v zatáčkách si je Touran poměrně jistý, karoserie se nijak zvlášť nenaklání.

I když bylo řazení přímé a hladké, pro takový druh auta bychom si asi přeci jen vybrali DSG. Námi zkoušené motorizaci jako by chyběl dech a chuť do polykání kilometrů. Motor odevzdává nejvyšší výkon od 3200 do 4000 ot./min, maximální točivý moment 250 Nm je k dispozici od 1500 do 3000 ot./min. To jsou sice sama o sobě slušná čísla, ale pocitově se motoru prostě nechce. Je lepší si ho podržet v otáčkách kolem 2500, pak se vám odvděčí trochou té chuti po zátahu.

Přečtěte si také:  Koncern Volkswagen kvůli koronaviru přestává vyrábět. Ukončí i výrobu škodovek

Velmi nízká je však podle očekávání průměrná spotřeba paliva. Podle technických dokumentů má motor 1.6 TDI v kombinaci s mechanickou převodovkou kombinovanou spotřebu jen 4,4 l/100 km. My jsme na nového Tourana měli jen několik desítek minut, rozhodně jsme ho nešetřili a i přesto, že venku mrzlo, nám palubní počítač nakonec ukázal průměrnou spotřebu 6.9 litru.

Jak jistě víte, výbava Comfortline patří mezi ty nižší, ale i tak nabízí vše důležité. V základu najdete v autě například bezpečnostní systém Front Assist, množství airbagů včetně těch hlavových, veškeré bezpečnostní systémy které dnes tak potřebujeme, ale také automatickou klimatizaci nebo dešťový senzor. Tato výbava v kombinaci s námi testovaným vozem budoucí zákazníky vyjde na 615 900 Kč. Pokud si budete chtít připlatit za vyšší výbavu Highline, připravte si 645 900 Kč. Základní verze s nejmenší (benzínovou) motorizací 1.2 TSI s manuální převodovkou startuje na částce 555 900 Kč a z opačné strany nejsilnější dvoulitrová nafta s šestistupňovým automatem a výbavou Highline vyjde na 717 900 Kč. Kompletní ceník je k nahlédnutí ZDE.