Peugeot od začátku ledna přijímá objednávky na nejstylovější model ve své nabídce. Peugeot 408 si zatím objednala asi stovka zákazníků, aniž by jej viděli a jeli v něm. My jsme se s ním seznámili poprvé včera, krátce jsme se posadili za volant výkonnější z plug-in hybridních motorizací.
Naživo vypadá skvěle
Hned na první pohled poznáte, že tohle je moderní Peugeot, protože používá všechny současné designové prvky aktuálních modelů. Vpředu jsou světlomety s typickými „zuby“ (Peugeot to prezentuje jako: „přední světelný podpis ve tvaru tesáků“), mezi nimiž se hrdě vypíná maska chladiče s velkým logem. Na zádi nechybí světlomety s typickým světelným podpisem.
Co je ovšem oproti ostatním modelům značky zcela jinak, to je tvar karoserie. Peugeot o 408 říká, že je to liftback, ale karoserie v sobě míchá tvary liftbacku, crossoveru i módních SUV-kupé. Zajímavým prvkem jsou velká loga značky na předních bočních dveřích, ale čistě subjektivně si myslím, že je to zbytečné a vyvolává to ve mně dojem dodatečné úpravy hrdého majitele Peugeotu.
Čtyři sta osmička vychází z Peugeotu 308, s nímž sdílí techniku. Oproti němu má však o čtyři centimetry vyšší světlou výšku a o 55 mm je delší i rozvor náprav (2787 mm). Na délku naměříme celkem 4690 mm, což je o 51 mm více než kombíku 308 SW. Se sklopenými zrcátka je auto široké 1859 mm a na výšku je to 1480 mm.
Pro běžného Evropana je v interiéru dost místa
Posed za volantem je o něco vyšší, než bych si představoval, ale sedadlo už níž nejde. Volant jde ale k tělu přitáhnout příjemně blízko. Volant je, jak jsme v moderních peugeotech zvyklí, opět velmi malý. Důvodem je řešení iCockpit, které nahrazuje klasickou kapličku přístrojů a head-up displej do jednoho. Výhradně digitální kaplička přístrojů je totiž umístěna až na vrchu palubní desky, a aby na ni řidič dobře viděl (což se ne vždy daří), je volant co nejmenší, aby ve výhledu nepřekážel.
Měřím 180 cm a na předních i zadních sedadlech jsem měl do všech směrů místa dostatek. Mít však o několik centimetrů víc, možná už bych se hlavou o strop dotýkal. Vpředu je to lepší než vzadu, ale právě vzadu musel Peugeot udělat panty výklopných pátých dveří trochu jinak. Kvůli tomu jsou vzadu na konci střechy vidět dvě (na každé straně jedna) „boule“, v nichž jsou ukryty. Celkový design to ale nekazí, vlastně to nevypadá vůbec špatně a doplňuje to elegantní spojler na pátých dveřích.
Prostorný je i kufr, do něhož je díky výklopným pátým dveřím dobrý přístup. V základním uspořádání má objem 536 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel objem vzroste až na 1611 litrů. Kufr je ale dlouhý, takže pokud vám něco uteče až k sedačkám, s největší pravděpodobností si ušpiníte kalhoty.
Palubní deska je dobře známá z 308. Její dominantou je multimediální systém, jehož grafika konečně umožňuje lepší ovládání, když po stranách zůstávají panely na ovládání klimatizace. Nechybí ani funkce i-toggles, tedy konfigurovatelné virtuální (digitální) přepínače pod displejem. Každý tento virtuální „přepínač“ představuje jeden čtverec a je to doteková plocha, kterou si řidič může nadefinovat přímo podle sebe. Může tam mít nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice, spuštění aplikace a podobně. Tyto ovladače se nastavují přes displej multimédií podobným způsobem jako domovská obrazovka ve vašem mobilním telefonu.
Benzin a plug-in hybrid, nafta chybí
Peugeot pro 408 nabízí trojici výbav Allure, Allure Pack a GT. Ty lze kombinovat (s výjimkou nejnižší výbavy, kde není výkonnější z plug-in hybridů) se třemi pohonnými jednotkami. Základem je tříválcová verze 1,2 PureTech 130 a pak jsou tu dva plug-in hybridy se 180 nebo s 225 koňmi. Naftový motor v nabídce chybí a dostupný nebude. Jednoduchý výběr budete mít i u převodovky a hnaných náprav, protože je tu pouze 8° automat a pohon předních kol.
My jsme se v rámci krátké první jízdy posadili za volant výkonnějšího z nabízených plug-in hybridů s označením HYBRID 225 e-EAT8. Ten tradičně kombinuje spalovací čtyřválcový motor s objemem 1,6 litru, výkonem 132 kW/180 koní a s točivým momentem 250 Nm a elektromotor s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 165 kW/225 koní a maximum točivého momentu vrcholí 360 Nm. Dynamika není vůbec špatná, v absolutních hodnotách jde o zrychlení z místa na stovku za 7,8 sekundy a maximální rychlost 235 km/h.
Potěší ale spíše pružností, protože samotný elektromotor má dost síly a do práce se zapojuje ihned po sešlápnutí plynového pedálu. Zrychlování tak probíhá okamžitě. I spalovací motor má sám o sobě dostatek výkonu. Potěší, že i když se plug-in hybridní pohonné ústrojí tváří, že je zcela vybité a ukazuje nulový dojezd na elektřinu, stále má v zásobě nějakou energii na zrychlování.
Elektrická energie se ukládá v akumulátoru s kapacitou 12,4 kWh, díky čemuž je homologovaný čistě elektrický dojezd až 63 km v kombinovaném provozu, respektive dokonce 72 kilometrů ve městě. To jsme vyzkoušet nemohli, ale jisté je, že se na takové hodnoty v praktickém životě – tím spíše v teplotách, které aktuálně panují – nedostaneme. Podle zkušeností je reálné počítat tak s maximálně 45-50 městskými bezemisními kilometry. I to je ale vcelku hodně.
A jak je na tom plug-in hybridní Peugeot 408 z pohledu nabíjení:
- wallbox (32 A) 7,4 kW a palubní jednofázová nabíječka 7,4 kW: plné nabití za 1 hodinu 55 minut
- zesílená zásuvka (16 A) a palubní jednofázová nabíječka 3,7 kW: plné nabití za 3 hodiny 50 minut
- standardní zásuvka (8 A) a palubní jednofázová nabíječka 3,7 kW: plné nabití za 7 hodin 5 minut
Je pohodlný, ale…
Prvních pár kilometrů jsme strávili v autě na 19″ kolech. Na kvalitní jízdě auto potěší příjemně nastaveným podvozkem, u něhož je tím hlavním komfort. Auto se příjemně pohupuje a jen tak si pluje krajinou. Pohodová jízda je to, co 408 vážně jde.
Ale pak se kvalita silnice zhorší. Potěší, že kvalita jízdy se co komfortu výrazně nezhorší, jízda je stále velmi komfortní, ale do kabiny se začne dostávat takové „dupání“ od kol. Odhlučnění náprav by si zasloužilo o něco více péče, nejsou to sice žádné velké rány, ale dojem z jízdy, tím spíše v tiché kabině, to kazí. Alespoň, že tu můžete mít příplatkový a opravdu dobře hrající audiosystém Focal…
Cena
Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji pořídíte Peugeot 408 za 830 tisíc korun s benzinovou jedna dvojkou. Žádný z hybridů ale nespadne pod milion a i ten 180koňový v nejnižší (ale už hodně bohaté) výbavě Allure startuje na 1 070 000 Kč. Ten výkonnější 225koňový je k dispozici až ve výbavě Allure Pack od 1 140 000 Kč (+50 tisíc navíc oproti 180koňovému).