prvni-jizda-alpine-a290-2025-19

První jízda s Alpine A290: I když je to moderní elektromobil, je to pořád tak trochu hot-hatch ze staré školy

Autor: Pavel Srp - Foto: Ondřej Kroutil (Alpine) - 9. 5. 2025


Vypadá sice podobně jako nový Renault 5 E-Tech, ale zdání klame. Alpine A290 je technicky úplně jiné auto. A my jsme se s ním před pár dny poprvé krátce svezli na klikatých okreskách kolem Mostu a je potřeba říct, že přestože jde o úplně nový elektromobil, tak má v sobě geny klasických francouzských hot-hatchů. Jakto? Čtěte dál, vysvětlíme to.

Stejný? Ne, úplně jiný

Když se podíváme na nový Renault 5 E-Tech a nový Alpine A290, jsou si tahle auta hodně podobná. Obě odkazují na legendu z 80. a 90. let minulého století. V obou případech jde o pětidveřový hatchback s retro vzhledem, ale se zcela moderní karoserií, které stojí na podvozkové platformě pro elektromobily AmpR Small. To znamená primárně poháněná přední kola.

Alpine A290 je ale oproti Renaultu 5 E-Tech výrazně širší, nižší a má i jiné nárazníky. Vpředu má navíc přídavné LED denní svícení ve tvaru přídavných světlometů jako u klasických rallye aut (křížek, který je na Alpine A290 už jen designovým doplňkem, odkazuje na přelepená skla světlometů původních rallyových aut, aby se jejich sklo při nehodě nevysypalo). Alpine totiž vlastně s auty pro rallye začal…

prvni-jizda-alpine-a290-2025-21

Zboku zaujme výrazné rozšíření, které se táhne nejen přes nárazníky, rozšířené blatníky až po nástavce prahů. Bylo to potřeba i proto, že se v podbězích ukrývají větší 19″ kola (nabízí se dva designy) a pod nimi větší brzdy, které jsou převzaty ze sportovního kupé Alpine A110. Ty přední mají 320mm kotouče s čtyřpístkovými brzdiči Brembo, zadní mají 280mm kotouče. Vzadu je pak černý sportovně tvarovaný difuzor a výraznější střešní spojler.

Alpina A290 je tak díky těmto všem úpravám větší. V tabulce přidáváme srovnání rozměrů karoserie s elektrickou pětkou:

RozměryAlpine A290Renault 5 E-TechRozdíl
Délka (mm)3 9903 922+68 mm (A290 delší)
Šířka s/bez zrcátek (mm)2 020 / 1 820– / 1 774+46 mm (A290 širší)
Výška (mm)1 5201 498+22 mm (A290 vyšší)
Rozvor náprav (mm)2 5302 540−10 mm (R5 delší)

Uvnitř je to ale úplně jiné auto. Jsou tady sportovní sedadla s opravdu výrazným bočním vedením (nabízejí už v základu vyhřívání), volant s tlačítky jako z Formule 1 (OV pro maximální točivý moment v reálném čase například pro předjíždění, RCH pro úpravu intenzity rekuperace a tlačítko pro změnu jízdních režimů), ale i úplně nový volič automatické převodovky – směr jízdy se volí stiskem tlačítka jako v A110. Palubní deska je členěna horizontálně, přičemž jejím středobodem je displej infotainmentu. Přidalo se i několik designových libůstek jako například lišta na straně spolujezdce, na které se zobrazuje podsvícený název vozu, ale také třeba ambientní osvětlení kabiny a další podobné detaily.

První jízda: Elektromobil Renault 5 E-Tech vypadá skvěle, ale jak jezdí?

Mimochodem, v nejvyšších výbavách GT Premium a GTS jsou sedadla, palubní deska i výplně dveří čalouněné do prvotřídní kůže Nappa v kombinaci tmavě modré a světle šedé barvy. Tahle velmi kvalitní kůže Nappa pochází z Evropy a je zpracovávána šetrným způsobem, k jejímu činění se používají kávové lusky a k povrchové úpravě se používají rostlinné prostředky. Na kožených opěrkách hlavy je pak vyraženo logo Alpine a uprostřed opěradla je vyšitý nápis A290.

Technika

Alpine A290 se nabízí ve čtyřech výbavových verzí a se dvěma verzemi výkonu. Velikost baterie je pro všechny modely A290 pouze jediná: má 52 kWh a podle homologace vystačí přibližně na 380 kilometrů dojezdu. Nabíjí se buď 11kW palubní AC nabíječkou, kdy to z 10 % na 80 % zabere asi tři a čtvrt hodiny, nebo 100kW DC dobíjením, kdy to z 15 na 80 % zabere asi půl hodiny.

Přestože má jeden elektromotor uložený vpředu (pomocný rám je úplně jiný než u pětky), je rozložení hmotnosti velmi blízké ideálu, protože komponenty elektrického pohonu mají hmotnost do 100 kg. Přední náprava tak nese 57 % hmotnosti, ta zadní 43 %. Alpine A290 má navíc nezávislé zavěšení předních i zadních kol, což v této kategorii aut není příliš často k vidění.

prvni-jizda-alpine-a290-2025-20

Nižší verze výbavy A290 GT a A290 GT Premium mají elektromotor o výkonu 130 kW/180 koní a s točivým momentem 285 Nm. To jim umožní zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximální rychlost 160 km/h. Vyšší výbavy A290 GT Performance a A290 GTS, kterou jsme se vozili, má výkon elektromotoru zvýšený na 160 kW/220 koní a točivý moment vrcholí 300 Nm. Díky tomu dokáže auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximálka je o 10 km/h vyšší (170 km/h). Poháněna jsou vždy přes jednostupňovou automatickou převodovku kola přední nápravy.

A ta mohou mít, přestože obouvají 225 mm široké pneumatiky, občas problémy s přenosem výkonu na silnici. I proto si v Alpine připravili tzv. Alpine Torque Precontrol. To je systém, který simuluje samosvorný diferenciál a vylepšuje funkce kontroly trakce už na úrovni elektromotoru, takže pokud by přední kola měla proklouznout, nebudou se přibrzďovat brzdami, ale omezením točivého momentu na elektromotoru. To by mělo být jemnější a plynulejší řešení. Fyzické přibrzďování kol tu ale samozřejmě také je a použije se při výraznějším prokluzu.

Alpine ve spolupráci s Michelinem vyvinul pro A290 na míru úplně nové pneumatiky. Nižší verze výbavy A290 GT a A290 GT Premium mají pneu Michelin Pilot Sport EV, verze A290 GT Performance a A290 GTS pak sportovnější Michelin Pilot Sport S5.

Jak jezdí?

Je čas se svézt. Máme v živé paměti Renault 5 E-Tech, s nímž jsme jezdili přesně týden předtím. Oproti němu má ale Alpine A290 spoustu změn i na podvozku. Kvůli širšímu rozchodu kol tu jsou například jiná (hliníková) ramena na přední i zadní nápravě a tlumiče dostaly hydraulické dorazy. Přepracována byla i geometrie náprav, která je nyní agresivnější a auto by tak mělo lépe zatáčet.

A poznat to je už po prvních několika zatáčkách. Na pohyby volantem totiž A290 reaguje ochotně a rychle mění směr. Je to sice elektromobil, ale hmotnost je těsně pod 1,5 tuny, což vůbec není špatná hodnota. Z auta sice cítíte, že to není žádné lehkonohé městské auto, ale hbitost mu rozhodně nechybí. A nechybí mu ani bezprostřední reakce (speciálně ve sportovním režimu) na pobídky pedálem akcelerátoru.

Sedíme ve 160kW verzi Alpine A290 GTS, tedy v té nejlepší, která se nabízí, a jedeme po klikaté lesní silnici v Krušných horách. Zatáčka střídá zatáčku, utažené vracáky během chvíle střídají dlouhé táhly oblouky a za volantem tohohle auta si cestu překvapivě užíváme. V dlouhých táhlých obloucích se ukazuje jistota podvozku, zatímco v těch kratších a ostrých obratnost. V každém případě má ale tohle auto geny starších modelů Renault Sport a hot-hatchů z 90. let minulého století. Mluvíme o divočejší zadní nápravě, která se dá na ostrých brzdách jednoduše rozhodit tak, aby nasměrovala předek lépe do zatáčky. Zadek totiž dokáže jít po odlehčení překvapivě ochotně a jednoduše do smyku. Stabilizace se tu dá omezit (málo) a nebo vypnout (neoficiálně ale pořád pouze omezit, jen o něco víc), což rozhodně potěší.

prvni-jizda-alpine-a290-2025-14

Jízdu může doprovázet specifický zvuk, který bude vycházet z elektromotorů. Řidiči může pomoci s vnímáním rychlosti, kterou auto jede, protože jinak nemá moc šanci si uvědomit, jak rychle auto jede. A překvapivě to vlastně není úplně špatný zvuk…

Závěr a cena

První seznámení to nebylo úplně dlouhé, přesto nás nechalo ochutnat to, že zábava za volantem může být a bude i u elektrických modelů Alpine. Bude trochu jiná, nebude tak hlučná, ale rozhodně si řízení užijete. Alpine A290 se zdá být jedním z nejzábavněji jezdících elektromobilů současnosti, tím spíše ve své cenové relaci.

A kolik tedy vlastně stojí? Je dražší než Renault 5 E-Tech, což se dá očekávat. V nejnižší výbavě GT se 130kW elektromotorem startuje na 975 000 Kč, za lepší výbavu GT Premium připlatíte na 1 055 000 Kč. 160kW verze GT Performance vyjde minimálně na 1 050 000 Kč a vrcholné GTS stojí od 1 125 000 Kč. V českém ceníku je ještě verze Premiére edition, ale jde o limitovanou edici a už je vyprodaná.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru