prvni_jizda-2024-Renault_Rafale-hybrid

První jízda: Renault Rafale E-Tech full hybrid 200

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, Renault - 9. 7. 2024


Renault má v posledních letech pořádně nabito. Představuje nové modely jako na běžícím páse. Ten nejnovější na českém trhu a na českých silnicích je stylový Rafale. My jsme jej pořádně prozkoumali a poprvé se s ním svezli.

„Déčkový“ stylový crossover

Renault Rafale je úplnou novinkou, kterou francouzská značka v nabídce nikdy neměla. Jde o stylový crossover s karoserií typu SUV-kupé, který vstupuje do poměrně nabitého D-segmentu. Tady se Renaultu nikdy tak úplně nedařilo, úspěšný byl vždy hlavně v malých autech segmentů B a C. Už jen od pohledu teď ale zaujme spoustu potenciálních zákazníků.

Rafale totiž přijíždí s typickým, ale opět inovovaným designovým jazykem značky Renault a také s podobnou karoserií, kterou nabízí také menší Arkana. A o tu je mezi zákazníky poměrně velký zájem. Přední části dominuje maska chladiče, která je z čelního pohledu černá, ale pokud se podíváte z boku, její vnitřní výplň je modrá (u všech barev karoserie). Po stranách jsou LED světlomety, které mohou být vybaveny funkcí LED Matrix s 20 segmenty pro každý světlomet.

prvni_jizda-2024-Renault_Rafale-hybrid-zezadu
Renault Rafale a hrad Kost

Zboku vyniknou hlavně velká kola, výbavy Techno i Esprit Alpine mají dvacítky (jen se liší designem), chystán verze Atelier Alpine, která bude vyhrazena výhradně pro 300koňový plug-in hybrid (ten se k zákazníkům dostane na konci letošního roku), má jedna dvacítky. Větší ani menší kola si ani na jednu z výbavových verzí objednat nemůžete. Zezadu zaujme poměrně velký spojler nad sklem, ale také vzhled i grafika světlometů (inspiraci si prý designéři vzali u čínské hry tangram), kterým samozřejmě nechybí dynamický ukazatel směru. Zajímavé je, že třetí brzdové světlo není na vrchu skla, ale v jeho spodní části.

Kabina je podobná současným modelům, ale displeje mají novou grafiku. Zobrazení obou z nich je parádní, mají jemnou grafiku a skvělou čitelnost i na ostrém slunci. Potěší i jejich rychlost a odezva na stisk. Renault navíc v interiéru nechal některá fyzická tlačítka, nesoustředil veškeré ovládání jen do dotekového displeje. To si rozhodně zaslouží chválu.

A chválu si zaslouží také za tlačítko „My Perso“ nalevo od volantu. To totiž aktivuje jízdní nastavení asistentů, které si lze nastavit v Menu infotainmentu. Tam si nastavíte, jestli chcete upozorňovat na překročení rychlosti, aktivně vést v pruzích, upravovat automaticky rychlost v adaptivním tempomatu a podobně. Nemusíte tak každou funkci, kterou při jízdě nepotřebujete nebo dokonce nechcete, vypínat po jednom. Tlačítko stačí dvakrát stisknout a je to.

Můžete ho ovládat i hlasem, ale neumí česky

Renault už nějakou dobu využívá vestavěný infotainment Google Automotive Services. V rámci toho tak můžete na palubě auta využívat všechny služby, které Google nabízí, včetně navigování s dopravní situací v reálném čase, streamování hudby a podobně.

Protože je Google technologický gigant, umožňuje v autě podobně jako v telefonech i hlasové ovládání. A tady nastává maličký problém. Asistent Google totiž v autech ještě neumí česky, takže s ním musíte komunikovat v jednom ze světových jazyků, což čeština není. Ptali jsme se zástupců Renaultu a ti potvrdili, že česky auto umět bude, ale nedokázali prozradit kdy. Bude záležet na tom, jak rychle Google češtinu dokáže zpracovat. Tolik používaný ChatGPT ale Renault Rafale nemá, připravený ale je pro nejnovější modely Renault 5 a Renault 4. I tak by hlasové ovládání od Googlu mělo umět až 70 příkazů, přičemž některé z nich jsme si vyzkoušeli. „Hey Google, I am hot,“ řekli jsme. Přestože přepis na displeji vypadal stejně jako samotné oslovení, asistentka odpověděla, že „se můžeme jít vykoupat“ a následně dodala, jestli nás má navigovat na nejbližší koupaliště. Když ale tuto frázi použijete ve škodovce, jejíž infotainment je v angličtině, teplotu sníží. U Renaultu ale bude lepší rovnou říct, že má snížit nebo naopak zvýšit teplotu. Tomu totiž bez problémů rozumí.

200 hybridních koní

V současnosti je Renault Rafale v nabídce jen s jednou motorizací. Jde o 200koňový full-hybrid s pohonem předních kol a automatickou převodovkou, který známe z modelu Renault Espace. Už byl ale představen i 300koňový plug-in hybrid s pohonem všech čtyř kol (na zadní nápravě bude druhý elektromotor, nepůjde o mechanickou čtyřkolku), jehož ceny budou odhaleny v září a k prvním zákazníkům se auta dostanou koncem roku.

Test Renault Espace E-Tech full hybrid 200 (2024)

Hybridní verze je už druhou generací renaulťáckého hybridu. Kombinuje elektromotor s výkonem 50 kW/68 koní a točivým momentem 205 Nm na přední nápravě a k tomu turbodmychadlem přeplňovaným tříválec 1,2 TCe s výkonem 96 kW/130 koní a točivým momentem 205 Nm. K tomu je tu také startér-generátor s výkonem dalších 25 kW/34 koní a točivým momentem 50 Nm. Celkový výkon pohonného ústrojí je 147 kW/200 koní a točivý moment 410 Nm.

A to znamená i docela slušnou dynamiku. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 175 km/h. Absolutní dynamika ale není to, co vás hlavně zaujme, tím je naopak pružné zrychlení. Auto reaguje na pohyb plynovým pedálem opravdu rychle a díky poměrně silnému elektromotoru také překvapivě rychle akceleruje. Pružnost je opravdu parádní, stejně jako odhlučnění motoru. Vlastně skoro ani nepoznáte, že jde o tříválec. Jen škoda, že na hrubém asfaltu se do kabiny docela dost dostává hluk od pneumatik, na kvalitním asfaltu ovšem nikoliv.

Kritiku ale budeme směřovat k brzdám, protože jejich nástup je možná až příliš rychlý a i když se brzdového pedálu jen zlehka dotknete, auto zpomaluje velmi výrazně. Potom už se intenzita brzdění se vzrůstající silou působící na pedál příliš znatelně nezvětšuje. Nenašli jsme ani jednoduché změnění intenzity rekuperace. Páčky na volantu slouží pro manuální řazení a na voliči automatu (na pravé straně na sloupku řízení) jsou pouze režimy pro jízdu vpřed, vzad, neutrál a parkovací režim.

prvni_jizda-2024-Renault_Rafale-hybrid-Lukas_Parizek
Renault Rafale a akrobatické letadlo, které pilotuje akrobatický pilot Lukáš Pařízek. Ten je ambasadorem značky Renault v České republice.

Renault Rafale měří na délku 4710 mm a jeho provozní hmotnost je 1,7 tuny, přesto je až překvapivě hbitý a obratný. Pomáhá tomu nejen vcelku rychlý převod řízení, ale také natáčení kol zadní nápravy. Ta se ve vyšších rychlostech otáčejí stejně jako ta přední až o 1°, v nízkých rychlostech je to naopak proti směru těch předních a dokonce až 5°. Rafale má tak prakticky stejný poloměr otáčení jako maličké Clio.

Podvozek je dvacítkách poměrně tuhý, auto poměrně značně kopíruje terén. Verze Techno a Esprit Alpine mají standardní neadaptivní tlumiče, ale pro chystanou výbavu Atelier Alpine, která se stane vrcholem nabídky, se chystá úplně nový adaptivní podvozek, který bude spolupracovat také s kamerou za čelním sklem. Ta bude mít za úkol mapovat terén před autem (až do 25 metrů), reagovat tak na nerovnosti, díky a podobně a podle toho v reálném čase upravovat tuhost tlumičů, aby auto nerovnost přejelo co nejkomfortněji. Podobnou funkci mají třeba modely DS Automobiles.

Cena

V České republice startuje Renault Rafale ve výbavě Techno na částce 999 900 Kč s DPH. Vyšší výbava Esprit Alpine je o rovných 100 tisíc dražší. Kompletní ceník platný k 1. červenci 2024 je ke stažení zde. Plug-in hybridní 300koňová verze, která bude mít stejný základ benzinového tříválce, ale s jiným turbodmychadlem a výkonem 150 koní (celkově 300 koní, tedy o 100 koní víc než má hybrid), dostane ceník v září.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru