Toyota zahajuje prodej nové generace modelu Camry. Nabízí se opět pouze s hybridním pohonem, ale dostala jeho nejnovější pátou generaci. My jsme auto vyzkoušeli v rámci prvních jízd.
Má na co navazovat…
Toyota Camry je autem, jehož historie je mnohem delší, než by se mohlo zdát. Poprvé se objevila už v roce 1982, přičemž v první a ve druhé generaci byla prodávána pouze „doma“ na japonském trhu. Teprve až třetí generace, která přišla v roce 1991, byla vyvíjena s tím, že se podívá i do dalších zemí a hlavně na další kontinenty. A to se také stalo. Toyota Camry se pak postupně stala nejprodávanějším autem ve své kategorii USA po dobu 22 let bez přestávky.
Na celém světě se prodalo už více než 21 milionů kusů, k čemuž od roku 2018 opět po docela dlouhé pauze přispívá i Evropa včetně České republiky, kde se ročně prodá přes 200 aut. Mimochodem, v posledním roce se Toyota Camry začala hojně objevovat i mezi pražskými taxikáři, kam jich české zastoupení automobilky dodalo na dvě stě padesát.
Nová Toyota Camry se představuje. Do ČR přijede koncem léta s hybridním pohonem
Vylepšená
Aktuální devátá generace stojí na podvozkové platformě TNGA, kterou využívala i předchozí osmá generace. Dostala ovšem zcela novou přední i zadní část včetně kompletně přepracované grafiky světlometů. V případě předních světlometů nabízí Camry dvojici provedení – základní LEDky pro nižší výbavy a designově zajímavější LEDkové světlomety pro vyšší výbavy. V žádné z výbav však nemohou být ani za příplatek LED Matrix světlomety. A to je škoda. Zajímavé také je, že zadní světlomety využívají ještě i klasické žárovky, které tvoří blikače.
Devátá generace je spíše velkou evolucí té osmé, není to žádná revoluce. Nabízí podobný profil, ale má více zkosené A-sloupky. Změnil se i tvar klik dveří, jiné jsou dešťové kanálky kolem čelního skla i umístění stěračů, které nyní v klidovém stavu překrývá kapota. Novinka má stejný rozvor náprav jako předchozí generace, přesto na délku naměříme celkově o 35 mm více (+30 mm vpředu a +5 mm vzadu). Mohou za to prodloužené přední i zadní převisy. Přesto Camry nepůsobí nijak přehnaně „natáhnutě“.
Výrazných změn jsme se dočkali také v kabině. Interiér už na první pohled působí moderněji, přesto je tu naštěstí stále spousta fyzických ovladačů, kterými může posádka auto a jeho výbavu ovládat. Ovladač má vyhřívání i odvětrávání sedadel, kompletní ovládání klimatizace, jízdní režimy, ale třeba i kamerový systém nebo elektricky ovládaná roleta na zadním okně atd. Přes displej tak budete ovládat hlavně věci, které souvisejí s infotainmentem.
Nechybí ani armáda asistenčních systémů, včetně těch aktivních. V případě nové Toyoty Camry bychom chtěli například pochválit aktivní vedení v jízdních pruzích, které zpravidla funguje jemně a s řidičem se o volant nepřetahuje. Bohužel ale neumí rozpoznat práce na silnicích a dočasné žluté čáry, takže se s řidičem auto při přejíždění do provizorní trasy pere. Jakmile je ovšem značení bez problémů a komplikací, auto si jen hlídá svou pozici na silnici a pokud byste začali čáru přejíždět, vrátí se auto automatiky zpět.
I tak jsou tu ale asistenty, které život na palubě otravují. Mluvíme hlavně o upozorňování na překročení maximální povolené rychlosti. To se ozve vždy, když překročíte aktuálně povolenou maximální rychlost, kterou má aut v databázi navigačních map neb o kterou si přečte na značce. Dá se to deaktivovat (přes kapličku budíků, není to úplně složité, ale zdržuje to), ale musíte to dělat po každém novém startu. Otravné je i hlídání řidičovy pozornosti. Kamery, které jsou uprostřed volantu na sloupku totiž řidiče neustále monitorují a když zjistí, že se řidič nedívá před sebe, auto začne opět pípat a v budíkách (jejich šablony zobrazení si řidič může také kompletně upravit, neplatí pro nižší výbavy) se zobrazí hláška o řidičově nepozornosti. Pokud se budete za jízdy bavit se spolujezdcem a budete se na něj otáčet, bude vám tento systém pípat prakticky pořád.
„Pracant“
V rámci prezentace novinky padlo k tomuto autu několikrát slovo „pracant“. Nebylo ale myšleno tak, že by mělo jít o auto, které bude jeho majitel používat na stavbě nebo snad pro převoz dřeva a podobně, ale jako auto, které bude sloužit pro práci. Vzhledem k tomu, že jde o klasický tříprostorový sedan, hodit se bude pro ty, kteří zejména převážejí lidi, nikoliv však často náklad. Ideální tak bude právě hlavně pro taxikáře nebo další společnosti zabývající se přepravou osob.
Nejen kvůli tvaru karoserie, ale i kvůli malému vstupnímu otvoru do kufru se nebude příliš hodit pro rodiny nebo aktivní lidi. Kufr je sice poměrně velký (524 litrů), ale kvůli tomu, že jde o sedan, do něj spoustu věcí nenaložíte (například jízdní kolo). Nabízelo by se tedy, že si koupíte střešní nosič a budete jej vozit na něm, případně na tažném zařízení. Ani jedno ovšem není možné, protože střecha se u Camry nedá zatížit a tažné zařízení se nenabízí.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Na zadních sedadlech je místa spousta, se svými 180 cm jsem se tu cítil komfortně, ale například ve Škodě Superb je místa stále víc. V nejvyšší výbavě mohou zadní cestující využívat multifunkční ovládací panel v zadní loketní opěrce. Pomocí toho lze ovládat například přehrávání hudby, nastavení teploty nebo stahování okenních roletek. V nejvyšší výbavě je také prémiový audiosystém JBL, který hraje o poznání lépe než ten základní.
Jen hybrid a předokolka
Stejně jako osmá generace, nabízí se i ta devátá v Evropě pouze s hybridním pohonným ústrojím. Jde však o nejnovější pátou generaci systému, kterou Camry dostává jako první. V rámci toho je tu velká spousta nových komponentů, kterými jsou lithium-iontová baterie, převodovka (ta je navíc lehčí a její volič je velký a mechanický), elektromotory i invertor. Hybridní ústrojí kombinuje elektromotor s 2,5litrovým čtyřválcovým atmosférickým motorem, planetovou (tzv. bezestupňovou) převodovkou e-CVT a s pohonem předních kol. Čtyřkolka, naftový motor nebo třeba šestiválec v nabídce (v Evropě) nejsou.
Je to ovšem pohonné ústrojí, které funguje parádně. Technické údaje prozrazují, že celkový výkon je 169 kW/230 koní a točivý moment vrcholí 300 Nm (samotný spalovací motor má 137 kW/186 koní a 221 Nm). Pokud budete potřebovat vystřelit ze semaforů, dostanete se na stovku za 7,2 sekundy a pokračovat budete moci až ke 180 km/h, kde leží elektronický omezovač rychlosti.
Spíše, než tyto absolutní výkony, potěší pružnost auta, protože ta je opravdu parádní. Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu okamžitě znamená reakci a zrychlování. Souvisí s tím ovšem i typický projev planetových převodovek, že pokud sešlápnete plynový pedál výrazněji nebo „až na zem“, vytočí převodovka motor do vysokých otáček a v těch zůstane. Překvapivě to ale v tomto případě není tak úplně otravně, jako to bývalo dříve. Jakmile plynový pedál opět uvolníte, otáčky klesnou. Nejčastěji se při klidné jízdě bude motor takřka neslyšně převalovat někde nad volnoběhem.
Tomu pak bude odpovídat i spotřeba paliva. Toyota udává, že v kombinovaném režimu umí nová Camry jezdit za 4,8 – 4,9 l/100 km. My jsme s autem vyrazili z Prahy přes ucpané město do Pece pod Sněžkou a zase zpět, abychom si to vyzkoušeli. Využili jsme přitom cestu, kterou nám nabízela navigace. Ta kombinovala Prahu, dálnici, ale i okresky. Výsledek nás opravdu překvapil, protože při cestovním tempu, kdy jsme splynuli s okolním provozem, jsme se dokonce dostali pod pět litrů na sto kilometrů.
Je komfortní
Toyota Camry se projevem pohonného ústrojí hodí pro běžnou, spíše klidnější jízdu, přestože jakmile pedál plynu přišpendlíte k podlaze, dokáže svou dynamikou mile překvapit. Klidnější jízdě nakonec odpovídá i naladění podvozku. Ten je tu úplně obyčejný, neadaptivní a nenastavitelný, jen s klasickými vinutými pružinami a tlumiči (v obou případech jsou nové a jinak naladěné a nový je i přední stabilizátor).
Jízda v autě je komfortní, přesto projet svižně zatáčku není problém. Potěší, že od kol (základní výbava Comfort má 17″, obě vyšší Prestige a Executive pak 18″) se neozývají žádné rány, a kola se i na větších nerovnostech stále jistě drž podkladu, po kterém jedou. Jízda s Toyotou Camry je tak opravdu jistá, což platí nejen na klikatých silnicích, ale i při velmi rychlém tempu na dálnici.
Jakmile se budete pohybovat v povolených rychlostech (lhostejno, zda ve městě nebo na dálnici) a pojedete konstantě, v autě bude až překvapivý klid a ticho. Diskuze mezi cestujícími tak bude moci probíhat klidným a tichým hlasem.
Nová Toyota Camry startuje v akční nabídce pod jedním milionem korun
Závěr a cena
Toyota Camry je autem, které přiváží mezigeneračně mnohá vylepšení. Ponechala si to, co od ní zákazníci čekají, ale zároveň to dokázala ještě vylepšit. Povedený je hybridní pohon, který nabízí velmi dobrou dynamiku, ale zároveň má nízký apetit. Povedený je také podvozek a v prostorné kabině je při jízdě ticho.
Přesto bychom autu dokázali i pár věcí vytknout. Dokázali bychom si představit delší přední sedáky. Ty totiž končí v polovině stehen a prodloužit se nedají. Dále nemožnost dovybavit auto tažným zařízením nebo střešními nosiči pro použití u aktivních jedinců a rodin, ale hlavně až příliš aktivní některé jízdní asistenty. A nakonec i fakt, že kdykoliv jsme někde zastavili a vypnuli motor, auto zůstalo kromě dveří řidiče zamčené, takže se ostatní cestující nedostali z auta ven pouhým otevřením za kliku, ale museli odjistit zámek.
A co prozradí pohled do ceníku? Například fakt, že nejnižší (akční) cena startuje těsně pod jedním milionem korun s daní. Aktuální akční ceny jsou následující: Toyota Camry Comfort vyjde na 999 000 Kč s DPH, Comfort Business na 1 049 000 Kč s DPH, Prestige na 1 099 000 Kč s DPH a vrcholné Executive, u kterého už je ve výbavě prakticky vše, vyjde na 1 199 000 Kč s DPH. Toyota navíc nabízí rovnou i operativní leasing, včetně tzv. „taxikářské“ varianty, v rámci níž lze za 24 měsíců najet až 180 tisíc kilometrů.