BMW představuje novou generaci řady 7. Dosud nejluxusnějšího a vlastně nejlepšího BMW v historii. A nová generace má na co navazovat, vždyt ta první byla představena už v roce 1977 a v současnosti na trh přijíždí již generace šestá.

Automobilka BMW se na prezentaci pochlubila tím, že je lídrem v moderních technologiích. Psal se rok 1979, když se do první generace (1977-1986) sedmičkového BMW nastěhoval elektronický palubní počítač, o čtyři roky později se ve druhé generaci (1986-1994) objevily první sériově montované xenonové světlomety. V roce 1998 se ve třetí generaci (1994-2001) poprvé objevil dieselový motor V8 s technologií common-rail. Čtvrtá generace (2001-2008) s kontroverzním designem přinesla v roce 2001 ovládaní vozu prostřednictvím systému i-Drive. A konečně v předposlední generaci (2008-2015) přišlo v roce 2008 aktivní řízení zadních kol a noční vidění s detekcí chodců. Nová generace nezůstává pozadu a přináší opět několik nových prvků výbavy, o čemž svědčí následující řádky.

Designově se nová, šestá generace BMW řady 7 příliš nezměnila, design je mezigeneračně spíše evoluční, přesto bezpečně poznáte, že jde o novou generaci. Základní rysy zůstaly zachovány, a tak se díváme na proporčně velmi povedené auto. Na prezentaci jsme si prohlíželi prodlouženou verzi 750iL xDrive.

V podobné duchu se nese také interiér. Důležitými změnami je ovládání vozu, které lze provádět nejen tlačítky, ale také dotykem (například klimatizaci) či otočným ovladačem systému i-Drive. Novinkou je ovládání gesty, která snímá kamera umístěná ve spodní části vnitřního zpětného zrcátka. Gestem provedeným nad loketní opěrkou můžete například přijmout nebo odmítnout hovor, měnit hlasitost rádia a podobně.

Interiér je zdaleka tím nejlepším místem k bytí, do kterého vás láká „uvítací koberec“ („Welcome light carpet“), tak totiž automobilka nazývá funkci osvětlení nástupního prostoru pro přední i zadní sedadla, jenž zajišťují diody v prazích. Podobně jako ve vozech Rolls-Royce může být nově v řadě 7 také hvězdné nebe – čili diodami prosvětlený strop, jenž v interiéru vytvoří společně s všudypřítomným ambientním osvětlení příjemnou atmosféru.

prvni-dojem-bmw-rady-7-p2

S příplatkovým paketem Executive Lounge, kterým je auto na přiložených fotkách vybaveno, se z něj stane luxusní limuzína zcela beze zbytku. Ze zadních sedadel se prostřednictvím vestavěného 7″ tabletu (dodává ho Samsung) dá ovládat celé auto – od klimatizace, přes hudbu a multimédia, až například po nastavení pravého předního sedadla (nabízí se až 25 funkcí). Sedadlo se dá prostřednictvím tabletu odsunout, sklopit, ale dá se z jeho zadní části také vysunout podnožka. Tablet je vyjímatelný, můžete si ho tak z vozu odnést a použít třeba pro děti na hraní při čekání na jídlo v restauraci a nebo pro poznámky na svém obchodním jednání. Samozřejmostí je možnost připlatit si za vyhřívaná a ventilovaná zadní sedadla včetně jejich masážní funkce.

Přečtěte si také:  Nakreslit z hlavy logo automobilové značky zní jako lehká věc. Opak je ale pro většinu pravdou

Novinkou v ceníku jsou pakety „Heat Comfort“, které kromě standardního vyhřívání sedáků a opěradel zadních sedadel nabízejí vyhřívání středové loketní opěrky i loketních opěrek na dveřích. Podobně, jako to lze například v Mercedesu-Benz třídy S.

Všechno tohle by ale bylo zbytečné, kdyby auto nebylo pohodlné. Ale to prý nové BMW řady díky adaptivnímu odpružení „Dynamic Damper Control“ je. Poprvé v historii se v autě bavorské automobilky objevuje vzduchové odpružení, které nejen, že dokáže perfektně vyhladit silnici – pomáhá mu k tomu také kamera skenující prostor před autem, čímž elektronika dokáže tlumiče připravit na zásah – ale dokáže také v rozmezí 30 mm měnit světlou výšku. V rychlostech do 30 km/h je možné auto o 20 mm přizvednout, ve sportovním režimu a na dálnici se naopak o 10 mm sníží. Pro sportovnější jízdu, ale i kvůli pohodlnější jízdě při změně směru nabízí automobilka také možnost připlatit si za integrální aktivní řízení, s nímž se kromě předních do zatáček natáčí i zadní kola. V nové generaci to jde i pro auta s pohonem všech kol.

BMW řady 7 nové generace je pokrokové také, co se týká použitých materiálů. Karoserie je lehčí, přesto pevnější díky použití karbonu. Ten se kombinuje s vysokopevnostní ocelí a hliníkem. Automobilka využila zkušenosti z modelů BMW i3 a BMW i8, které s touto technologií přišly jako první. O tom, že váš vůz je vybaven karbonovým jádrem, jste informováni po otevření dveří prostřednictvím plakety na B-sloupku.

prvni-dojem-bmw-rady-7-p3

Motory nabízejí zvýšené výkony, ale zároveň nižší spotřebu paliva. V nabídce bude pět verzí, dvě naftové, dvě benzínové a jedna plug-in hybridní. Naftové verze zastupuje 730d s pohonem zadních a nebo všech kol. Výkon motoru mezigeneračně povyskočil o 5 kW na 195 kW/265 koní s točivým momentem 620 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 6,1 s a to s průměrnou spotřebou 4,5 l/100 km (-1,1 l/100 km) a emisemi CO2 119 g/km. Verze xDrive je z 0 na 100 km/h o 0,3 sekundy dříve (5,8 s), ale spotřebuje o 0,3 l/100 km paliva více (4,8 l/100 km a 127 g CO2/km). Také základní benzínová motorizace 740i posílila o 5 kW na výsledných 240 kW/326 koní a 450 Nm. Výsledkem je zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s a kombinovaná spotřeba paliva 6,6 l/100 km (mezigeneračně -1,3 l/100 km) s emise 154 g CO2/km. Vrcholnou benzínovou motorizací je 750i xDrive, které se z klidu na 100 km/h dostane za pouhých 4,4 sekundy, a to díky výkonu 330 kW/450 koní a točivému momentu 650 Nm. Spotřeba paliva v kombinovaném provozu je 8,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 ve výši 189 g/km. A konečně hybridní verze kombinuje přeplňovaný dvou litrový čtyřválec a elektromotor o celkovém výkonu 240 kW/326 koní s točivým momentem 500 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne plug-in hybrid e-Drive za 5,6 sekundy s průměrnou spotřebou pouhých 2,1 l/100 km (49 g CO2/km). Hybrid dorazí až příští rok. Motory jsou spojeny výhradně s automatickými převodovkami.

Přečtěte si také:  BMW i Hydrogen NEXT: vodíkové BMW iX3 bude mít s pomocí Toyoty 374 koní

Zapomenout nesmíme ani na laserová světla. V základu jsou světlomety LED – xenony byste v nabídce hledali marně. Je možné se připlatit až za čtyři balíčky vylepšující funkce světlometů a ten nejdražší nabízí i laserová světla. V takovém případě se pro tlumené i dálkové světlomety používá svícení LED a nad 60 km/h se připojí laser. Ten má dosvit až 600 metrů. Světlomety jsou samozřejmě adaptivní, takže jsou schopny odclonit paprsky tak, aby neoslňovaly před vámi jedoucí ani protijedoucí řidiče.

Novinkou je také speciální klíč s dotykovým displejem, pomocí něhož lze auto ovládat či na displeji zkontrolovat jeho aktuální stav – zda je zamčený nebo odemčený, zda jsou zatažená okna a podobně. Na video, jak klíč funguje, se můžete podívat ZDE. S autem bude díky tomuto klíči možné také „zaparkovat na dálku“. Vystoupíte z auta, vyndáte si všechny své věci a pak ho jediným pohybem zaparkujete do garáže. Díky senzorům kolem celého auta se nic nestane, do ničeho auto nenabourá a nic nezničí.

Základní cena za verzi 740i je stanovena na 2 471 300 Kč s DPH, naftová verze 730d stojí minimálně 2 338 700 Kč. Za prodlouženou verzi „L“ (s rozvorem prodlouženým z 3070 mm na 3210 mm) se připlácí přibližně 180 000 Kč. Kompletní ceník je ke stažení ZDE.