Průzkum: používáme blinkry správně? Z poloviny ne

Autor: Tisková zpráva - 20. 1. 2019


Nutno hned v úvodu přiznat, že dané konstatování, a tedy i výsledky průzkumu, se týkají německých řidičů. Nicméně ÚAMK provedlo své rychlé ověření na českých silnicích, a to zásadní se potvrdilo. Je bezmála tristní, jak vysoký je podíl českých řidičů, kteří nepoužívají směrová světla v místech, kde to pravidla přikazují. A to vůbec nebo opožděně.

Přitom to zásadní, k čemu nám blinkry jsou, shrnují odborníci ÚAMK následovně: aby všichni ostatní účastníci silničního provozu dopředu, v dostatečném předstihu a zcela zřetelně věděli o tom, co hodláme v následujících okamžicích udělat. Kam hodláme jet, odbočit, zda chceme zastavit nebo předjíždět. Je to tedy vskutku to nejzákladnější pravidlo, které mají všichni řidiči dodržovat.

Nejfádnější „omluvy“ těch, kdo nepoužívají směrová světla se neustále opakují – vždyť všichni pochopí, co chci udělat, i bez „blinkru“ to jde, ušetřím pohonné hmoty. Pokud jde o první z výmluv, i největší ignorant chápe, že je to bezohledné vůči všem ostatním.  A to nebudeme hovořit o tom, že když nedáme vědět například o změně směru, porušujeme dopravní předpisy.

ÚAMK se podívalo i na další argument těch, kteří neblikají. Spočítali, že za rok jízdy bez jediného použití směrových světel by se možná dalo ušetřit asi 0,2 litru paliva. Tedy řekněme za rok asi 6 Kč! Že by tohle stálo za onen risk?

Pozor, změna směru aneb jak se v průběhu let měnily blinkry

Pokud tedy pomineme záměrné nepoužívání směrových světel, kde dělají řidiči nejčastěji chybu? Ověřili jsme si to na nestandardní hlavní ulici v Kolodějích v Praze, kde vedlejší pokračuje rovně, ovšem hlavní se ostře vrací v podobě zatáčky. Jen vskutku minimální část projíždějících řidičů dává na hlavní ulici směrovkou signál, že jeho hlavní ulice ostře mění směr a oni s ní. Podle průzkumu ÚAMK tak činí jen asi 20 % řidičů.

Německý průzkum dospěl k bezmála totožnému číslu. 22 % řidičů v dané situaci postupuje správně. Velmi obdobná je situace, pokud jde o kruhové objezdy s oddělenými pruhy pro odbočování vpravo. Ani zde řidiči nepoužívají světelné znamení o změně směru jízdy. Přitom fakt, že vůz zamíří do pruhu s vodorovným značením zobrazujícím směr odbočení není totéž jako, když řidič dá směrovkou o svém úmyslu změnit směr z dosavadního a odbočit. Na kruhových objezdech chybuje 47 procent německých řidičů. Na klasických křižovatkách je to podle průzkumu 44 % a na dálnicích 33 %.

Čeští řidiči dávají podle průzkumu přednost chodcům častěji než slovenští, výjimku tvoří řidičky z Prahy

Pokud jde o poměr mezi řidiči nákladních vozidel, tedy profesionály a osobních automobilů, tedy převážně běžnými řidiči, vyhrávají „profíci“. Jen 38 % šoférů kamionů nesprávně používá blinkry. A ještě jedno porovnání. Pokud srovnáme ženy a muže, je jasným vítězem něžné pohlaví, které je bezmála o 10 % důslednější v používání směrových světel.    

Co z výzkumu, ať už odborníků ÚAMK nebo německé společnosti Dekra, plyne? Že řidiči směrová světla v polovině případů nepoužívají buď správně nebo je nepoužívají vůbec.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru