Od začátku letošního roku evidujeme mírný pokles průměrné hodnoty POVIndexu, která oproti lednu klesla o 116 korun. Se svými 6907 Kč sice převyšuje průměr pětiletého sledování, nicméně jeho hodnota je nižší než v lednu (7023 Kč) i v únoru (7006 Kč). Nad průměrem námi sledovaného období se pohybuje také loňský březnový Index s 6821 Kč a březnový POVIndex z roku 2020 s hodnotou 6819 Kč.
Nepatrný pokles průměrné hodnoty POVIndexu je od začátku roku patrný také v Praze. Oproti lednu (7779 Kč) poklesla březnová hodnota Broker Consulting POVIndexu na konečných 7726 Kč, zatímco v únoru se pohybovala okolo 7738 Kč.
„Srovnáme-li data za všechny námi sledované roky tak je patrné, že průměrná cena pojištění typického vozu v Praze meziročně stoupá. Za poslední čtyři roky došlo ke zvýšení o 520 korun, což představuje více než sedmi procentní růst. V roce 2021 se průměrná cena pohybovala okolo 7206 korun, o rok později poté 7349 korun. Loni to bylo 7461 korun,“ uvedl analytik neživotního pojištění společnosti Broker Consulting Jiří Váchal.
A jak je na tom například středočeský Benešov? V krátkodobém horizontu lépe, průměrná březnová hodnota POVIndexu (6089 Kč) zde totiž poklesla oproti únoru (6 274 Kč) o téměř 3 %. Meziroční srovnání hodnot však ukazuje i zde postupný nárůst. V březnu roku 2020 byla hodnota Broker Consulting POVIndexu 5992 Kč, o rok později 5838 Kč a v roce 2022 to bylo 5833 Kč. Nejvyšší hodnotu zaznamenal Broker Consulting POVIndex v roce 2023, a to 6181 Kč.
Březnové hodnoty Broker Consulting POVIndexu v průběhu let (průměr celé ČR):
- březen 2020: 6819 Kč
- březen 2021: 6522 Kč
- březen 2022: 6591 Kč
- březen 2023: 6821 Kč
- březen 2024: 6907 Kč
Průměr za celou dobu sledování: 6762,30 Kč
Změny v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
Na základě novely tzv. motorové směrnice došlo v dosavadní právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla k několika významným změnám. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti.
Změny v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
Na základě novely tzv. motorové směrnice došlo v dosavadní právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla k několika významným změnám. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti.
Řidiči se musí připravit na změny v povinném ručení. Začnou platit už od 1. dubna 2024
Nově se za motorová vozidla pro účely pojištění považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Pojistit bude nově zapotřebí elektrické koloběžky či Segwaye. Elektrokola budou z pojištění vyňata, protože jejich primárním zdrojem energie není motor, ale šlapání. Výjimkou budou také traktory pohybující se výhradně na soukromém pozemku, který je veřejnosti nepřístupný. Pokud ovšem vyjedou mimo něj, podléhají i ony povinnosti pojištění.
Další kategorií vyňatou z povinnosti pojištění jsou vozidla při účasti na organizovaném motoristickém závodu, avšak ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel. Jde především o uzavřené motoristické tratě a dráhy, při kterých není řidič povinen dodržovat silniční pravidla. Povinností pořadatele motorsportu však bude zajistit pojištění podle zvláštního ustanovení. Nově se také přenáší povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele.
Zákon také zvyšuje minimální limity v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkových škod, a to z nynějších 35 milionů na 50 milionů korun.