Každý, kdo jezdí autem, se v životě může setkat s požárem auta. Ať už vlastního či některého z ostatních motoristů. Hasiči upozorňují na to, že případné hašení svépomocí sice může být dobrý nápad, ale jen za určitých podmínek. Vlastní bezpečnost přitom musí být na prvním místě.
Technické závady i úmyslné zapálení
Před časem se požárům aut věnovali hasiči Libereckého kraje, kteří jich ročně řeší asi sto. Podle nich je nejčastějším důvodem požáru auta technická závada, především pak na elektroinstalaci a výfukovém potrubím. Setkávají se ale i s úmyslným zapálením. Ať už se dostanete do situace, kdy začne hořet vaše auto, nebo chcete pomoci někomu, kdo tuto nepříjemnost musí na silnici řešit, pamatujte na základní pravidla bezpečnosti.
Pokud za jízdy zjistíte, že se kouří z motorového prostoru nebo ucítíte-li zápach spáleniny, moc dlouho se nerozmýšlejte a ihned zastavte, ideálně u krajnice, vypněte motor, vyndejte klíče ze zapalování, oblečte si reflexní vestu a vystupte z auta. Z auta musí okamžitě ven všichni, včetně dětí či zvířat. Pamatujte, že nikdy nenechávejte posádku, a platí to i pro vás, postávat u silnice. Ideálně je schovat se za svodidla nebo co nejdál od komunikace.
Pokud je to jen trochu možné, nezastavujte nikde, kde by případný požár mohl způsobit další vážné škody, tedy na čerpacích stanicích, u plastových kontejnerů nebo třeba v tunelech. Hasiči doporučují nezatahovat ruční brzdu, ideální je podle nich při zastavení zařadit rychlostní stupeň. Důvodem je podle nich to, že i při zatažené ruční brzdě může dojít k jejímu přehoření a samovolnému rozjetí vozidla z kopce. Jakmile jsou všichni mimo vozidlo, volejte hasiče na linku 150, pomohou vám ale i operátoři linky 112.
Když chci hasit
Pokud to situace umožňuje, můžete se pokusit auto uhasit. Je ale potřeba si počínat velmi opatrně. Pamatujte, že hasičák, který doporučujeme mít jako součást povinné výbavy auta, je možné použít jen na začínající požár. „K hořícímu vozidlu přistupujeme ze směru po větru. Hasicím přístrojem je třeba hasit pouze přes mezeru mírně otevřené kapoty i z důvodu větší účinnosti hasebního prášku. Při otevření kapoty motorového prostoru by došlo k rychlému přístupu vzduchu, který by podpořil hoření. Pozor na popáleniny od rozpálené kapoty,“ radí hasiči Libereckého kraje.
Pokud už z auta šlehají plameny a nikdo v něm není, vůbec se k němu nepřibližujte. Velmi snadno by mohlo dojít i k vážným zraněním, proto je lepší takový zásah nechat na hasičích.
Pokud ještě v autě hasicí přístroj nemáte, platí doporučení, že ideální je mít ten práškový, který je dostupný na většině e-shopů či prodejnách s autodoplňky. „Hasicí přístroj umístíme ve voze co nejblíže řidiči, tak aby v případě dopravní nehody nemohl zranit osádku vozidla. Nejlepší je uchycení v dosahu pro rychlé použití, k podlaze pod jedním z předních sedadel, případně ve schránce před spolujezdcem. Kromě hasicího přístroje je vhodné mít ve svém vozidle také řezač pásů, který umožní v případě potřeby přeřezat zapnuté bezpečnostní pásy a dostat se tak rychleji z vozidla,“ radí hasiči.