BMW i8. Auto, které nejen vypadá, ale vlastně tak trochu i je z budoucnosti. Jeho konstrukce je pokroková, technologie jakbysmet a tvary karoserie jsou odvážné, přesto zcela funkční. Pod kapotou není žádný dvanáctiválec, dokonce ani deseti- nebo osmiválec, ba ani šestiválec… Pod kabátem je totiž elektromotor a „pouhý“ přeplňovaný tříválec. Je to totiž hypermoderní plug-in hybrid

test-prvni-jizda-bmw-i8-pruh1

Pouhý je v uvozovkách pro tenhle tříválec záměrně. Výkon vzadu umístěného přeplňovaného benzínového motoru o objemu 1,5 litru pohánějícího kola zadní nápravy je totiž neskutečných 231 koní. K pohonu i8 mu pomáhá vpředu umístěný a přendí kola pohánějící elektromotor o výkonu 96 kW/131 koní. BMW i8 tak může být čtyřkolka (bez mechanického spojení obou náprav) s celkovým výkonem 362 koní a točivým momentem 570 Nm.

Í-osmička je také auto tří tváří. Díky bohaté nabídce jízdních režimů (celkem je jich pět) se může chovat jako elektrický anděl a jezdit jako předokolka jen na elektřinu. Teoreticky na čistě elektrický pohon dokáže ujet prý až téměř 40 kilometrů s maximální rychlostí 120 km/h. To jsme ale nezkoušeli. Může se chovat také jako obyčejný hybrid, kdy bude zapojovat oba motory podle potřeby a podle sešlápnutí plynového pedálu. No, a nebo to může být dravý ďábel, který spojí oba motory dohromady a bude naplno využívat jejich potenciál. A na tenhle režim jsme se při (opravdu) krátké projížďce zaměřili.

Když v roce 2009 začali inženýři s jejím vývojem, měli velkou výhodu vtom, že podobně jako u čistě elektrické i3 seděli nad čistým listem papíru. Výsledkem je auto, které nemusí mít výraznější konstrukční kompromisy. Má karbonový rám s plastovou karoserií, baterie umístěné mezi předními sedadly, hmotnost nepřesahující 1,5 tuny a její perfektní rozložení mezi nápravy v poměru 50:50. Přitom řidič i spolujezdec sedí prakticky uprostřed.

A na jízdě je to hodně znát, tedy pokud se do auta vysokého jen 130 cm s dveřmi otevíranými nahoru dostanete. Vplout do interiéru chce cvik a zdravé tělo. Přes široký práh – mimochodem z obnaženého karbonu – to není úplně jednoduché. Ale když už tam jste, typický interiér BMW poznáte, ačkoliv tady je o poznání futurističtější. Je čas nastartovat, vlastně spíš auto aktivovat, a vyrazit na cestu.

Přečtěte si také:  Kia na Slovensku zahájila výrobu plug-in hybridní verze modelu XCeed

test-prvni-jizda-bmw-i8-pruh2

Zatáčky i8 projíždí s neskutečnou lehkostí a jistotou. To, jak dokáže tahle placka přenášet v sérii vlásenek hmotnost, je neskutečné. I když je pro pohon upřednostěna zadní náprava, chování auta je neutrální, spíše je dokonce nedotáčivé. Když do zatáčky vjedete rychleji než byste měli, elektromotor auto tahá přes přední kola ven. Umocněno to v našem případě bylo i obutými klouzavými zimními pneumatikami. Všechny změny chování i přilnavosti ale příkladně pocítí váš zadek… Překvapením je řízení. To jde totiž až nečekaně zlehka. Prvních pár metrů je to nezvyk, nicméně po chvíli už vám to divné nepřijde.

Jednou z nejlepších věcí na celém autě je ve sportovním režimu bezesporu zátah motorů. Díky kombinaci přeplňovaného benzínového tříválce a elektromotoru se prakticky při každém sešlápnutí plynového pedálu a v každé rychlosti dostaví mohutné zrychlení. Vždyť z 0 na 100 km/h zrychlí tohle auto za 4,4 sekundy! Rychlost stoupá lineárně za doprovodu těla zatlačeného do sedačky a burácení tříválce. Ten je sice v interiéru doprovázen zvukem z reproduktorů, ale není naštěstí úplně umělý. Překvapením je, že hluboce hřmí motor i zvenku. Při podřazování si dává meziplyny a střílí do výfuku.

Zajímá vás spotřeba? BMW udává na papíru kombinovaných 2,1 l/100 km. Je to ale hodnota z říše snů. Při naší krátké a sportovní jízdě jsme ji neřešili. Lidé od BMW, kteří na akci byli a s i8 mají už něco najeto, nám prozradili, že je potřeba počítat přibližně se sedmi litry při běžné, nikoliv však pomalé a nudné jízdě, a s deseti litry při té sportovní.

test-prvni-jizda-bmw-i8-pruh3

Ale tahle placka není čistokrevný sporťák (na to má BMW v nabídce jiná auta…) a to má svoje výhody i nevýhody. Jednou z vlastností (jestli je to pro vás výhoda nebo ne, to se rozhodněte sami) je naladění automatické převodovky, jejíž chování je podobné obyčejným bavorákům. To znamená, že přeřadí, když se otáčky benzínového motoru dostanou k červenému poli, nenechá ho v omezovači.

Výhodou je pak zcela jistě podvozek. Ten funguje skvěle nejen na hladkém asfaltu, ale i na rozbitých cestách. Při tom, jak BMW i8 vypadá, a že stojí na 20″ kolech, byste rozhodně nečekali, že dokáže vyžehlit za naprostého ticha i záplatované a rozbité cesty tak, že spolujezdec by vám to se zavřenýma očima prostě nevěřil.

Přečtěte si také:  Nový SEAT Leon oficiálně odhalen. Nabídne hybrid i pohon na stlačený zemní plyn

BMW i8 je skvělé auto. Na okruhu se mu příliš líbit nebude, ale na krátké i dlouhé cesty půjde o jednoho z nejlepších parťáků, kterého si můžete vybrat. Smířit se musíte jen s tím, že z něj není moc dobře vidět, že má jen jeden opravdu prťavý kufr v zadní části, a že stojí přibližně 3,5 milionu Kč. Za své peníze ale dostanete tolik „hodnoty“, že jich litovat nebudete.

Jo, ale ještě jednu věc vám musím prozradit. Tohle auto si nekupujte, pokud jste duší introvert. Kdekoliv budete projíždět, kdekoliv zastavíte, kdekoliv uděláte s tímhle autem cokoliv, tam kolem sebe budete mít zástup obdivovatelů. Vždycky a všude…

test-prvni-jizda-bmw-i8-pruh4

Druhý pohled (Anina):

Po testování BMW i3 jsem byla hodně namlsaná a hodně natěšená právě na i8. Kdykoliv jsem ji někde potkala nebo jen viděla na fotkách, bylo mi jasné, že tohle auto bude velká paráda. A také, že ano. Na první pohled se venkovní design i8 dá klidně přirovnat třeba k batmobilu. Přimračený předek, ostré hrany na zadku a navíc dveře otevírající se nahoru. Z toho si jeden až sedne na zadek. No schválně, kolik takhle designově výrazných aut potkáváte na silnicích?

Ale naprosto futuristický design si vás získá i uvnitř. Skvěle tvarované sedačky, decentní ambientní osvětlení v podobě tenkých modrých linek a nebo volant, který jako by byl vyroben  jen pro vaše ruce. Jen musíte počítat s tím, že do auta se leze zadkem napřed a ten, koho bolí záda, bude vylézat jako z tanku.

Za ten zážitek z jízdy to ale stojí. I když, jak Pavel říká, je to prvních pár metrů velký nezvyk. Odezvy od volantu jsou skvělé, jen je potřeba se s ním trošku sžít. Totéž platí i o pedálech. Na plyn auto reaguje opravdu skvěle a brzdy fungují s matematickou přesností. Jen je vážně škoda, že byly obuté zimní pneumatiky. S letními by si i8 v teplotách přesahující 12 stupňů poradila lépe a lépe by seděla v zatáčkách.

Hodně mě překvapil zvuk benzínového tříválce. Od takového minimotůrku by jeden nečekal odfukování do výfuků a burácení. Ale on tam ten zvuk je a poprvé je mi jedno, že je z části vyroben elektronikou. Vychutnáte si ho nejen uvnitř kokpitu, ale i z venku, kde se o něj zase starají výfuky. Garantuji vám, že i kdyby si někdo nevšiml auta samotného, po zvuku se otočí.

BMW i8 mě vážně dostalo. Je tak jiné, tak moderní, a tak své. Jestli má takhle vypadat mezičlánek mezi fosilními palivy a vodíkovým pohonem, pak ten mezičlánek beru všema deseti!

Přečtěte si také:  Test Peugeot 308 SW GT Line 1,5 BlueHDI 130 po 4000 ujetých km (2020)

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: i8
Pohon: elektromotor + benzínový motor
Celkový výkon: 266 kW/362 koní
Celkový točivý moment: 570 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4.4 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Benzínový motor:
Typ: řadový tříválec
Objem válců: 1 499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 170 kW/231 koní při 5 800 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 3 700 ot./min
Spotřeba paliva (l/100 km): 2.1 (kombinovaný režim)
Elektromotor:
Pohon: přední kola
Výkon: 96 kW/131 koní
Točivý moment: 250 Nm
Dojezd na elektrický pohon: 37 km (max. rychlost 120 km/h)
Energetická účinnost:
Délka: 4 689 mm
Šířka: 1 942 mm
Výška: 1 298 mm
Rozvor: 2 800 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 485 kg
Objem zavazadlového prostoru: 154 l
Ceník: k nahlédnutí zde