Opel včera uvedl na český trh nové kombi Insignia Sports Tourer. V rámci toho pozval české novináře, aby se s autem mohli detailněji seznámit. Nechyběli jsme u toho a posadili jsme se za volant nejvýkonnější benzinové verze.
Nová generace verze kombi vlajkové lodi přijíždí výrazně lehčí, prostornější, ale také krásnější. Už není tak bachratá jako předchozí generace. Přidává navíc mnoho moderních prvků výbavy a několik technických fines.
Naživo hezčí než na fotce
Insignia nové generace – a je jedno, jestli liftback Grand Sport a nebo právě kombi Sports Tourer – se mi líbila už na oficiálních fotkách, ale tváří tvář je ještě hezčí. Z určitých úhlů mi sice kombík připomíná některá auta konkurence, ale jako celek vypadá vážně dobře. Snad jen bílá barva našeho auta působila až příliš obyčejně.
Pokud budeme karoserii zkoumat detailněji, všimneme si rafinovaných zákoutí. Asi nejvíce mě zaujala linka táhnoucí se od předního skla, přes spodní část střechy nad dveřmi, kolem zadního okna až do zadních světel. Ale tady se neztratí. Pokračuje ve světlech a stále je plastická, vystouplá.
Interiér sází na jistotu a neliší se od liftbacku. Kapličce přístrojů dominuje digitální palubní displej zobrazující rychloměr a další nezbytné údaje včetně palubního počítače. Otáčkoměr, teplota vody a stav paliva však zůstaly čistě analogové. Řidič může ale sledovat ještě „budík“ teploty oleje a má k dispozici i voltmetr. Insignia nabízí i head-up displej, údaje promítá rovnou na sklo, nepoužívá skleněnou destičku jako například Crossland X. Interiér je přehledný, čistý a celkově příjemný. Oproti minulé generaci obrovský skok kupředu.
Karoserii kombi si zákazník kupuje hlavně proto, že v autě potřebuje alespoň čas od času převážet rozměrnější věci. Mezigeneračně zavazadelník Insignie Sports Tourer vyrostl. V základním uspořádání do něj naskládáte 560 litrů. Nestačí? Po sklopení dělených opěradel zadních sedadel (40:20:40) do roviny vzroste objem až na 1665 litrů. Celková ložná plocha má potom na délku více než dva metry.
Pohon všech kol nemá klasický diferenciál
Opel se pohon všech kol u tohoto modelu rozhodl řešit jinak. Standardně jsou poháněna kola přední nápravy, k nimž se připojuje zadní náprava. Místo klasického zadního diferenciálu ale Opel použil dvě spojky, jež točivý moment mezi obě zadní kola rozdělují. Pohon tak mohou kola zajišťovat nezávisle na sobě a i díky tomu je možné pracovat s nedotáčivostí a měnit ji na příjemně neutrální chování.
U většiny aut to ale funguje přesně naopak. Místo toho, aby se točivý moment na kolo přidával jako tady, tak je kolo naopak brzděno. Toto řešení je řidičsky lepší, ale naopak finančně náročnější. Podle zástupců značky je ale z hlediska provozních nákladů zcela srovnatelné s tím, kdyby tu byl „běžný“ diferenciál.
Za volantem
Je čas vyrazit. Vybíráme si nejvýkonnější verzi z (aktuální) nabídky, kterou je dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec se 191 kW/260 koňmi. Tato verze je standardně spojena s pohonem všech kol i s automatickou osmistupňovou převodovkou. V základní výbavě ale dostala i velké přední brzdiče Brembo.
Motor se po startu projevuje tiše, nedává své „papírové předpoklady“ nijak najevo. Ani po rozjetí se z hlediska akustiky nic moc výrazněji nemění. První výrazné sešlápnutí plynu ale doprovází poměrně dlouhá reakční doba. Motor i převodovka jako by snad přemýšlely, zda jste plynový pedál opravdu sešlápli a chcete, aby auto zrychlilo. A výrazněji ji nezkrátí ani sportovní režim.
Zklamán jsem byl ze spotřeby paliva. Testovací trasa vedla mimo město, vyzkoušeli jsme dálnice a okresní silnice. Drželi jsme si tempo okolní dopravy, ale spotřeba paliva byla kolem 11 l/100 km. A to je na auto vážící něco málo přes 1,6 tuny v relativně běžném tempu hodně.
Potěšil nás ale podvozek, ten byl adaptivní se třemi možnostmi nastavení. I když testované auto obouvalo 20″ disky, na nejkomfortnější režim „Tour“ bylo příjemně poddajné. Nízký profil pneumatik sice adaptivní podvozek FlexRide zamaskovat neumí, ale dokáže ho velmi šikovně potlačit. Normální režim dá díry pocítit, ale přenáší se přes ně tiše. No, a sportovní režim minimalizuje náklony, ale vaše tělo na silnici pozná každý kamínek.
Vlastně mu to ale vadit nebude, protože může sedět v perfektních sedadlech se zdravotní certifikací AGR. Ty jsou za příplatek, ale jde o jednu z těch položek, které byste v ceníku rozhodně měli zatrhnout. Slibuji vám, že pokaždé, kdy si do auta sednete, si budete říkat, že to byly jedny z nejlépe utracených peněz ve vašem životě. Sedadla nabízejí dofukovací bočnice, nastavitelnou délku opěry stehen, vyhřívání, chlazení, ale také masážní funkci. To nejzásadnější ale je, že se v nich opravdu báječně sedí – a to jak u řidiče, tak i u spolujezdce.
Bohatá základní výbava, příznivá cena
Už základní výbava Opelu Insignia je velmi bohatá a zahrnuje například LED denní svícení, LED zadní světla, tempomat, kožený multifunkční volant, manuální klimatizaci, multimediální systém se 7″ dotykovým displejem s Bluetooth handsfree a další.
Ceník nové generace Opelu Insignia Sports Tourer ve verzi kombi začíná pod hranicí 600 tisíc korun. Nejlevnější je verze s benzinovým motorem 1.5 Turbo s výkonem 103 kW, za který chce české zastoupení 594 900 Kč. Nejvýkonnější verze z nabídky, kterou jsme se vozili, se nabízí až ve druhé nejvyšší výbavě Dynamic. Základní cena byla stanovena na 874 900 korun, ale v té je započítán i již jednou zmíněný pohon všech čtyř kol a automatická převodovka. Příplatek za praktičtější karoserii kombi je ve srovnání s liftbackem 25 tisíc Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.