V té šedivé záplavě aut, které jezdí po našich silnicích, je opravdu jen málo značek, které poznáte na první dobrou a bez velkého přemýšlení. Je vám asi jasné, že tu mluvím o Subaru. Jen si vybavte skvělé WRX STI, hravé BRZ nebo báječného rodinného parťáka Outbacka. Jenomže teď na český trh vstupuje novinka, která vlastně spojuje všechny tyhle modely dohromady a celý ten koktejl dozdobí trochou genů z Legacy. Tou novinkou je rodinné kombi nižší střední třídy jménem Levorg.

prvni-jizda-subaru-levorg-p1

Jméno je to zvláštní, ale Subaru ho chytře složilo ze slov Legacy, Revolution a Touring. A to přesně ukazuje, jak báječně je Levorg poskládaný. I když má být tohle auto určeno především pro ty, kteří si v minulosti oblíbili model Legacy, zamilují se do něj i ti, kteří jsou zarytými fandy STI. V Japonsku se technikům podařilo naklonovat trochu dravosti a hravosti do jinak „obyčejného“ kombi. Navíc k tomu přidali tak dobře naladěný podvozek, že se o budoucnost Levorgu vážně nebojíme.

Měli jsme možnost vyzkoušet ho na klikatých okreskách kolem Jablonce nad Nisou, a i když nám počasí dvakrát nepřálo, náramně jsme si odpoledne ve společnosti téhle novinky užili. Jestli právě přemýšlíte, co má za smysl tahat rodinné kombi do kopců a zatáček Jizerských hor, pak vězte, že tady je Levorg přesně ve svém živlu. Nastavení podvozku je totiž skvělé. Nerovnosti, díry a boule filtruje s naprostou jistotou a ani svou práci nedá vědět do kabiny jakýmkoliv hlukem. To zajímavé ale přijde v zatáčkách. Auto má lehce nad 1,6 tuny, jeho karoserie je extrémně tuhá, ale jako by to ani ve vyšších rychlostech a na klikatých okreskách vůbec neexistovalo. Takovou radost, s jakou jde auto za volantem, jsme u běžného auta dlouho nezažili. Nepere se, neprotestuje, dělá přesně to, co mu přes volant a pedály poručíte. I když se zapomenete a do zatáčky vjedete rychleji, Levorg vás nenechá ve štychu. Dá vám decentně najevo, že hmotnost a rychlost se okecat nedá a naznačí nedotáčivost. Jenomže právě díky skvělé komunikativnosti řízení si s tím v pohodě poradíte. Buď stačí sundat nohu z plynu a auto si zatáčku krásně vykrouží a nebo si přibrzdíte, rozhodíte jen lehce zadní část auta a jedete prostě dál. Garantuji vám, že budete mít úsměv na tváři i cestou na chatu.

Přečtěte si také:  Má to benzinový motor, ale nemá to volant, ani kola. Vyzkoušeli jsme JetSurf

prvni-jizda-subaru-levorg-p2

A tohle kvantum legrace zvládne, i když pod kapotou nejsou žádné přehnaně velké motorizace. Subaru nabízí v Evropě Levorg jen a pouze s přeplňovaným benzínovým motorem o objemu 1.6 litru. Jde o klasický čtyřválcový boxer o výkonu 125 kW/170 koní a s točivým momentem 250 Nm. Tato motorizace je propojena výhradně s bezestupňovou převodovkou Lineartronic, která sílu motoru přenáší na všechna čtyři kola. Možná teď přemýšlíte nad tím, proč tu vychvalujeme skvělé jízdní vlastnosti, které se svým způsobem dají označit jako ty, které mají sportovní ambice, když se vzápětí dozvíte, že v nabídce je jen automat. Je to jednoduché. Levorg není k tomu, aby primárně trhal asfalt, jde o praktické kombi. Když si pak ale usmyslíte, že poškádlíte děti nebo si jen uděláte dobrou náladu čistým a ostrým průjezdem zatáčky, můžete si podřadit pomocí pádel pod volantem. Ani do budoucna se ale s přidáním manuálního řazení nepočítá. Subaru původně Levorg v Evropě prodávat ani nechtělo, ale protože auto zaznamenalo v Japonsku obrovský úspěch, automobilka se rozhodla, že to v Evropě zkusí. Aby ale nedošlo ke zbytečnému nárůstu nákladů, nechali tedy v nabídce pouze jedinou motorizaci a jedinou převodovku. Stačí to, funguje to, a navíc je to nádherná ukázka toho, že když si něco děláte „po svém“ a stojíte si za tím, může to fungovat.

Od 125 kW možná nebudete čekat kdo ví jaké zázraky, ale to by byla velká chyba. Vzhledem k tomu, že má motor rozložen točivý moment do opravdu širokého spektra (od 1800 do 4800 ot./min) a navíc dobře naladěnou převodovku, je až neskutečně plynulý. A to je přesně to, co od něj čekáte. Nechcete přece, aby vám při každém silnějším sešlápnutí plynového pedálu manželka nadávala, že se polila kávou, nebo že to s dětmi na zadních sedadlech cukalo. Vůz je navíc skvěle odhlučněn, takže vás zvuk motoru rozhodně nebude nijak otravovat, problém nebude ani od větru opírajícího se o velká zpětná zrcátka.

prvni-jizda-subaru-levorg-p3

I když moc dobře víme, že design je věcí subjektivní, na krátkou chvilku se u něj zastavíme. Nejen v technické části auta se Subaru podařilo namixovat koktejl z praktičnosti, decentnosti a sportovního charakteru. Přesně tyhle vlastnosti se odrážejí především v exteriéru vozu. Z boku auto působí velice štíhle a elegantně, zepředu zase vynikne příbuznost s dravým STI. Přimhouřená světla a nasávací otvor na kapotě nenechají nikoho na pochybách, že ho právě dojel někdo, koho řízení baví, a kdo moc dobře ví, co má v rukách…

Přečtěte si také:  Vzal své Porsche 911 s pohonem všech kol mimo silnici. Do takových míst by se mnozí báli i s SUV

Uvnitř pak jistě uvítáte opravdu dostatek prostoru pro všechny cestující. Snad jen sedačka spolujezdce by se mohla dát nastavit o něco níže. Ale i na onen vyšší posez se dá opravdu rychle zvyknout a není to nic, co by spolujezdci mělo nějak výrazně vadit. Spíše naopak, z auta bude mít dobrý výhled a přesto nad hlavou bude mít dost místa i dlouhán. V interiéru jsou velice dobře namíchány materiály jako lesklý černý plast, kovové dekory a chromové části. Ve výsledku tu tak najdete opravdu kvalitně a příjemně působící prostředí. Posadíte se do pohodlných, v našem případě kožených sedadel, a víte, že tady je vše přesně tak, jak má být.

Nový Subaru Levorg si nás opravdu získal. Dobře vypadá, fantasticky se řídí a ovládá a jeho nastavení je jako z učebnice. Základní cenu Levorgu automobilka nastavila na 759 tisíc korun a to za „základní“ výbavu Trend. Ale nečekejte žádnou „holotu“. Dostanete totiž prakticky plně vybavené auto, kterému nechybí třeba diodová přední světla , 7 airbagů, elektricky ovládaná zrcátka, dvouzónovou klimatizaci, bezklíčkový přístup, litá kola, tempomat nebo 3.5 palcový LCD displej pro multimediální systém Starlink a parkovací kameru. Hodně slušný základ.