Renault Talisman je vlajkovou lodí automobilky a netají se tím, že si brousí zuby i na „prémiovější“ soupeře. V naší redakční garáži zaparkoval již ve dvou variantách – dCi 160 a TCe 150. Jen před pár hodinami byla na český trh uvedena jeho praktičtější verze kombi, která se jmenuje Renault Talisman Grandtour.

Už na první pohled je kombi oproti sedanu praktičtější a svým způsobem elegantnější. Přední části dominují LED denní světlomety tvarované do písmene C. Ta zadní, taktéž LED krásně uzavírají masivní linie celého auta. I v případě použití jen denního svícení, jsou zadní světla rozsvícena stále. Talisman Grandtour má identické rozměry karoserie jako sedan (délka 4865, šířka 1870, výška 1465 a rozvor 2809 milimetrů) a přebírá i jeho dynamické proporce.

Prvni-jizda-Renault-Talisman-Grandtour-dCi-160-EDC-p1

Vnitřní prostor Talismanu je řešen velice přehledně a prakticky. Celá posádka má kolem sebe opravdu dostatek prostoru. Navíc přední sedadla odděluje celkem masivní tunel, takže v případě pracovní cesty s kolegou se nemusíte bát neočekávaných a nepříjemných doteků. V případě kolegyň chápeme, že je to naopak nežádoucí prvek.

Dominantním prvkem interiéru, ale jen v nejvyšší výbavě je 8,7“ vertikální displej umístěný uprostřed palubní desky. Dobře na něj dosáhne jak řidič, tak jeho spolujezdec. Ovládá se s ním díky systému Renault R-Link 2 prakticky vše. Kromě běžných navigačních funkcí, audiosystémů a klimatizace, přes displej můžete ovládat i asistenty řízení jako například kontrolu jízdy v pruzích (LDW), varování při nedodržení bezpečné vzdálenosti (SDW), varování při překročení rychlosti (TSR/OSP) nebo rozpoznávání dopravních značek a upozornění na mrtvý úhel (BSW). Dotykový displej doplňují tlačítka rychlé volby, otočný spínač na středové konzole a přídavné ovladače na volantu. Upřímně, nějak nechápeme tu touhu automobilek ideálně zcela odstranit jakékoliv ovladače a tlačítka. V případě, že budete chtít prostě jen zesílit hudbu, musíte se na displej podívat a najít to správné dotekové místo. To samozřejmě nemá žádnou odezvu, takže vlastně nevíte, jestli děláte přesně to, co potřebujete. Je pravda, že alespoň na nastavení teploty zde ovladače jsou, narozdíl od Peugeotů, ale alespoň ještě jeden na hlasitost by se rozhodně hodil. Naštěstí alespoň pod volantem zůstalo klasické ovládání hlasitosti. Displej tabletu je ke všemu lesklý, takže bude rychle zapatlaný.

Přečtěte si také:  Test BMW 118d (2020)

Prvni-jizda-Renault-Talisman-Grandtour-dCi-160-EDC-p2

Důležitou, ne-li nejdůležitější částí interiéru je v případě Talismanu Grandtour jistě jeho zavazadlový prostor. Z něj budou mít radost všechny velké rodiny, nebo notoričtí stěhovači čehokoliv. Zajímavé ale je, že papírově je objem zavazadelníku u sedanu menší, než u verze kombi. I tak ale v základu totiž nabízí hodně slušných 572 litrů. Pokud sklopíte sedadla, dostanete k dispozici 1681 litrů. Uznejte sami, že s tím převezete i malý cirkus. Je ale potřeba říct, že při sklopení zadních sedadel, což se dá udělat jediným stisknutím tlačítka, vznikne nemalý schod. Po vzoru domácího konkurenta, jde i u Talismanu otevřít zavazadelník kopnutím nohy pod zadním nárazníkem.

Renault Talisman Grandtour přebral všechny pohonné jednotky od výchozího sedanu. Všechny nesou označení Energy, neboť jsou downsizingové, mají přeplňování jedním nebo dvěma turbodmychadly, funkci start-stop, rekuperaci brzdné energie a splňují normu Euro 6. Pod kapotou mohou být dvě benzinové pohonné jednotky Energy TCe 150 (1,6 l/110 kW) a Energy TCe 200 (1,6 l/147 kW), které jsou vybaveny dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou EDC. Dieselové agregáty zastupují tři pohonné jednotky. Energy dCi 110 (1,5 l/81 kW) ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou, Energy dCi 130 (1,6 l/96 kW) taktéž ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou a Energy dCi 160 (1,6 l/118 kW) přeplňovaný dvěma turbodmychadly výhradně ve spojení s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou EDC.

Renault Talisman Grandtour se na českém trhu nabízí v úrovních výbavy Life, Zen, Intens a také v nejvyšší verzi Initiale Paris. Základ Life poháněný výhradně vznětovou patnáctistovkou dCi 110 o výkonu 81 kW pořídíte od 649 900 Kč, přičemž na vás čekají prvky výbavy jako třeba šest airbagů, dvouzónová klimatizace, diody denního svícení, autorádio, poloautomatická parkovací brzda, akustické čelní sklo a litá 16″ kola. Dále nechybí třeba palubní počítač s displejem TFT před řidičem, elektrické ovládání všech bočních oken nebo asistent rozjezdu do kopce.Vyšší úroveň Zen stojí od 719 900 Kč a přidává například elektricky seřiditelná vnější zrcátka, zadní parkovací čidla, bezklíčové odemykání dveří a startování motoru, mlhovky (na přání s přisvěcováním do zatáček) a středovou loketní opěrku. Vůz standardně vyjíždí na 17″ litých kolech. Ve verzi Intens od 759 900 Kč dále dostanete sériové světlomety Pure LED Vision, jakož i elektrochromatické vnitřní zrcátko a přehrávač CD ukrytý v přihrádce před spolujezdcem.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Kia e-Soul (2021)

Prvni-jizda-Renault-Talisman-Grandtour-dCi-160-EDC-p3

Vrcholné provedení Initiale Paris, které jsme s vrcholným naftovým motorem vyzkoušeli, pořídíte od 989 900 Kč, přičemž posádku doslova hýčká třeba čalounění kůží Nappa, řízení všech kol 4Control s adaptivními tlumiči, litá devatenáctipalcová kola, audiosystém Bose, vyhřívání předních sedadel, head-up displej nebo multimediální systém R-Link 2 opatřený 8,7palcovým vertikálním displejem.

Na první dojem auto působí opravdu velkým dojmem. Po pár ujetých kilometrech si na ten pocit zvyknete, ale věříme, že (nejen) něžnější pohlaví by z auta mohlo mít svým způsobem respekt. Nicméně díky velkému množství různých asistentů se opravdu není čeho bát.

Technologie Multi-Sense má v nabídce pět jízdních režimů: Comfort, Sport, Neutral, Eco a libovolně nastavitelný režim Perso. Neodolali jsme a vyzkoušeli jsme hlavně režim Sport. O tom, že Talisman je velice pohodlným a příjemným parťákem na dlouhé cesty nebylo pochyb, tak nás zajímalo, jak se bude tvářit na ostřejší jízdu. Sport se nejdříve projeví tím, že zčervená osvětlení interiéru a z reproduktorů se ozve uměle vytvořený zvuk motoru. To zajímavější ale je, že tenhle kombík trošku ztvrdne, nebojí se vyšších otáček ani rychlejšího průjezdu zatáčkou. Nečekejte nějakou mrštnost nebo ukázkovou agilitu. Ale rozhodně to není žádný vyměklý „Frantík“, s jistotou sobě vlastní vám klidně vykouzlí šibalský úsměv na tváři. K tomu úsměvu dopomůže i řízení všech čtyř kol 4Control. To díky natáčení zadní nápravy pomáhá Talismanu lépe a bezpečněji zatáčet a navíc díky spojení s elektronicky řízenými adaptivními tlumiči je jízda i při dálničních rychlostech velice klidná. Automobilka navíc tvrdí, že Talisman má díky tomuto systému téměř stejný poloměr otáčení, jako malé městské Twingo. 🙂

Cesta to byla ale krátká a na podrobnější pocity budeme sbírat při redakčním testu. Už teď vám můžu prozradit, že Renault Talisman Grandtour se v naší redakci objeví už za chvíli. Pokud by vás k autu něco zajímalo, můžete na nás sypat otázky, na které se pokusíme odpovědět.