Ještě nedávno byla jízda v elektromobilu spíš raritou. Dnes se ale ukazuje, že kdo jednou přesedlal na elektřinu, zpravidla už zpátky nechce. Nejnovější průzkum Centra dopravního výzkumu (CDV) mezi 668 českými řidiči bateriových elektromobilů ukazuje jednoznačný trend: téměř devět z deseti je se svým autem velmi spokojeno a 97 procent z nich uvažuje, že si elektromobil pořídí znovu. Z toho 89 procent říká, že určitě, a dalších 8 procent spíše ano.
Průzkum se zaměřil na reálné zkušenosti řidičů v běžném provozu, ne na laboratorní modely. Ukazuje, jak lidé vnímají přechod k lokálně bezemisní dopravě a co jim v každodenním životě funguje, ale i kde narážejí.
Přečtěte si také:
„Elektromobil už pro mnoho lidí nepředstavuje symbol prestiže nebo technologický experiment,“ říká ředitel CDV Jindřich Frič. „Je to racionální volba. Pohodlné auto, které má nižší provozní náklady, dobře se řídí a snadno se nabíjí.“
Proč si Češi elektromobily pořizují
Čísla z průzkumu ukazují, že hlavní motivací není ideologie, ale peněženka a zvědavost na nové technologie. Úsporný provoz uvádí jako důvod pořízení 78 procent respondentů, zájem o moderní technologie 76 procent. Snížení emisí zmiňuje 59 procent řidičů.
Pouze 8 procent účastníků označilo ochranu životního prostředí za úplně nejdůležitější motiv. Pro více než polovinu (56 procent) je ale ekologický aspekt jedním z více argumentů, které se jim skládají do celkového obrazu.
„Ekologie je pro mě plus, ale kdyby provoz nebyl levnější, asi bych do toho nešel,“ popisuje jeden z respondentů. „Rozhodla kombinace nižších nákladů, pohodlí a toho, že mě prostě baví nové technologie.“
Věrnost autům mizí. Zákazníci už ke značkám nejsou loajální a mění je
Více než dvě třetiny dotázaných uvádějí, že náklady na provoz jejich elektromobilu jsou výrazně nižší než u auta se spalovacím motorem. Většina se vejde s průměrnou cenou jízdy do jedné koruny za kilometr, zejména při domácím nabíjení. Někteří k tomu připojují vlastní fotovoltaiku, takže část „paliva“ si doslova vyrábějí na střeše.
„Nejvíc mě překvapilo, jak málo teď řeším benzínové pumpy,“ říká další z řidičů. „Auto si přes noc nabiju doma a ráno prostě jedu.“ Kromě úspor lidé často zmiňují tichou jízdu, okamžité zrychlení, komfort a minimální potřebu servisních zásahů.
Domácí nabíjení jako základ, veřejné stanice jako pojistka
Jednou z nejčastějších obav kolem elektromobility je právě nabíjení. Kde nabíjet, jak dlouho to trvá a zda infrastruktura vůbec stačí. Průzkum ukazuje, že realita vypadá jinak než debaty na sociálních sítích.
Až 86 procent uživatelů dobíjí svůj elektromobil doma. Tři čtvrtiny z nich mají vlastní wallbox, zbytek využívá běžnou zásuvku. Domácí nabíjení se tak stává základem celého provozu. Přináší pohodlí, stabilní náklady a jistotu, že auto je ráno připravené.
„Z našich dat vyplývá, že naprostá většina uživatelů zvládá každodenní provoz s využitím domácí zásuvky nebo wallboxu,“ vysvětluje výzkumná pracovnice CDV Pavlína Skládaná. „Veřejnou síť používají hlavně jako doplněk, například při delších cestách.“
Pouze 14 procent respondentů domácí nabíjení vůbec nevyužívá. Tato skupina dobíjí na pracovišti nebo je odkázána na veřejné dobíjecí stanice. Právě ona je klíčová pro pochopení toho, jak funguje elektromobilita bez vlastního parkovacího místa u domu.
Často zaznívá názor, že elektromobil není vhodný pro lidi žijící v bytových domech. Skládaná ale upozorňuje, že data ukazují jiný obraz: „Tito uživatelé reálně existují a s elektromobilem normálně fungují. Klíčové je, aby měli k dispozici funkční veřejnou infrastrukturu. Otázka tedy nezní, jestli je to možné, ale jak dobře je systém na tuto skupinu připraven.“
Přečtěte si také:
Možnost nabíjení v zaměstnání má zhruba třetina řidičů, většina ji ale využívá jen občas. Veřejné dobíjecí stanice tak dnes hrají doplňkovou roli, i když pro část řidičů jsou naprosto zásadní.
Veřejné nabíječky: místa jsou, ale ceny matou
Pokud jde o samotnou dostupnost veřejných dobíjecích stanic, situaci většina řidičů nehodnotí dramaticky. Padesát pět procent respondentů ji označuje za spíše dobrou, v Praze a velkých městech dokonce výrazně lepší. Skutečné problémy přicházejí jinde.
Nejčastější výhrady směřují k cenám nabíjení a způsobům platby. Jen 5 procent řidičů považuje informace o cenách za zcela jasné, dalších 35 procent za spíše přehledné. Naopak 39 procent respondentů označuje ceníky a tarify za celkově nepřehledné.
„Jednou člověk platí za kilowatthodinu, jindy za minutu, někde se k tomu přičítají různé poplatky,“ popisuje svou zkušenost jedna z uživatelek. „Než začnu nabíjet, musím přemýšlet, jestli se mi to vůbec vyplatí.“
Podle CDV může být právě netransparentní cenotvorba významnou bariérou pro širší využívání veřejných nabíječek, zejména u lidí, kteří elektromobil teprve zkoušejí nebo jej nemají možnost nabíjet doma.
Češi nevěří, že plány EU v oblasti elektromobility jsou reálné a budou naplněny
„Respondenti opakovaně zmiňovali přání, aby mohli na veřejné nabíječce zaplatit jednoduše platební kartou, bez povinné registrace a bez nutnosti stahovat aplikace,“ říká Frič. „A také aby taková platba nebyla nijak sankcionována vyšší cenou.“
Možnost porovnání cen, jasné tarify a jednoduchý způsob platby jsou podle uživatelů klíčové podmínky pro to, aby se veřejné dobíjení stalo opravdu samozřejmou součástí cestování.
Reálný dojezd a delší cesty v praxi
Dalším tématem, které vyvolává silné emoce, je dojezd. Jak daleko se dá reálně dojet a zda elektromobil zvládne delší cestu bez stresu.
Průzkum ukazuje, že průměrný reálný dojezd elektromobilů v českých podmínkách je 345 kilometrů. Nejčastěji uváděná hodnota je 400 kilometrů. Téměř 70 procent řidičů říká, že jim tento dojezd zcela postačuje pro běžné denní cesty, které se nejčastěji pohybují mezi 30 a 100 kilometry.
Překvapivý je podíl těch, kteří pravidelně jezdí i výrazně delší trasy. Cesty nad 400 kilometrů podniká alespoň občas téměř polovina respondentů a 15 procent z nich dokonce často.
„Data ukazují, že obavy z omezeného dojezdu mezi uživateli postupně mizí,“ komentuje Skládaná. „Se zlepšující se sítí rychlonabíjecích stanic je dnes dálková mobilita s elektromobilem reálně proveditelná, ne pouze teoretická možnost.“
Jeden z respondentů to shrnuje stručně: „Na dovolenou k moři musím plánovat víc než dřív, ale není to drama. Prostě si trasu přizpůsobím nabíječkám a beru to jako součást cesty.“
Přečtěte si také:
Spokojenost, poruchy a značky do budoucna
Celková spokojenost s elektromobily je podle průzkumu mimořádně vysoká. Devadesát devět procent řidičů uvádí, že jsou se svým autem velmi nebo spíše spokojeni. Devadesát tři procent by elektromobil doporučilo ostatním a 89 procent plánuje pořízení dalšího vozu na elektřinu.
Zajímavé je, že více než polovina těch, kteří si chtějí elektromobil koupit znovu, zatím neví, jakou značku by zvolili. Dvacet osm procent zvažuje, že zůstane u té stávající, a asi pětina uvažuje o změně. Elektromobilita se tak pro mnoho lidí stává standardní volbou, ne vázanou na konkrétní logo na kapotě.
Většina respondentů hodnotí jízdní vlastnosti elektromobilu jako výrazně lepší než u vozidel se spalovacím motorem. „Jak si člověk zvykne na tichý rozjezd a okamžitý zátah, je těžké se vracet,“ vystihuje to jeden z řidičů.
Technické problémy se podle průzkumu objevily u 16 procent uživatelů. Ve většině případů šlo o drobnosti, například potíže s 12V baterií nebo softwarové závady, které se daly vyřešit v servisu.
Jak to vnímají řidiči?
Studie CDV se nezabývala jen technikou a provozem. Zkoumala také to, jak uživatelé vnímají veřejnou debatu o elektromobilitě. A zde už výsledky tak pozitivní nejsou.
Více než 60 procent respondentů hodnotí mediální obraz elektromobility jako spíše negativní nebo zkreslený. Podle nich často chybí vyvážené, datově podložené informace a prostor pro běžné zkušenosti obyčejných řidičů.
„Osobní zkušenost je pro přijetí nové technologie naprosto klíčová,“ říká Alena Daňková, vedoucí oblasti hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání CDV. „Vidíme, že kdo s elektromobilem skutečně jezdí, hodnotí ho často úplně jinak než ten, kdo čerpá informace jen z diskusí nebo emotivních komentářů.“
Právě kvůli tomu se CDV dlouhodobě věnuje edukační platformě Čistá doprava. Ta nabízí ověřená data, analýzy, rozhovory a také vysvětlení nejčastějších mýtů – od ekologické bilance přes náklady až po životnost baterií.
Na nové auto nemáme a často si nemůžeme dovolit ani opravu toho starého, ukázal průzkum
„Naším cílem není elektromobilitu nekriticky propagovat,“ zdůrazňuje Tomáš Kadula z CDV. „Chceme ukazovat fakta, která vyplývají z reálného provozu. A ta jsou poměrně jasná: elektromobilita už není jen budoucnost, je to součást současné dopravy.“
Co z toho vyplývá?
Zjištění z průzkumu mají sloužit jako podklad pro plánování infrastruktury, tvorbu dopravních strategií i pro veřejnou komunikaci. Ukazují, kde už elektromobilita dobře funguje, a kde naopak naráží na překážky, které nejsou technického charakteru.
„Elektromobilita je nejen otázkou technologií, ale také důvěry,“ shrnuje Daňková. „A ta se buduje především prostřednictvím osobních zkušeností.“
Na důležitost závěrů upozorňuje i pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský. „Výsledky šetření Centra dopravního výzkumu potvrzují, že elektromobilita si i v České republice nachází pevné místo,“ konstatuje. „Pro stát i samosprávy je povzbudivé, že uživatelé hodnotí své zkušenosti převážně pozitivně, zároveň ale upozorňují na oblasti, kde je prostor pro zlepšení.“
Přečtěte si také:
Z pohledu Ministerstva dopravy považuje za klíčové zejména poznatky týkající se veřejné dobíjecí infrastruktury a transparentnosti cen. „Skutečnost, že část uživatelů je na veřejné nabíjení zcela odkázána, ukazuje, že musíme v rozvoji infrastruktury pokračovat systematicky,“ říká Bezděkovský. „Netransparentní cenotvorba nesmí být bariérou, která brání širšímu přijetí elektromobility.“
Zároveň zdůrazňuje význam kvalitní komunikace směrem k veřejnosti: „K objektivnímu obrazu elektromobility mohou přispívat právě data a analýzy, které CDV dlouhodobě publikuje na portálu cistadoprava.cz,“ dodává.
Celkový obrázek je poměrně jasný. Kdo s elektromobilem skutečně jezdí, bývá s ním velmi spokojen, vidí reálné úspory i pohodlí a často plánuje další nákup. Výzvy se soustřeďují především kolem podoby veřejné infrastruktury, srozumitelnosti cen a způsobu, jakým se o elektromobilech v Česku mluví.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek













