Průzkum: používáme blinkry správně? Z poloviny ne

Autor: Tisková zpráva - 20. 1. 2019


Nutno hned v úvodu přiznat, že dané konstatování, a tedy i výsledky průzkumu, se týkají německých řidičů. Nicméně ÚAMK provedlo své rychlé ověření na českých silnicích, a to zásadní se potvrdilo. Je bezmála tristní, jak vysoký je podíl českých řidičů, kteří nepoužívají směrová světla v místech, kde to pravidla přikazují. A to vůbec nebo opožděně.

Přitom to zásadní, k čemu nám blinkry jsou, shrnují odborníci ÚAMK následovně: aby všichni ostatní účastníci silničního provozu dopředu, v dostatečném předstihu a zcela zřetelně věděli o tom, co hodláme v následujících okamžicích udělat. Kam hodláme jet, odbočit, zda chceme zastavit nebo předjíždět. Je to tedy vskutku to nejzákladnější pravidlo, které mají všichni řidiči dodržovat.

Přečtěte si také:  Věrnost zákazníků k prémiovým značkám už se nenosí, ukazuje průzkum

Nejfádnější „omluvy“ těch, kdo nepoužívají směrová světla se neustále opakují – vždyť všichni pochopí, co chci udělat, i bez „blinkru“ to jde, ušetřím pohonné hmoty. Pokud jde o první z výmluv, i největší ignorant chápe, že je to bezohledné vůči všem ostatním.  A to nebudeme hovořit o tom, že když nedáme vědět například o změně směru, porušujeme dopravní předpisy.

ÚAMK se podívalo i na další argument těch, kteří neblikají. Spočítali, že za rok jízdy bez jediného použití směrových světel by se možná dalo ušetřit asi 0,2 litru paliva. Tedy řekněme za rok asi 6 Kč! Že by tohle stálo za onen risk?

Pozor, změna směru aneb jak se v průběhu let měnily blinkry

Pokud tedy pomineme záměrné nepoužívání směrových světel, kde dělají řidiči nejčastěji chybu? Ověřili jsme si to na nestandardní hlavní ulici v Kolodějích v Praze, kde vedlejší pokračuje rovně, ovšem hlavní se ostře vrací v podobě zatáčky. Jen vskutku minimální část projíždějících řidičů dává na hlavní ulici směrovkou signál, že jeho hlavní ulice ostře mění směr a oni s ní. Podle průzkumu ÚAMK tak činí jen asi 20 % řidičů.

Přečtěte si také:  Češi chtějí víc ohleduplnosti na silnicích a lepší cyklistickou infrastrukturu

Německý průzkum dospěl k bezmála totožnému číslu. 22 % řidičů v dané situaci postupuje správně. Velmi obdobná je situace, pokud jde o kruhové objezdy s oddělenými pruhy pro odbočování vpravo. Ani zde řidiči nepoužívají světelné znamení o změně směru jízdy. Přitom fakt, že vůz zamíří do pruhu s vodorovným značením zobrazujícím směr odbočení není totéž jako, když řidič dá směrovkou o svém úmyslu změnit směr z dosavadního a odbočit. Na kruhových objezdech chybuje 47 procent německých řidičů. Na klasických křižovatkách je to podle průzkumu 44 % a na dálnicích 33 %.

Čeští řidiči dávají podle průzkumu přednost chodcům častěji než slovenští, výjimku tvoří řidičky z Prahy

Pokud jde o poměr mezi řidiči nákladních vozidel, tedy profesionály a osobních automobilů, tedy převážně běžnými řidiči, vyhrávají „profíci“. Jen 38 % šoférů kamionů nesprávně používá blinkry. A ještě jedno porovnání. Pokud srovnáme ženy a muže, je jasným vítězem něžné pohlaví, které je bezmála o 10 % důslednější v používání směrových světel.    

Přečtěte si také:  Lidem by podle průzkumu auto nejvíc chybělo při cestách na dovolenou

Co z výzkumu, ať už odborníků ÚAMK nebo německé společnosti Dekra, plyne? Že řidiči směrová světla v polovině případů nepoužívají buď správně nebo je nepoužívají vůbec.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek