Městských SUV je na trhu spousta a tak se není čemu divit, že i automobilky, které je doposud nenabízely, se do tohoto segmentu vrhají doslova po hlavě. SEAT není výjimkou a před pár dny v Čechách oficiálně představil nový model Ateca. Nicméně zákazníci už o novém SUV moc dobře vědí a podle objednávek to vypadá, že se jim také hodně líbí. SEAT má dokonce problém všechny objednávky splnit, protože výroba v Kvasinách nestíhá objednaná auta vyrábět.

prvni-jizda-seat-ateca-p3

Ateca slaví úspěch po celé Evropě. Ve Španělsku je vyprodaná a v Německu čísla objednávek rostou do neskutečných výšin. Už když jsme vezli první kousek ze španělské továrny v Martorellu do České republiky, lidé se otáčeli a několik obdivovatelů dokonce vytáhlo fotoaparát. Ateca je totiž designově velice povedeným autem. Kombinuje ostré hrany, dostatek prostoru a atletický vzhled.

Stejně jako její koncernový příbuzný Volkswagen Tiguan, patří i SEAT Ateca mezi kompaktní SUV a stojí na modulární koncernové platformě MQB. I když jde spíše o městského společníka, neztratí se ani v slabším terénu. Světlá výška auta je v provedení s pohonem všech čtyř kol 4Drive 189 mm. V provedení s hnanou pouze přední nápravou je to 176 mm. SEAT Ateca splňuje definici názvu kompaktní SUV, když měří na délku 4 363 mm, na šířku 1 841 mm a na výšku 1 625 mm. Rozvor náprav je 2 630 mm.

Během české premiéry jsme dostali příležitost vyzkoušet Atecu v terénu v areálu Vědeckotechnického parku CAVD (Centrum aplikovaného výzkumu Dobříš) v brdských lesích. Toto místo dříve sloužilo především k vojenské ochraně Prahy a po vojsku je tu několik pozůstatků v podobě panelových cest, bunkrů a různých ramp. To vše jsme s Atecou projeli a nevynechali jsme ani lesní cesty plné kamení a kořenů. Pro Atecu je na takových cestách jediným limitem výběr pneumatik. Věříme, že pokud by obula ty určené do terénu, jistě by si poradila i s náročnější výpravou za divokým dobrodružstvím.

prvni-jizda-seat-ateca-p2

My jsme ke krátké testovací jízdě dostali model s pohonem všech kol 4Drive, automatickou převodovkou DSG a dvoulitrovým TDI pod kapotou. Právě tato kombinace bude pro případ terénních výletů vůbec tou nejlepší. Výkon 190 koní a točivý moment 400 Nm si poradí prakticky s každou situací. Auto nemá tendence se výrazněji naklánět a je z něj cítit jistota na silnici i v terénu. Při výjezdu na jednu z bývalých vojenských ramp nám však přišlo, že převodovka zbytečně dlouho přemýšlí jaký stupeň zařadit. Stačilo však do hry zapojit pádla pod volantem a problém byl vyřešen. Ani při svižnější jízdě lesem v autě nic nevrzalo a nebouchalo. Přestože Ateca obouvala 19″ kola, jízda byla opravdu plynulá a pohodlná. Snad jen při přejetí velkých kořenů si lehce poodskočila záď auta, ale tomu se vyhnout nejde.

Design modelu Ateca je naprosto nezaměnitelný. I jako SUV se typický designérský styl značky SEAT vyznačuje kombinací dynamiky a funkčnosti. Mnoho desingových prvků, jako jsou prolisy na kapotě nebo ostrou boční hranu známe už z modelu Leon.

SEAT si pro model Ateca připravil i některé nové prvky výbavy. Nově tak disponuje třeba bezklíčkovým startováním, bezdotykovým ovládáním pátých dveří tzv. „virtuálním pedálem“, tedy systémem, který pomocí podkopnutí nohy pod zadním nárazníkem otevře víko zavazadelníku, jehož objem je 510 litrů ve standardním uspořádání nebo 485 litrů ve verzi 4Drive. Zákazníci jistě ocení sadu kamer, které dokonce umí hlídat prostor pod předním nárazníkem. Za to SEATu díky, některé obrubníky jsou zbytečně vysoké a odřít si tak nárazník není nic těžkého.

prvni-jizda-seat-ateca-p1

A právě na vydařený kamerový systém auta bychom chtěli upozornit výrazněji. Disponuje totiž čtyřmi kamerami v masce chladiče, v zadním nárazníku a v krytech obou vnějších zpětných zrcátek. Kamery pokrývají kompletní oblast kolem vozu. Obraz “z ptačí perspektivy” je zobrazován na displeji a řidiči výrazně usnadňuje manévrování v těsných prostorech. Jeden ze čtyř režimů zobrazování ukazuje přední nebo všechna čtyři kola s liniemi, které naznačují vzdálenost kol od obrubníku. Tím jsou hodnotná kola z lehké slitiny chráněna před poškozením. Dále pak Ateca disponuje parkovacím asistentem 3.0, asistentem pro stav nouze nebo také asistentem dálkových světel.

Pokud nahlédnete do ceníku, zjistíte, že základní verze s litrovým TSI ve výbavě Style startuje na 523 900 Kč. Během podzimu bude k dispozici stejná motorizace, ovšem v nižší výbavě Reference, která bude startovat na 462 900 Kč. V tuto chvíli ale zákazníci sahají spíše po výbavě Xcellence s naftovým motorem 2.0 TDI a pohonem všech kol4Drive, která vyjde na 711 900 Kč.