ORLEN-Unipetrol_HVO100-bionafta-XTL

Prodej nafty z odpadu startuje na další čerpací stanici. Do nových aut ji tankovat můžete, do starších byste neměli

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: ORLEN Unipetrol - 22. 10. 2024


Síť čerpacích stanic ORLEN zařadila do své nabídky pohonných hmot plně syntetické palivo, takzvaný hydrogenovaný rostlinný olej ve 100% čistotě (HVO100). Palivo se vyrábí z rostlinných olejů a odpadních produktů z potravinářského průmyslu a pohostinství, včetně upotřebeného kuchyňského oleje. Má potenciál snížit emise skleníkových plynů až o 90 % ve srovnání s běžnými fosilními palivy, což plně odpovídá dlouhodobé strategii skupiny ORLEN Unipetrol v oblasti udržitelného rozvoje a snižování emisí uhlíku. Pilotní prodej byl zahájen na čerpací stanici ORLEN v Rokycanech. Rozšíření prodeje na další čerpací stanice v České republice a zařazení do velkoobchodní nabídky skupiny ORLEN Unipetrol je plánováno na první čtvrtletí příštího roku.

„Naší strategickou ambicí je do roku 2030 snížit emise CO2 o 25 % oproti roku 2020 a do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Ke splnění těchto cílů realizujeme řadu dekarbonizačních projektů v průmyslu i dopravě. Vedle budování infrastruktury pro bateriovou a vodíkovou elektromobilitu začínáme na čerpacích stanicích ORLEN prodávat také pokročilá biopaliva, která našim zákazníkům umožňují výrazně snížit jejich uhlíkovou stopu,“ říká Agnieszka Bobrukiewicz, členka představenstva skupiny ORLEN Unipetrol, zodpovědná za ​řízení maloobchodu a marketingu, a dodává: „Tyto aktivity jsou součástí naší strategie v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných zdrojů a jsou také v souladu se směrnicí Evropské unie RED III a Národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České republiky.“

Nyní je tato syntetická nafta, která je určená pro osobní i nákladní automobily a autobusy, v prodeji na čerpací stanici ORLEN v Rokycanech a postupně bude rozšiřována na další čerpací stanice ORLEN. Vedle maloobchodního prodeje plánuje ORLEN Unipetrol na začátku příštího roku zařadit HVO100 i do své velkoobchodní nabídky pohonných hmot.

Použitý kuchyňský olej je čistší palivo než nafta, tvrdí ADAC. Zachrání to naftové motory?

Hydrogenovaný rostlinný olej (hydrotreated vegetable oil, zkratka HVO) je moderní palivo s cetanovým číslem přes 70 jednotek, které zajišťuje lepší startování, hladší chod a nižší emise oproti běžné naftě. Chrání motory a filtry díky vysoké chemické čistotě. Hodí se pro chladné klima a lze ho déle skladovat. Palivo HVO100 je kompatibilní s naprostou většinou dieselových motorů bez nutnosti jakýchkoli technických úprav. Ty novější již jsou na tento druh paliva přímo homologovány (na víčku nádrže označení „XTL“).

Je použitelné také v železniční dopravě. ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Českými drahami testuje jeho využití v motorových jednotkách Pesa řady 847 RegioFox. Cílem projektu rozloženého do let 2024 a 2025 je snížit emise skleníkových plynů v železniční dopravě až o desítky procent.

Palivo HVO odpovídá svým složením ropné dieselové frakci a splňuje normu ČSN EN 15940 a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES o kvalitě tržních paliv. HVO vyrobené z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl je ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a především emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného zdroje, který byl pěstován právě za účelem výroby paliva, započítávají se do finální emisní stopy veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout výrazné úspory emisí skleníkových plynů o 60 až 65 % (ekvivalentní CO2). V případě využití použitých rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí 90 až 95 % v porovnání s palivem ropného původu.

V mezinárodní síti ORLEN, která zahrnuje 3 500 čerpacích stanic v sedmi evropských zemích je toto obnovitelné palivo nabízeno vedle Česka také v Německu, konkrétně na čerpacích stanicích v Boizenburgu na Labi a v Achimu u Brém.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru