Hasící přístroj sebou v autě vozit nemusíme a řadí se do takzvané nadstandardní nebo doporučené výbavy. V té mimo hasičáku najdete třeba i tažné lano, pracovní rukavice, bateriovou svítilnu, měřič tlaku vzduchu v pneumatikách, startovací kabely, vodu, atd. Z těchto vypsaných bych rozhodně doporučoval mít v autě tažné lano (a umět ho používat!) a právě hasící přístroj.

Asi si řeknete proč zrovna hasičák, když auta jsou konstruována tak, že by na 99,9% hořet neměla, dokonce ani po těžkých haváriích. No právě, a co když budete zrovna vy to 0,1% a vůz vám vzplane? Bez hasícího přístroje může už za několik desítek vteřin být z auta za statisíce nebo miliony jen ohořelý vrak. To nepočítám ohrožení zdraví – ať už vašeho nebo jiných lidí. Proto je lepší mít tento bezpečnostní prvek sebou, zase tak drahé to není…

1kg hasící přístroj se dá pořídit již od 200 Kč, ale ideální je koupit alespoň větší 2kg, který nevyjde o moc dráž, zaplatíte za něj nějakých 350 Kč. Následné doplnění po jeho použití vyjde zhruba na 50 Kč/1 kg.  Do osobního automobilu se nejvíce hodí práškový.

Kvalitní práškový hasící přístroj se chlubí překvapivě vysokou účinností a má životnost zhruba dvacet let, přičemž jednou ročně by měl projít servisní prohlídkou (ta není v případě soukromého využívání povinná).

Rozhodně se ale vyhněte hasícím sprejům. Přestože jsou skladné, nemají takovou výdrž ani objem na uhašení právě vznikajícího požáru. Spreje jsou navíc hodně náchylné na změny teplot (nesvědčí jim vysoké teploty, které ve vozidle běžně panují přes léto, ani mrazy v období zimy), které je tak mohou vyřadit z provozu.

Když už si hasičák pořídíte, mějte ho po ruce! Pokud požár vypukne, jde o vteřiny! Ideální místo je po ruce: dobře připevněný někde pod sedačkou nebo na přístupném místě v zavazadlovém prostoru. Pod pečlivě naskládanými zavazadly na dovolenou, vám bude hasící přístroj k ničemu!

Proč auta hoří?

Nejčastěji se jedná o závady na palivovém systému nebo různé netěsnosti. Také se objevují zkraty na vodičích akumulátoru nebo zkraty po neodborných zásazích do elektroinstalace. Také bych měl zmínit úmyslná založení nebo samovolná vznícení mastnot od rozehřátého výfuku. Důležité je upozornit, že vzplanutí vozidel kvůli technické závadě se netýká pouze starých vozidel, ale objevuje se i u nových aut!

Pár rad na závěr

  • Pokud ucítíte kouř nebo zápach spáleniny, rychle zastavte na bezpečném místě, vypněte motor a s připraveným hasícím přístrojem zjistěte situaci.
  • Pokud hoří motorový prostor, nikdy neotevírejte kapotu úplně. Nejdřív haste s lehce pootevřenou kapotou, abyste zabránily přístupu vzduchu.
  • Není-li hasičák po ruce, můžete začínající požár hasit dekou, kabátem nebo čímkoliv čím zabráníte přístupu vzduchu k požáru.
  • Jestli už se požár rozrostl do větších rozměrů, vyčkejte příjezdu hasičů v bezpečné vzdálenosti od vozu. V tomto případě vám nepomůže ani 10Kg hasičák a jen byste riskovali své zdraví.
  • Pokud dojde k požáru v důsledku nehody, nejdříve zachraňujeme lidské životy a teprve potom hasíme!

-TJ-