Moderní doba velí zmenšovat, Volkswagen jde nyní proti proudu. Zvětšuje. Mluvím o motoru v novém pick-upu Volkswagen Amarok, ten totiž vyměnil čtyřválce za šestiválce a aktuálně vstupuje na český trh.
Volkswagen Amarok má již docela dlouhou tradici, vždyť poprvé se objevil v roce 2010. Automobilka se v jeho modernizované verzi rozhodla zaútočit na řidiče SUV a tomu ladění auta přizpůsobila. Z prapůvodně pracovního auta udělal Volkswagen auto běžné denní potřeby.
Stále ale Amarok stojí na žebřinovém rámu a podvozek je řešen s ohledem na to, že jde o vůz typu pick-up, který si lidé a firmy stále kupují i na odvoz materiálu. Na zadní nápravě tak lze nalézt odpružení listovými pery. To se nabízí ve dvou verzích: „light duty“ a „heavy duty“. První verze je odpružena 2+1 listovým perem, druhý 3+2. Rozdíl je pak také samozřejmě v užitečné hmotnosti, která se v závislosti na verzi liší přibližně o jeden metrák. Maximální užitečná hmotnost pro light duty je 910 kg, pro heavy duty jde o 1 053 kg. Nákladová korba má podle zástupců automobilky nejnižší nakládací hranu ve svém segmentu a je také nejširší. Europaletu na ni lze naložit i na šířku (délka: 1 555 mm, šířka mezi podběhy: 1 222 mm, šířka: 1620 mm). Aby byl výčet kompletní, sluší se dodat že za auto lze zapřáhnout brzděný přívěs s hmotnosti až 3,5 tuny.
V nové verzi se drobně proměnil design, změny jsou to ale opravdu spíše kosmetické. Pokud se zadíváte na přední část, můžete si všimnout nového přední nárazníku s hranatými a výše umístěnými mlhovými světlomety. Nová, více chromová (více chromu = vyšší výbava) maska chladiče. Nárazník díky svému novému zkosení ve své spodní části zvýšil nájezdový úhel o 1,5° (o tom více později). V nabídce přibyly dva nové matné laky. Pozměněn byl také interiér, který se ještě více přiblížil osobním modelům značky, včetně nového infotainmentu s poměrně bohatými možnostmi konektivity.
Volkswagen Amarok V6 se prý pokusí přetáhnout lidi ze segmentu SUV. Pro tyto účely dostal zcela nový motor s šesti válci do V. Prapůvod má v Audi Q7, pro potřeby terénního pick-upu však musel být přepracován. Změnil se úhel jeho umístění, očekávají se mnohem větší boční náklony, prudké sjezdy i výjezdy než u Q7. Byly také odděleny chladící okruhy pro hlavy válců a pro klikovou skříň a dostal nové plně variabilní čerpadlo. Vyměněno bylo také turbodmychadlo, které je typu VTG s elektrickým naklápěním lopatek a plnícím tlakem až 3 barů. Interval výměny oleje byl prodloužen na maximálních 40 tisíc kilometrů.
Jde o jediný motor v nabídce, vybírat lze z různě výkonných verzí zahrnujících 120 kW (bude později), 150 kW (500 Nm) a 165 kW (550 Nm). Motory lze spojit s pohonem zadních nebo všech kol a s manuální šestistupňovou nebo automatickou osmistupňovou převodovkou (s hydrodynamickým měničem).
Také v případě pohonu všech kol je možné si vybrat, k dispozici jsou dva. Stálý, který je zajišťován pomocí samosvorného diferenciálu Torsen, a nebo přiřaditelný s jízdními režimy Low (redukce) a High (běžná jízda). V obou případech si lze připlatit za zadní uzávěrku diferenciálu, ostatní diferenciály se ovládat nedají.
Pro jízdu v terénu je tak Volkswagen Amarok vybaven nejen pohonem všech kol, ale také jízdním režimem „Offroad„, který upraví chování auta. Zvýší citlivost plynového pedálu, upraví nastavení ABS, stabilizačního systému i převodovky. Samočinně také aktivuje asistenta sjíždění kopců, který sám přibrzďuje jednotlivá kola, aby se při brzdění z kopce neblokovala.
Pokud by však šlo jen o tyto drobnosti, moc daleko by Amarok mimo silnici nedojel. Pro náročnější využití v terénu jsou důležité nájezdové úhly, které jsou vpředu 29,5° a vzadu 18°, přechodový úhel 15,6° nebo světlá výška, jenž činí 192 mm. Mohl by vás zajímat také údaj o brodivosti, ten mají všechna provedení shodných 500 mm.
Samostatnou a velmi zajímavou kapitolou jsou kola. I tady se jasně ukazuje, že také v tomto případě myslel Volkswagen nejen na pracovní určení stroje, ale také na styl. Amarok může obouvat kola od 17 až do 20 palců. Ani s těmi největšími koly ale naštěstí nedostane úplné „šlupičky“, bude obouvat pneumatiky 255/50 R 20. Novinkou je systém kontroly tlaku s možností zobrazení stavu nahuštění u každého z kol.
Je čas jít se svézt. Vyzkoušeli jsme na pár desítek kilometrů běžné silnice, ale i lesní cestu a její okolí. Na běžné silnici se Amarok chová až nečekaně klidně, zdaleka na něj nemá ani Nissan Navara, který od listových per přešel (pouze ve verzi Double Cab) k zavěšení s klasickými vinutými pružinami. Na korbě jsme nic neměli, takže byla zadní náprava nezatížená, přesto neodskakovala a poslušně se držela asfaltu. Nerozhodil ji ani nekvalitní povrch. Samozřejmě, že rozdíl mezi chováním nějakého SUV a pick-upu stále znatelný je, přesto je Amarok velmi jistý a komfortní.
Cesta nás zavedla také na dálnici, kde se projevilo několik dalších faktů. Amarok je tichý, je velmi dobře odhlučněn. Do interiéru se – i přes přítomnost terénních pneumatik – nedostávaly žádné nepříjemné zvuky. Také aerodynamický hluk či zvuk motoru jsou prakticky na úrovni „běžných vozů“. Příjemná je směrová stabilita v dálničních rychlostech a fakt, že 130 km/h působí subjektivně pomalejším dojmem.
Vyzkoušeli jsme nejsilnější motor z nabídky, 160 kW/224 koní s 550 Nm točivého momentu. Tah motoru je velmi slušný, převodovka sází kvalty jeden za druhým, a parádní zátah auta vážícího 2,1 tuny doprovází příjemný brumlavý zvuk. Pokud by výkonu přeci jen nebyl dostatek, je tu ještě funkce „overboost“. Ta umí krátkodobě (na 10 sekund) zvýšit výkon motoru na 180 kW (točivý moment zůstává beze změny). Overboost je funkční mezi 50-140 km/h a mezi jednotlivými aktivacemi overboostu musí být minimálně 5sekundová pauza. Kombinovanou spotřebu u této verze udává automobilka do 8 l/100 km, testovací trasa však nebyla relevantní k posouzení jakékoliv hodnoty spotřeby, musíme si počkat na klasický test.
Volkswagen Amarok nám udělal radost, protože místo neustálého změnšování motorů si ten svůj naopak zvětšil. Navíc opravdu znatelně, přibyl totiž litr objemu a dva válce. Větší motor = větší výkon = vyšší cena. Tenhle pick-up není z nejlevnějších, podle zástupců automobilky vlastně ani nechce být.
Výbavová linie Highline s motorem 150 kW/204 koní vyjde na 1 128 008 Kč, s motorem o výkonu 165 kW/224 koní stojí 1 157 625 Kč. Na vrcholu nabídky stojí Amarok V6 Aventura s výkonem 165 kW/224 koní, který lze pořídit za 1 393 990 Kč. Později bude nabídka rozšířena o verzi s výkonem 120 kW/163 koní a možnost volby manuální převodovky pro všechny motorizace.
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5484″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]