Renault 5 se vrátil a i v nejnovější generaci jasně odkazuje na tu původní. Přestože jede na retro vlně, vypadá moderně a je o hodně větší. Největší změnou je ale to, že jezdí čistě elektricky. My jsme se na něj před pár dny poprvé podívali a projeli se s ním.
Vypadá parádně
Novinka má rozhodně na co navazovat, protože původní Renault 5 se prodával téměř čtvrt století. Vznikl ve dvou generacích, přičemž v prodeji se poprvé objevil v roce 1972 (v roce 1984 přišla druhá generace) a ten poslední opustil brány továrny až v roce 1996. Kromě běžných a docela obyčejných modelů vznikly ale i různé sportovní verze nebo dokonce i zběsilosti jako například Renault 5 Turbo, který byl homologačním speciálem pro závody skupiny B a měl motor uprostřed.
Nový Renault 5 E-Tech vznikl vlastně náhodou. Když nový šéf Renaultu Luca de Meo procházel designovým oddělením automobilky, všiml si malého modelu, který jej zaujal. Když se zeptal, o co jde, dostalo se mu odpovědi, že šlo o designové cvičení auta, které mělo být moderní, ale zároveň odkazovat na minulost. Od předchozího vedení ale nedostal zelenou. Nového šéfa ale zaujal natolik, že mu zelenou naopak dal. Trvalo to pak jen 5 let a máme ho tady.
Jde o auto s rozměry 3922 mm na délku, 1774 na šířku a 1498 mm na výšku, což znamená, že je o něco menší než Škoda Fabia. Její rozměry jsou 4108 mm na délku, 1780 mm na šířku a na výšku má 1479 mm. Objem kufru má pětka 326 litrů, Fabia nabídne 380 litrů. Pokud by to nestačilo, dají se zadní sedadla sklopit, přičemž jsou dělená v poměru 60:40.
Odkazy na původní Renault 5 jsou na tom novém prakticky na každém kousku. Ať už jde o základní tvary karoserie nebo tvar a umístění světlometů nebo třeba „kapličky“ na kapotě. Tady měla původní pětka přívod vzduchu k motoru, ta nová elektrická tu má stylizované logo „5“ s pěti segmenty, které mohou svítit a ukazují stav nabití baterie (každý segment je 20 % stavu nabití baterie). Světlomety jsou tu výhradně LEDkové, přičemž dokáží při přiblížení k autu zahrát animaci – přední světlomety na řidiče šibalsky mrkají. Zadní světlomety jsou typicky na výšku ve sloupcích, jsou zapuštěné a nejsou hladké.
Mimochodem, nový Renault 5 E-Tech se nabízí v pěti barvách: černá, bílá, modrá, ale hlavně také žlutá a zelená, které silnice parádně rozzáří, protože všechny jsou metalické a na sluníčku se opravdu parádně třpytí. A vzhled exteriéru si můžete dále vylepšit například stylovými polepy střechy v mnoha designech.
A co kabina? I ta je moderní, ale přesto s odkazem na původní auto. Na první pohled zaujmou sedadla inspirovaná Renaultem 5 Turbo, na což odkazuje stylizované čalounění v podobě písmene „H“. Na stropě najdeme vzorované čalounění a palubní deska je členěna horizontálně. Samozřejmostí jsou digitální displeje pro přístrojový štít, ale také inforainment (ten tradičně běží na systému od Google), přesto sem Renault dal i fyzické ovladače například pro klimatizaci. Novinkou je virtuální asistent Réno, který využívá umělou inteligenci ChatGPT, ale zatím neumí česky. To by se ovšem během pár měsíců mělo změnit.
Místa je v autě na předních sedadlech dost, navíc se v nich příjemně sedí. Mají dostatečné boční vedení a navíc jsou i docela pohodlná. Vzadu je místa ale málo, na což se můžete podívat i v přiloženém videu (měřím 180 cm a vážím 85 kg). Průměrně vzrostlí cestující se sem nevejdou.
Je to elektromobil
Už jsme zmínili, že tohle je čistý elektromobil. Stojí na podvozkové platformě AmpR Small. To znamená, že primárně jsou poháněna přední kola. U nás se nabízí se dvěma velikostmi baterie (urban range: 40 kWh a comfort range: 52 kWh) a ve dvou výkonových verzích (90 kW pro menší baterii a 110 kW pro větší baterii). Homologovaný dojezd je přes tři sta kilometrů (312 km) u menší verze baterie, respektive přes čtyři sta kilometrů (410 km) u té větší.
Už ve standardu má Renault 5 E-Tech například tepelné čerpadlo a vyhřívání akumulátoru (ten lze předehřát i odpadním teplem z elektromotoru), což se projeví nejen na delším dojezdu, ale také na rychlejším dobíjení. To má standardně výkon 80 kW pro menší sadu akumulátorů, respektive 100 kW pro tu větší. Podle automobilky by se tak mělo auto nabít z 10 na 80 % asi za půl hodiny. Z wallboxu lze nabíjet maximálně 11 kW.
Auto je navíc vybavenou obousměrnou palubní nabíječkou s technologiemi V2G (vehicle-to-grid) a V2L (vehicle-to-load). V případě V2G to znamená, že auto může být zapojeno do elektrické sítě jako poskytovatel energie, v případě V2L pak může fungovat jako taková velká „powerbanka“ a můžete z něj napájet zařízení na 220 V až do výkonu 3,7 kW (například kávovar, notebook a podobně).
První jízda
Tohle auto není úplně těžké, vejde se do 1,5 tuny. I díky tomu nemá vůbec špatnou dynamiku. Posadili jsme se za volant výkonnější 110kW (točivý moment je 245 Nm) s větším akumulátorem, u které Renault slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných 8 sekund. Maximální rychlost je u všech verzí omezená na 150 km/h. Dynamika je více než dostatečná – speciálně vzhledem k tomu, že jde primárně o městské, maximálně příměstské auto. Příval točivého momentu na přední pneumatiky se šířkou jen 185 mm (rozměr je 195/55 R18) je místy docela velký a při akceleraci občas tahají za ruce.
Mimochodem, kola jsou tu jen v jednom průměru, což vývojářům a testovacím jezdcům ušetřilo ladění podvozku na víc rozměrů kol a tím pádem dělání nějakých kompromisů. Na všech verzích i výbavách Renaultu 5 E-Tech budou pouze osmnáctky, které se budou podle výbavy lišit jen designem. Všechny ale i tak odkazují designem na kola původního auta. A podvozek je naladěn parádně. Není vyměklý, ale zároveň ani přehnaně tuhý. Na běžné silnici skvěle tlumí prakticky všechny nerovnosti a nerozhodí jej ani velké výmoly. Na svědomí to má i fakt, že zadní náprava má nezávislé zavěšení, což není v dnešní době – tím spíše u aut této velikosti – úplně běžné.
Povedené naladění mají i brzdy, u kterých prakticky není poznat přechod mezi rekuperací a fyzickým brzděním destičkami o kotouč. Je jen škoda, že intenzitu rekuperace nelze rychle a jednoduše upravit – chybí tady totiž páčky na volantu, které k tomu využívají některé jiné elektromobily i z dílny Renaultu.
A spotřeba? Podle palubního počítače jsme v rámci tohoto krátkého prvního seznámení jezdili kolem 15 kWh/100 km.
Závěr a cena
Renault 5 E-Tech je autem, které zaujme na první pohled svým vzhledem a jasně v něm odkaz na původní model poznáte. Je to ale zcela moderní auto, které navíc skvěle jezdí. Ideální ale bude primárně do města nebo příměstských oblastí, na dálnici to to není úplně ono. A také se bude hodit spíše pro jízdy maximálně ve dvou nebo s malými dětmi, protože na zadních sedadlech se průměrně vzrostlí pasažéři neposadí. Nevejdou se sem.
A co cena? Tu stanovil Renault na 675 000 Kč za 40kWh verzi, respektive na 799 000 Kč za 52kWh verzi, ta se totiž nenabízí v nejnižší verzi výbavy, ale startuje až v té druhé nejnižší. Aktuálně platný ceník si můžete stáhnout zde.